En av mina trogna läsare har hört av sig med ett problem. Stefan har nyligen bytt lösenord på sitt iCloud konto och har nu fått problem med verifiering av kontaktnyckel, som inte längre fungerar. Låt mig förklara från början vad ”verifiering av kontaktnyckel” är, för att sedan försöka lösa Stefans problem.
Verifiering av kontaktnyckel i iMessage är en extra säkerhetsfunktion som hjälper till att övervaka att du bara chattar med personen du faktiskt känner och avsåg att chatta med. Den gör detta genom att kryptera dina iMessage-konversationer med en unik nyckel som är kopplad till ditt Apple-ID.
När du aktiverar verifiering av kontaktnyckel så händer följande:
- Dina iMessage-konversationer krypteras med en unik nyckel som delas mellan dig och dina kontakter.
- Du kan verifiera identiteten på dina kontakter genom att jämföra deras offentliga verifieringskoder.
- Du kan få aviseringar om någon försöker använda din Apple-ID för att skicka iMessage från en annan enhet.
För att använda verifiering av kontaktnyckel:
- Öppna Inställningar på din iPhone eller iPad.
- Tryck på ditt namn och sedan på iCloud.
- Tryck på Verifiering av kontaktnyckel (långt ned).
- Aktivera Verifiering i iMessage.
När du har aktiverat verifiering av kontaktnyckel kan du dela din offentliga verifieringskod med dina kontakter. Du kan göra detta genom att:
- Öppna Inställningar på din iPhone eller iPad.
- Tryck på ditt namn och sedan på iCloud.
- Tryck på Verifiering av kontaktnyckel.
- Tryck på Visa offentlig verifieringskod.
Du kan också verifiera identiteten på dina kontakter genom att jämföra deras offentliga verifieringskoder. Du kan göra detta genom att:
- Öppna en konversation med din kontakt i iMessage.
- Tryck på kontaktens namn.
- Tryck på Visa kontaktnyckel.
- Jämför den offentliga verifieringskoden med den kod som din kontakt har delat med dig.
Trots att det låter omständigt så är verifiering av kontaktnyckel en viktig säkerhetsfunktion som kan hjälpa till att skydda din integritet och säkerhet. Om du är orolig för din säkerhet och dessutom hanterar meddelanden med potentiellt sekretessbelagd information så rekommenderar jag att du aktiverar verifiering av kontaktnyckel omedelbart.
Det finns dock några saker man måste tänka på angående denna säkerhetsfunktion.
- Du kan inte använda verifiering av kontaktnyckel med alla kontakter. De måste också ha aktiverat verifiering av kontaktnyckel på sin enhet.
- Om du inte kan verifiera identiteten på en kontakt kan du blockera dem från att skicka iMessage till dig.
- Du kan inaktivera verifiering av kontaktnyckel när som helst.
För mer information om verifiering av kontaktnyckel, se Apples supportartikel: https://support.apple.com/sv-se/HT213465
Nu till problemet
Stefan har just bytt lösenord på sitt iCloud konto efter att han fått ett meddelande om att kontot eventuellt blivit utsatt för intrångsförsök. Det var dessutom två år sedan han bytte lösenord, så det kanske var på tiden att göra något. Vad man dock bör tänka på är att använda 2-faktors-identifieringen som är inbyggt i Apples enheter för att skydda sitt konto, vilket jag gissar Stefan också hade. Med detta säkerhetsfunktion igång så är kontot relativt skyddat mot dom flesta faror som lurar i världen.
Stefan fick dock upp ytterligare ett meddelande efter att bytet av lösenord hade gått igenom, nämligen att ”verifiering av kontaktnyckel misslyckades” följt av varningssymboler. Då Stefan, som egentligen heter något annat, hanterar just känslig information via iMessage, så blev han förstås orolig att någon tagit sig in i hans konto och mixtrat med denna säkerhetsfunktion.
Jag kan dock lugna Stefan och ge den enkla förklaringen att när man byter lösenord så byter man även den publika nyckeln till säkerhetsfunktionen och måste därför skapa en ny. Det är i alla fall min erfarenhet av detta problem. Det enda man behöver göra för att lösa problemet är att nollställa verifiering av kontaktnyckel och starta om funktionen.
Nollställningen av funktionen gör att man måste dela sina nycklar med kontakter ännu en gång, men det är också en nödvändighet för att bibehålla säkerheten mellan enheterna.
I vissa fall kan det bli problem med iCloud kontot och verifieringen mellan ens olika enheter, vilket brukar lösa sig självt efter ett tag, om inte så måste man ta kontakt med Apple Support för hjälp.
Apple har mer information angående denna funktion och det går även att läsa mer på sin Apple enhet genom att öppna inställningar på sin Apple enhet, klicka på sitt namn, klicka på iCloud, gå till Verifiering av kontaktnyckel (långt ned på sidan) och sedan klicka på ”läs mer”.
Jag hoppas att detta löste ditt problem, Stefan. Annars är det bara att höra av dig till Apple Support på 020-10 05 29 (öppet alla dagar), så hjälper dom dig.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.