Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

VW ID.3 Pro – Testet

För några dagar sedan så skrev jag om vår nya firmabil, som är en VW ID.3 Pro. Jag fick lite senare på morgonen chansen att provköra denna när jag skulle ut på ett jobb och efter drygt 20 mil i denna bil så är jag beredd att skriva några rader för att förklara mina upplevelser.

Till att börja med är den väldigt lik vår ID.Buzz, vilket kanske inte är så konstigt. Men samtidigt som den har liknande funktionalitet så har den faktiskt betydligt mer saker som vi skulle ha kunnat ha på vår Buzz. Till exempel så följer ID.3 Pro automatiskt hastighetsbegränsningarna, när man har farthållaren på. Även om vår ID.Buzz känner igen hastighetsskyltara och nämner när man kör för fort, så kommer den inte att anpassa hastigheten efter gällande hastighetsbegränsning. Detta är troligen är en sak som kan fixas med abonnemang eller mjukvara, gissar jag.

Om vi tittar på ”bränsleförbrukningen”, eller vad man ska kalla det, så är ID.3 Pro inte direkt en liten förbrukare. I alla fall om man ser till storleken på bilen. Körning efter landsväg resulterade i en snittförbrukning på 24.8 KWh/100 KM. Då jag ironiskt nog kört precis 100 KM så tänkte jag att det passade att ta en bild.

Hastighetsbegränsningen, nuvarande hastighet och avstånd är alla 100, kan det bli mer exakt än så. 😄

Med batterikapaciteten på 58 KWh och snittförbrukningen i åtanke så ligger räckvidden på ungefär 23 mil. Verkligheten är dock inte så enkel och temperaturen vid tillfället var mellan 0 och -2 grader, vilket är ovanligt varmt för att vara här, ovan Polcirkeln. Om vi istället räknar med att temperaturen normalt sett ligger på mellan -15 och -20 så blir nog räckvidden betydligt kortare, gissningsvis runt 50-60%.

En sak som jag irriterar mig väldigt mycket på när det gäller VWs ID bilar är att dom saknar förvärmning på batterierna. När det är dags att ladda så blir man mött av en pinsamt långsam initial laddning. När jag påbörjade laddningen så klarade en 200 KW laddare trycka in 17 KW i bilen. Detta ändrades dock till strax över 40 KW i slutet, men är ändå riktigt tråkig laddning på en ny bil för över 500.000 kr. I princip ser man alltid 60 minuter eller mer för att få upp laddningen från 40-90%, vilket är irriterande och väldigt stressande för många.

Denna firmabil används förstås av flera olika människor och sträckorna som körs här uppe är ofta långa. Vi har cirka 10 mil tur och retur till närmsta tätort om man utgår från Jokkmokk, vilket gör att bilen kanske har mellan 25-40% kvar i batteriet när man åkt färdigt. Detta gör att man måste ladda varje gång man kört med bilen så att nästa person kan ta sig dit dom måste. Den långsamma laddningen som beror på avsaknaden av förvärmning på batteriet lägger till upp till en timme på vad som skulle vara ”en snabb sväng”.

Vi har en policy som säger att bilarna minst ska ha 70% ström när man parkerar den, men med 70% så är det inte säkert att man kommer fram dit man måste. Snabbt räknat (vilket säkert kan vara fel) så borde räckvidden med aktuell förbrukning och 70% laddning vara runt 16 mil. Man borde alltså kunna ta sig sin 10 mils sväng, så länge temperaturen är nära 0 grader i alla fall. Om det är -20 grader så är jag inte så säker längre.

Om du då tänker ”det är ju bara att ladda när man kommer fram till resmålet”, så är du nog inte så bekant med hur laddningsnätet ser ut för oss ovan Polcirkeln. Men jag ska inte gå in på detta, eftersom det inte har med själva bilen att göra. Det går förstås att planera så pass noga att man klarar jobbet trots allt, bara man lägger till två timmar laddtid på schemat.

Komfortmässigt så finns det inte så mycket att klaga på. Stolarna känns lite spartanska, men det gör dom ofta i VWs ID modeller. Inredningen är väldigt spartansk också, men det fungerar bra och känns modern på något sätt. Minimalistisk och ”clean”.

En sak jag hatar är touch tangenterna som finns överallt i bilen. Precis som på ID.Buzz så är det otroligt lätt att ändra inställningar och justera saker man inte ämnade göra, bara för att man svänger genom en rondell eller vill hålla ratten på ”ekrarna” istället för ringen runt, om du förstår vad jag menar. I och med att knapparna aktiveras direkt man rör vid dom och inte kräver ett ”tryck” så sker det väldigt ofta ofrivilliga saker.

VWs val att ta bort alla fysiska knappar i bilen och ersätta dom med menyer i skärmen och touch-knappar är otroligt irriterande och gör att en så enkel sak som att slå på stolvärmare kan vara en trafikfara. Många saker är gömda några nivåer ned i menyer i huvud-skärmen som finns i bilen, vilket gör att man bör bekanta sig med systemet innan man åker någonstans. Sedan finns det saker som att exempelvis inställningarna för att värma bakrutan finns på vänster sida om ratten, i samma kluster som du ställer in bilen belysning. Du kan se klustret på bilden ovan, till vänster om ratten. Du kan också se att knappen för att värma bakrutan INTE syns för föraren, så länge man inte lutar sig och tittar på vänster sida om ratten, vilket är dumt.

En sak som andra borde ta efter är dock VWs val att dölja back-kameran bakom loggan på bakluckan. Detta gör att även efter en resa med snörök så är kameran ren och fin, vilket inte är fallet med min Toyota Corolla Hybrid, som ständigt blir täckt av snö. En av dom största irritationerna jag har på den bilen om jag ska vara ärlig.

Jag gillar också att ID.3 verkar ha en bättre progressiv styrning än ID.Buzz. Med detta menar jag att ratten går tungt vid högre hastighet, men lättare om man kör långsamt. Detta finns förstås också på ID.Buzz, men den är otroligt lätt på ratten även vid högre hastigheter, vilket gör att man ofrivilligt vinglar lite mer. Bilen blir helt enkelt inte lika kurs-stabil, om du förstår vad jag menar.

Det är också mycket belysning inne i ID.3 Pro. Man kan välja ”mood” och skifta RGB ljusen som följer bilens inre konturer. Även på fötterna och pedalerna så lyser det hemtrevligt så att man hittar rätt… Vilket uppenbarligen är ett problem man behöver lösa. 😂

Skämt åsido så gör det upplevelsen i bilen lite trevligare. Jag har definitivt inte något emot det. Men det känns ändå konstigt om man tänker på att det är en fördyrande process som är rätt så onödig. Även på utsidan finns det knasiga lösningar, som att handtagen på bilen har lampor, så att man ser var man ska öppna bilen. Precis som med den interna belysningen så har jag inget emot det, men även här känns det väldigt onödigt att lägga pengar på dioder som lyser upp handtagen… Jag tror ingen har efterfrågat detta, någonsin. 😅

Men det är nog dom enda positiva saker jag kan förmedla när det gäller designen, tyvärr.

Fälgarna samlar på sig otroligt mycket snö, vilket gör att däcken känns obalanserade. Detta händer förstås bara när man kör i snö som yr runt bilen, vilket är väldigt ofta här uppe. I alla fall på vintrarna. 😅 Det går förstås att köpa andra fälgar, men det borde vara genomtänkt i förväg tänker jag. Jag har hört att det snöar även i Tyskland. 😊

En annan klassiker är att efter ungefär 2 mil i snörök så syntes inte baklysena längre, inte heller dimljuset bak som jag försökte falla tillbaka på fungerade, då det också täcktes av snö direkt jag fortsatte att köra. Vi pratar inte heller en liten hinna av snö på baksidan av bilen, utan något som egentligen skulle ha behövt en skrapa för att ta bort.

Temperaturen var ju vid 0 till -2 så det var förstås en bidragande faktor, men det var samtidigt uppenbart att problemen som fanns på gamla Golf 1 från 70-talet fortfarande finns på ID.3 från 2025, vilket är intressant. Då ID.3 Pro har en liten ”vinge” där bak så tänkte jag att dom löst problematiken rent aerodynamiskt. Men så var icke fallet.

Som sagt är ID.3 inte så dålig rent ergonomiskt, men jag tyckte att stolarna kändes lite simpla, platta och efter drygt 10 mil så började det kännas lite i ryggen. Detta är förstås aldrig är en bra sak. Stolarna i min Toyota är betydligt hårdare, men samtidigt mer ergonomiska och trevliga att sitta på. Där har jag inga problem att köra långa sträckor och ryggen känns helt ok även efter 40 mil i sträck.

Justeringen av ratt och stol är bra på ID.3 och passar garanterat korta och långa personer utan problem. Även storleken på insidan av bilen är ok för en bil i ”golf-klassen”. Det är absolut ingen bil man åker och storhandlar med i stan med familjen, men samtidigt så är det ju inte så ofta man gör det ändå.

Allt som allt tycker jag att VW ID.3 fungerar rätt så ok. Jag skulle aldrig personligen köpa en, dels på grund av VWs ekonomiska läge, dels så tycker jag att den har för mycket irritationsmoment som jag inte verkar komma över. Designval som verkar ha gjorts för att spara pengar, istället för att vara smarta och innovativa. Buggar i mjukvara och minst sagt påträngande reklam för VWs egen mjukvaru-shop där man kan köpa mer funktioner till bilen.

Jag förstår att det är många som kanske äger en ID-bil från VW och tycker att jag är en idiot för att jag skriver det jag skriver, men vi pratar om en bil för över en halv miljon… Det borde inte finnas så många problem med en sådan bil, eller? Kanske det bara är jag som tänker så. 😅

Jag är ju ingen el-bils-ägare själv, men om jag ska lägga ut dom pengarna på en ny bil, personligen, så förväntar jag mig lite mer, lite bättre och betydligt billigare. Detta är också det största problemet med VW ID.3 Pro, priset.

Om du sätter dig i bilen och känner efter lite så hamnar nog den logiska prisbilden på runt 290.000 kr, med tanke på att den har rätt så mycket ”lull”. Men över 500.000 kr, det är helt enkelt för mycket för vad man får.

Har du testat ID.3? Har du en annan uppfattning än mig? Kommentera eller skicka in ett mail. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.