VW ID Buzz – Några hundra mil senare

Det är många som sett vår ”gula skokartong” glida runt på gatorna i Jokkmokk. Flera har laddat ned sången om den på Min Musik, men mest av allt är det en sjö av frågor som kommer när man sitter och laddar eller står och arbetar utmed vägen någonstans. Det är förstås trevligt att prata om något man känner till, men samtidigt så kan jag göra en lista på saker som inte varit så trevligt den senaste tiden.

Att ha en elbil på jobbet är som att vara beroende av sin mobiltelefon för att ta sig fram, om ens mobiltelefon hade varit sporadiskt lynnig och föränderlig, förstås. Räckvidden på 410 Km som utlovades kan man kasta i en hundbajspåse och slänga i en soptunna, för den stämmer inte alls. Ständig kamp med dom automatiserade systemen gör ofta vad som kunde ha varit en trevlig åktur till något trist och jobbigt.

Den ökade tyngden på en elbil gör att den kräver stelare stötdämpare för att inte ”bottna”, vilket gör att åkturen blir hård och stötig som i en sportbil. Om har i åtanke att man dessutom nästan sitter på framhjulen och väldigt högt upp så förstår du säkert hur stötigt det kan bli. Många gånger kommer jag hem efter en arbetsdag helt slut i nacke, axlar och rygg efter att ha studsat fram i bilen en hel dag.

Stolarna i bilen är hårda och platta, vilket gör att man får begränsat med stöd. Gungning från sida till sida gör att man inte sitter så stabilt som jag önskat. Jag är van vid min Toyota Corolla, som har betydligt bekvämare stolar. Tänk parkbänk med lite skumgummi och tyg så närmar man sig hur ID Buzz känns att sitta i.

Att kliva i och ur bilen är jobbigt, i och med att det är högt insteg. När man kliver ur så får man vrida sig 90 grader och glida ut från bilen, eftersom man inte når backen och det saknas någon som helst steg som man kan använda sig av. När man går in i bilen får man hålla i ratten och dra sig in, varje gång. I och med att man kliver i och ur bilen massor av gånger om dagen så blir det irriterande och många gånger jobbigt om man har väskor och annat med sig.

Dom bakre dörrarna på bilen är tunga, allra helst sidodörren. Man får ofta ta i ordentligt för att få dom att stänga, vilket känns konstigt på en så pass dyr bil. Men VW är VW tänker jag och rycker på axlarna. Det är jobbigt när man slår igen dörrarna och klättrat in i bilen för att få meddelandet ”bakdörren är inte stängd”, vilket gör att man får glida ut och prova igen. Det har hänt några gånger för mig och det syns väldigt dåligt utifrån att dörren inte är korrekt stängd.

Lasthöjden på bakre utrymmet i ID Buzz är högt, även om bilens markfrigång inte är det. Anledningen är förstås att batterierna täcker 25-30 cm från botten och upp. Detta gör att det känns otroligt jobbigt att lasta saker i bilen och dessutom är risken stor att man repar lacken när man försöker få in större saker där. Det känns onekligen som att någon inte tänkte till när dom designade denna bil.

Nyckeln till bilen har ”touch-knappar” som inte är speciellt trevliga att försöka hitta med nyckeln i fickan. Man måste alltid plocka upp nyckeln och titta var bilderna är för att trycka rätt. Det kan låta som en liten sak, men är en helt idiotisk design.

Ratten och i princip allt i ID Buzz är ”touch-knappar”, vilket gör att du enbart behöver nudda dom för att det ska hända saker. Dom är även tryck-känsliga, vilket medför att om du trycker hårt på dom så händer det något annat än om du trycker försiktigt på dom. Som att det inte vore nog så är dom också känsliga för ”svep”. Om du drar fingret över knapparna så händer det ytterligare något annat.

Den sista egenskapen för dessa smarta saker är om du sätter fingret på en knapp och pausar den där i några sekunder. Bilens mjukvara tar det som att du vill ”dra på som faaan” på den funktionen som du håller fingret på. Om du gör det på farthållaren så pickar den upp hastigheten med 10 Km/t åt gången i väldigt rask takt.

Nu kanske du tänker, ”fan va coolt och futuristiskt”, precis som VWs ingenjörer gjorde. Men om du sitter och kör bilen och råkar luta dig mot ratten så låter det ”ping, pong, brrrong” och sedan har du satt farthållaren på 150 Km/t, skiftat låt och bytt ut hastighetsmätaren mot något annat. Om du behöver ta nytt grepp och råkar nudda knapparna på höger sida om ratten när du flyttar din hand så drar stereon upp på maxvolym, eller byter till en annan radiostation.

Den som kom på touch-knappar på ratten (som dessutom är väldigt odistinkta och kräver att man tittar var man sätter fingrarna) borde släpas ut på gatan och köras över. Det är min ringa mening.

Men, även om du tänker att ”jäklar vilken lista med negativa saker” så är det nu som dom stora grejerna kommer. Nämligen dom som gör att jag inte alls litar på denna bil längre. Låt mig beskriva några scenarios…

Panikbroms
På väg ut på ett arbete så glider jag fram i 100 Km/t längs en landsväg. Solen skiner, +27 grader ute och vädret är perfekt. När jag tittar drygt 2 km fram så står det en lastbil parkerad på en parkeringsplats, ungefär 2 meter från körbanan. Jag spärrar dock ögonen på lastbilen så att ingen är ute och går runt den eller liknande.

När lastbilen är drygt 50 meter bort så piper bilen till och nödbromsen slår till. Bilar som var bakom mig fick också panikbromsa för att inte ramma mig. När jag hunnit reagera vad som hände så satt jag foten på gasen och efter drygt 2-3 sekunder så började bilen accelerera igen. Det tog inte länge före bilarna som var bakom mig körde om och stirrade irriterat på mig.

Varje gång det står ett fordon nära vägen så sitter jag beredd att reagera om något går fel. Jag försöker också undvika att ha bilar direkt bakom mig efter landsvägar, då man inte vet vad bilen kan hitta på.

”Hej då!”
Detta problem uppstod när jag varit på ett kundbesök i en by utanför Jokkmokk. Jag hade ställt mig vid sidan av vägen på en gräsmatta. Det hade regnat och gräset var lite halkigt. När jag kom ut till bilen så slog jag igång tändningen och la i backen för att backa ut på vägen. Framhjulen spann till lite, ungefär kvarts till halvt varv, varpå bilen la in parkeringsbromsen och slog av tändningen med meddelandet ”Hej då!”.

Efter några sekunder så lyckades jag få igång bilen och la i backen igen, men samma sak hände. En liten hjulspinn, parkeringsbroms och ”Hej då!”, sedan blev det svart. Det var nästan humoristiskt, men när jag upprepat denna process ungefär 10 gånger för att ta mig några meter bak och ut på vägen så var det bara mina åskådare som skrattade, inte jag…

Jag lyckades ta mig iväg och tillbaka till jobbet, men jag kommer aldrig att glömma minen på dom som bodde där. Dom måste ju ha trott att jag var helt tokig och inte kunde köra bil. 😅

”Hej då” – City edition
Detta problem har bara hänt en gång, ännu. Jag hade varit och laddat bilen till 80%, vilket vi försöker göra så ofta som möjligt för att spara på batteriet. När jag kopplat ur laddaren, stängt laddporten och satt mig i så startade jag bilen som vanligt.

Jag hann köra ut i trafiken, ungefär 100-150 meter innan bilen tvärstannar, lägger i parkeringsbromsen och det välkända meddelandet ”Hej då!” syntes i skärmen i några sekunder. Det tog inte länge så stod det en kö med bilar bakom mig och undrade vad jag höll på med.

Panikartat försökte jag starta bilen på start-knappen, men ingenting hände. Jag provade att lägga i en växel, men inget hände. Efter drygt 30-45 sekunder så vaknade bilen till liv, till synes av sig självt, och jag kunde slutligen lägga i en växel och åka iväg.

Än en gång så skämmer bilen ut mig och förtjänar egentligen en spark, men den är så dyr att jag undviker detta. 😂

”Varning! Passerande bil!”
Detta är mest en irritation, men om det regnar ute så tänds och släcks lamporna som varnar för döda vinkeln ständigt och jämt. Dom lyste dessutom rätt så starkt när man satt och körde i mörkret, så det irriterar rätt så mycket. Jag hittade emellertid en inställning som gjorde att man kunde ställa ned ljusnivån på dessa. Nu stör det inte lika mycket, även om det är disco i regnet.

Det är något som jag aldrig upplevt på andra bilar med denna teknik. Helt ärligt så fungerar den så dåligt att jag inte skulle lita på den om den tändes, jag skulle nog försöka kontrollera själv, manuellt.

”Sensorer ur funktion”
Om man kör med ID Buzz när det snöar så slutar sensorerna som bedömer avståndet till framförvarande bil att fungera, nästan omedelbart. Jag gissar att systemet baseras på kameror och inte radar. Jag har aldrig varit med om detta på bilar med radar, så därför tänker jag att dom har något annat, mer visuellt, system. Detta är förstås väldigt dåligt om det är snörök ute.

Ok, ok. Det är ju inte hela världen, tänker du. Men om sensorerna som övervakar trafiken inte fungerar så slutar allt annat att fungera också. Farthållaren deaktiveras, en massa varningslampor tänds och blinkar hela tiden. Skyltavläsningen och auto-broms systemet i bilen slutar att fungera. I princip all teknologi som man förlitar sig på (och har betalat för) lägger av.

Jag har provat att stanna till för att rengöra sensorerna många gånger, men det behövs bara några flingor snö för att dom ska sluta fungera igen. Även om jag rensat allt så håller den systemet igång i ungefär 200-300 meter innan allt lyser upp som en julgran på instrumentpanelen. Fruktansvärt irriterande.

Om man kör denna bil utan sensorer så fungerar inte skyddet för gående. Det är väldigt konstigt att dom inte löst detta innan bilen lanserades. Skäms VW.

Bländande ljus
När jag var på väg att göra en utsättning på en fiber så upptäckte jag att många blev irriterade över mina lampor på bilen. Jag körde in till en parkeringsficka och insåg att det var is på bägge framljusen. Detta spred LED-skenet åt alla håll och kanter. Det var rätt så tjock is också, men eftersom vädret var närmare nollan så tänkte jag att det var klantigt av mig att inte kolla detta innan jag åkte.

Jag rensade lamporna och körde vidare, men hann inte längre än några kilometer innan en bil blinkade irriterat åt mig. Efter ännu ett stopp på en parkering så insåg jag att lamporna än en gång var helt täckta av is. Jag provade att vinkla bilen ut mot skogen och att slå på helljuset för att se om isen skulle tina, men det gjorde den inte. Lamporna går väldigt kalla och det blir ingen värme på insidan som hjälper till att tina glasen. Väldigt irriterande.

Vid tillfället var det -1 grad ute och eftersom det började ljusna så chansade jag genom att köra med enbart LED-ringarna runt framljusen tända. Detta är också en sak som jag aldrig upplevt på min Toyota, som jag ägt i flera år. Den har också bara LED lampor, men dom isar inte alls på samma sätt. Jag antar att det har med aerodynamiken i ID Buzz att göra. Eftersom den är formad som en stor skokartong så samlar den helt enkelt på sig fukt på lysena, som fryser till is.

Saker som INTE suger
Det finns faktiskt saker som inte är sämst på VW ID Buzz, även om det är få saker. Den bästa egenskap den har är värmen, som är fantastisk. Även om man sätter sig i bilen på morgonen när fönsterna är helt igenfrusna så tar det mindre än 1 minut för dom att börja tina och för värme att börja sprida sig i kupén.

Efter 5 minuter så alla fönster helt öppna och bilen är sedan länge varm och skön på insidan. Älskar denna funktion. ID Buzz har även rattvärmare (som är lite långsam) och stolvärmare (som är bra). Dessa saker gör att man inte behöver sitta och frysa medan man väntar på att fönstren ska tina upp.

Riktigt trevligt.

När man kliver ur bilen så frågar den om man vill fortsätta behålla värmen i bilen, vilket är smidigt om man ska springa i och ur bilen när man jobbar. På detta sätt kan man alltid värma sig om man varit ute i kylan och arbetat. Jättebra funktion.

Multimedia är också en stark sida. Skärmen i ID Buzz är otroligt snygg, stor och tydlig. Apple Carplay har aldrig sett så bra ut och när jag kommer till min Toyota och pluggar in min telefon så känns det som att man blir lite deprimerad.

Handsfree systemet i ID Buzz är också väldigt bra. Det finns ingen som sagt till mig ”sitter du i bilen” när jag pratar via mediasystemet. Röster låter väldigt tydligt och alla man pratar med hör vad man säger riktigt bra.

Mycket bra betyg med andra ord.

Framför ratten på ID Buzz så finns det ett utrymme där man kan lägga saker. På grund av dess storlek så kan jag utan vidare stapla upp min MacBook, min iPad och även GPS systemet vi har för utsättning, samt koppla alla dessa i laddare som finns lämpligt placerade på insidan av utrymmet. Väldigt trevligt när man har mycket saker med sig och vill få allt laddat och klart för nästa uppdrag.

ID Buzz har många USB-C uttag spridda i bilen. Bland annat i passagerardörren (med en fin hylla för mobiltelefoner och liknande), den har flera framme i lastutrymmet framför ratten och även två uttag på högra sidan av ratten. Här finns ett långsmalt utrymme där en telefon kan glida in och i princip försvinna, vilket är jättetrevligt. Utrymmet är ungefär 10 cm brett och 4 cm högt, men även 15-18 cm djupt, vilket borde fungera fint för dom flesta mobiltelefoner.

Slutligen
Det kanske var tur att jag slutade med positiva vibbar, men även om jag gjorde det så kan jag konstatera en sak. Om jag hade köpt denna bil för egna pengar, så hade jag lämnat tillbaka den redan. Tyvärr känns den lynnig och som att jag inte kan lita på den. Avstånden som man kan resa med laddat batteri skiljer sig enormt mellan gångerna och även om jag kör samma sträcka två dagar i rad så kan det skilja sig 15-20% laddning mellan gångerna.

Jag körde 4,5 mil med full laddning, vilket tog 25% av laddningen, när jag sedan åkte ytterligare 8 mil så var jag nere på 3% batterinivå. Bilen gick runt 40 Km/t och jag hade redan börjat ringa efter kollegor som kunde hämta upp mig om jag blev stående.

Att köra en ID Buzz är lite som att ha en gammal Android telefon. Ibland så räcker strömmen till synes hur länge som helst, nästa dag så räcker den 2 timmar innan det är tomt. Lite så är det att köra ID Buzz, vilket gör mig otroligt stressad. Kortare färder på runt 10-12 mil totalt känns ändå rätt säkert. Jag brukar hamna på 15-20% ström kvar. 41 mil kan man dock glömma totalt, även om det är en varm sommardag och man har medvind hela tiden.

En annan aspekt som stör mig, när jag pratar om batteriet i bilen, är att om man åker iväg på morgonen och har 55-60% ström kvar när man är framme, så borde man ta sig hem igen. Lite så brukar jag tänka. Om det däremot börjar regna innan man ska hem igen så tar det mycket mer ström. Chansen att man ska behöva bärga bilen blir plötsligt väldigt stor. Om det dessutom lutar nedåt mycket dit man åker, men man åker samma väg tillbaka, så kan bilen ta dubbelt så mycket ström på vägen hem…

Men det finns förstås mer aspekter. Om man åker iväg på morgonen, temperaturen är +10 grader, men när man ska hem på eftermiddagen så har temperaturen gått ned till -10 grader, då tar man sig betydligt kortare. En faktor som också spelar stor roll och påverkar bilens egenskaper riktigt mycket.

Den begränsade räckvidden och samtidigt den otroligt känsliga egenheten i batterierna i bilen gör att jag ständigt sitter och stirrar på batterimätaren, säkert något man vänjer sig av med om man skulle köra bilen hela tiden.

Jag tycker att det är otroligt svårt att kalkylera allt så att man tar sig hem. Ofta så kör jag ingenstans utan navigator, eftersom jag måste veta exakt hur långt det är mellan olika ställen, så att jag kan vara säker på att ta mig hem. Jag behöver dessutom veta att jag har ”säkerhetsmarginaler” om vädret förändras…

Hur sjukt är inte det? Är det bara jag som tycker det? Det kan det ju inte vara…

Hur som helst…

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.