En sak som jag funderat över ett tag, som säkert fler än jag funderat över också, är att i en värld där teknologin ständigt utvecklas och nya produkter lanseras i en rasande takt, finns det vissa företag som har valt att hålla fast vid sina rötter och fortsätta tillverka produkter som de gjort i decennier. Fjällräven, Opinel, Victorinox och Morakniv är några exempel på dessa företag. Trots att marknaden är full av konkurrenter, har ingen lyckats överträffa dessa klassiker.
Men varför är det så? Var det verkligen bättre förr?
Fjällräven – Ryggsäckarnas mästare
Fjällräven, grundat 1960, är känt för sina slitstarka och funktionella ryggsäckar. Deras ikoniska Kånken-ryggsäck har knappt förändrats sedan den introducerades 1978. Med sin enkla design och hållbara material har den blivit en favorit bland både unga och gamla. Trots många försök från andra företag att skapa liknande produkter, har ingen riktigt lyckats matcha Kånkens kombination av stil och funktion.
Trots att det finns många andra alternativ som ser modernare ut och har bättre funktioner, så säljs det ändå runt 200.000 Kånken ryggsäckar varje år. Denna siffra är dessutom på väg uppåt och det finns kanske ingen mer trendig ryggsäck att välja just nu, hur konstigt det än låter.
Opinel – Den franska fällkniven
Opinel, med sina rötter i de franska Alperna sedan 1890, har tillverkat fällknivar som är både praktiska och estetiskt tilltalande. Deras klassiska design med trähandtag och kolstålblad har stått emot tidens tand. Många andra knivtillverkare har försökt skapa liknande produkter, men Opinels enkelhet och effektivitet är svårslagen.
Opinel säljer ungefär 15.000.000 knivar varje år världen över, vilket är imponerande. Deras tidlösa design och kvalité fortsätter att locka mängder med kunder, efter mer än 130 år.
Victorinox – Schweizisk precision
Victorinox, mest känd för sina schweiziska arméknivar, har varit en symbol för kvalitet och mångsidighet sedan 1884. Deras multifunktionella knivar har använts av allt från äventyrare till astronauter. Trots att det finns många andra multifunktionella verktyg på marknaden, har Victorinox lyckats behålla sin position som ledande tillverkare tack vare sin precision och pålitlighet.
I dagsläget säljer Victorinox runt 10.000.000 Swiss Army Knife verktyg varje år. Dom fortsätter att vara det mest populära multiverktyget i världen efter 140 år som marknadsledare.
Morakniv – Svensk tradition
Morakniv, med en historia som sträcker sig tillbaka till 1891, är kända för sina robusta och pålitliga knivar. Deras produkter används av hantverkare, friluftsentusiaster och överlevnadsexperter världen över. Trots att många andra knivtillverkare har försökt skapa liknande produkter, har Morakniv behållit sin popularitet tack vare sin kvalitet och tradition.
Morakniv säljer i dagsläget 3,5 miljoner knivar per år, produktionstakten är 7000 knivblad i timmen, vilket är väldigt imponerande. Om man tänker på att Morakniv varit i handen på Svenska bönder, hantverkare och friluftsmänniskor i mer än 130 år, då kan man inte bli annat än imponerad.
Varför lyckas ingen göra det bättre?
Det jag funderat på och jag önskade att det fanns ett enkelt svar på är ”varför”. Det finns förstås flera anledningar till varför dessa företag har lyckats behålla sin dominans på marknaden, jag gissar att dessa tre orsaker är dom viktigaste:
Kvalitet och hållbarhet
Dessa företag har alltid prioriterat kvalitet och hållbarhet i sina produkter. Deras produkter är byggda för att hålla, vilket skapar en lojal kundbas. Om man använt deras produkter så finns det en stor chans att man fortsätter stödja företaget och att man rekommenderar dom till vänner och bekanta, som i sin tur gör samma sak till sina vänner och bekanta.
Tradition och arv
Många av dessa företag har en rik historia och tradition som de är stolta över. Detta arv ger deras produkter en känsla av autenticitet som är svår att replikera. Företagen förknippas med kvalité och det i sin tur gör att konsumenter får lättare att välja och rekommendera företagets alla produkter.
Innovation inom traditionens ramar
Trots att samtliga företag i mitt exempel håller fast vid sina klassiska designprinciper och materialval så har dessa företag inte varit rädda för att införa små förbättringar och innovationer för att hålla sina produkter relevanta. Det kan vara något enkelt, som att förstärka sömmarna i sina väskor, eller komplicerat som att ändra materialets sammansättning för att göra produkten lättare.
Dom stegvisa och små förbättringarna har dock blivit till stora förbättringar genom tiden. Opinel som tidigare bara erbjöd sina knivar i kolstål, har nu utvecklat även rostfria knivblad, för att utöka kundkretsen ytterligare och lösa ett problem som många hade, då knivbladet helt enkelt började rosta på grund av havsvatten eller höga fuktnivåer.
Så, var det bättre förr?
Kanske inte nödvändigtvis. Men det är något speciellt med produkter som har stått emot tidens tand och fortsatt att vara älskade av generationer. Fjällräven, Opinel, Victorinox och Morakniv visar alla att ibland är det bästa sättet att gå framåt att hålla fast vid det som alltid har fungerat.
Men man måste ändå ägna en tanke åt dom företag som inte funnits i 100-tals år, men ändå har produkter som är väldigt genomtänkta och bra. Det svåra är bara att hitta dom och att få andra att förstå att det är bra saker.
Om 100 år till så kanske någon annan är på topp, vem vet. 😊
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.