Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

YunExpress – Uppdatering!

Nu har jag djupdykt i vad jag bara kan säga är en otroligt komplicerad speditör. YunExpress, som jag pratade om tidigare har alltså min Flipper Zero i sitt våld och jag började tvivla på att dom riktigt visste vad dom själva höll på med. Men jag har fått mer information och även om det fortfarande inte riktigt verkar logiskt, så har jag hoppet uppe igen att få se min digitala vän inom kort.

Så här ligger det till…

YunExpress är ett internationellt speditionsföretag från Kina. Dom samarbetar med andra speditörer för att kunna tillgodose transporter till många, många länder. I mitt fall så fick jag veta att det var DHL som skulle sköta transporten från Tyskland till Sverige, vilket faktiskt stämde också.

Vad dom inte berättade var att YunExpress tar alla paket från Nederländerna, fraktar dom till Frankrike, tar en lastbil, kör dom till Tyskland och lämnar över paketet till DHL. DHL i sin tur tar paketet, kastar in det i en lastbil, kör till Sverige, där DHL lämnar över paketet till PostNord. PostNord lastar in paketet i sina bilar, kör det genom hela Sverige och slutligen så lämnar dom av paketet hos närmsta utlämningsställe.

Som man ser (om man tar sig tid att titta på kartor) så är det inte långt mellan Nederländerna och Frankrike. Inte heller till Tyskland efter detta. Men det blir många händer som ska hantera ett paket och risken att något oförutsett händer är förstås större ju mer paketet hoppar mellan företag. I alla fall förutser jag att det är så.

Hur som helst har mitt paket nu börjat röra på sig igen och jag har än en gång fått upp hoppet att det kommer fram någon gång i framtiden. Det är bara att hålla tummarna.

Notera också att jag inte skriver detta för att ”gnälla”, utan för att informera hur transporterna går till, om det är någon som sitter i samma situation och råkar Googla fram sig till denna sida. Jag gjorde min research, men jag gissar att många hellre skulle vilja få svaret direkt. 😅

Jag håller er uppdaterade.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.