Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

macbook on table

”Varför finns det inte klistermärken på Mac?”

En läsare hörde av sig angående en lite udda sak som hon noterat med sin nya MacBook Pro, nämligen att det inte finns en massa klistermärken på den, som det oftast gör på PC. Det tog mig ett tag att förstå vad hon menade, men till slut så insåg jag att det är reklam-klistermärkena som finns överallt på en bärbar dator.

Det finns ett kort svar som är ”för att Apple har stil”, men det är ju inte hela sanningen. För att svara på frågan ordentligt så måste vi titta på PC marknaden istället för på Apples Mac.

Det fullständiga svaret bygger på att det är en väldigt låg lönsamhetsnivå för Windows-datorer. Den genomsnittliga lönsamheten för varje såld dator är mycket liten, eftersom det är väldigt många som delar på samma kaka, oftast med samma typ av hårdvara under skalet.

Lönsamheten för en Windows-dator kan ofta ligga på runt 200 kr. Det är en lönsamhetsnivå som får en kommunalarbetare att dra på smilbanden. Om vi väljer en båtmetafor ligger lönsamheten så lågt i vattnet, ytterligare en centimeter och den kommer att sjunka.

Så om du är tillverkare och slåss på den nivån är varje liten förändring i lönsamheten ivrigt gripen. Om Intel kommer att betala dig några kronor för en av deras klistermärken, kan det lägga till en betydande mängd välbehövlig flytkraft. Av denna anledning vill Windows-tillverkare gärna klistra in hela din maskin i klistermärken och dessutom fylla din hårddisk med reklam, spyware och antivirusprogram-demos, så länge det ökar deras marginaler.

Inom kort så kan marginalen för en såld dator öka med det dubbla, vilket förändrar möjligheterna att tjäna pengar väldigt positivt för tillverkarna.

Apple är inte i samma metaforiska båt. Faktum är att de är så högt över vattenlinjen att båtmetaforen förmodligen behöver ersättas med något annat. Ett lågtflygande flygplan kanske? En genomsnittlig enskild Mac ger tusentals kronor i vinst till Apple. Så ett klistermärke på några kronor kommer inte att göra något för dem, förutom att smutsa ner bilden av produkten och få den att verka billigare.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Ha en riktigt bra dag.