Nu har jag varit borta från bloggen för länge igen. Jag har för närvarande semester och har passat på att hinna med dom där sakerna som man annars inte gjort. Ett steg i att vara en bättre miljövän har gjort att jag köpt en El Scooter, vilket är ett steg jag inte trodde att jag skulle ta. Orsaken är främst för att slippa använda bilen till kortare resor, då en sparkcykel både är smidigare och mer miljövänlig än den, men även en växande nyfikenhet har gjort att jag till slut investerade i detta färdmedel.
Jag har flera vänner som susar runt, tyst och smidigt, på dessa fordon och ingen av dessa har någonsin sagt att dom ångrat sin investering. Just tystheten i dessa El Sparkcyklar tilltalar mig, då jag föredrar att lyssna på naturen framför en sputtrande bensinmotor. Detta är alltså ett väldigt populärt färdmedel som jag antingen missat eller helt enkelt inte förstått varför den skulle vara praktisk för mig. Det enda sättet att förstå är att investera själv och upptäcka fördelarna.
Efter en snabb koll på ”vad man ska ha” så visade det sig att Xiaomi är väldigt stora inom just segmentet El Sparkcyklar, vilket gjorde att jag investerade i deras Xiaomi Pro 2 Nordic Edition. En sparkcykel som är anpassad för våra lagar i Norden, vilket jag kommer in på om ett tag. Denna specifika modell erbjuder en räckvidd på ungefär 4.5 mil på en laddning, vilket är mer än tillräckligt för mig. Jag och min äldsta son har susat runt på denna i flera timmar utan att laddningen är kritisk. Faktum är att vi inte ens är nere på 50% ännu.
Min förhoppning är att den ska kunna följa med även på bilfärder och på så sätt kunna agera nödfordon eller city-fordon om det finns dåligt med parkering dit man åker. Möjligheterna är många, men samtidigt så romantiserar jag situationen betydligt. För er som missat det så är dom moderna El Sparkcyklarna inte små och smidiga längre. Dom har 8-10 tums hjul, är runt en meter lång och väger runt 20 kg. Detta är med andra ord inget man springer omkring med på axeln obehindrat. Dom går att fälla ihop för att spara lite plats, men detta gör inte att den ”försvinner” på något sätt. Det är ändå en rätt så ordentlig klump man bär med sig.
Å andra sidan så kommer storlek och vikt att spela en stor roll i varför dom är så populära helt plötsligt. Om man har större luftfyllda däck så blir åkturen jämnare och mindre hoppig, för hoppigt blir det. Om man har ett stort batteri så kan man åka längre utan att behöva ladda hela tiden, vilket givetvis påverkar vikten. Men om man inte har någon räckvidd så är det ingen mening med att ha fordonet till att börja med.
Lagen runt El Sparkcyklar är minst sagt intressant, då det enda som krävs för att man ska få åka ut i trafiken är en hjälm, om man är under 15 år… Det finns ingen ”minsta ålder” för att framföra fordonet. Rent juridiskt så räknas den som en El Cykel, vilket också är ett fordon som saknar åldersgräns. Det finns dock andra begränsningar som spelar in när man tittar på El Sparkcyklar. Motorn får inte vara större än 250 watt och topphastigheten får inte överskrida 20 km/t. Här anser jag dock att lagen har fel och behöver korrigeras.
En motor på 250 watt erbjuder fartresurser för ett 20 kg barn, men inte för en vuxen man på drygt 100 kg. Hastigheten på 20 km/t är nog rätt så ok med tanke på skydd och olycksrisken, men låt oss för den delen ha en betydligt större motor. Alla bor inte på slät asfalterad mark. Lagen dikterar att barn som väger lite ska åka snabbare och få bättre acceleration än en vuxen med körkort och många års erfarenhet av trafiken. ?
Jag kommer att testa och utvärdera detta fortskaffningsmedel och återkommer med en recension inom kort. Om så önskas så kan jag testa olika aspekter på denna sparkcykel, för dom som sitter och funderar på att investera också.
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.