Nu har jag djupdykt i vad jag bara kan säga är en otroligt komplicerad speditör. YunExpress, som jag pratade om tidigare har alltså min Flipper Zero i sitt våld och jag började tvivla på att dom riktigt visste vad dom själva höll på med. Men jag har fått mer information och även om det fortfarande inte riktigt verkar logiskt, så har jag hoppet uppe igen att få se min digitala vän inom kort.
Så här ligger det till…
YunExpress är ett internationellt speditionsföretag från Kina. Dom samarbetar med andra speditörer för att kunna tillgodose transporter till många, många länder. I mitt fall så fick jag veta att det var DHL som skulle sköta transporten från Tyskland till Sverige, vilket faktiskt stämde också.
Vad dom inte berättade var att YunExpress tar alla paket från Nederländerna, fraktar dom till Frankrike, tar en lastbil, kör dom till Tyskland och lämnar över paketet till DHL. DHL i sin tur tar paketet, kastar in det i en lastbil, kör till Sverige, där DHL lämnar över paketet till PostNord. PostNord lastar in paketet i sina bilar, kör det genom hela Sverige och slutligen så lämnar dom av paketet hos närmsta utlämningsställe.
Som man ser (om man tar sig tid att titta på kartor) så är det inte långt mellan Nederländerna och Frankrike. Inte heller till Tyskland efter detta. Men det blir många händer som ska hantera ett paket och risken att något oförutsett händer är förstås större ju mer paketet hoppar mellan företag. I alla fall förutser jag att det är så.
Hur som helst har mitt paket nu börjat röra på sig igen och jag har än en gång fått upp hoppet att det kommer fram någon gång i framtiden. Det är bara att hålla tummarna.
Notera också att jag inte skriver detta för att ”gnälla”, utan för att informera hur transporterna går till, om det är någon som sitter i samma situation och råkar Googla fram sig till denna sida. Jag gjorde min research, men jag gissar att många hellre skulle vilja få svaret direkt. 😅
Jag håller er uppdaterade.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.