two boys riding lime s scooter on street

”Vad gäller med elsparkcykel?”

En läsare undrar vad som egentligen gäller för elsparkcykel i Sverige och andra länder. En intressant fråga som helt klart är värd att titta närmare på. Våra grannländer har lite olika syn på elsparkcyklar och har därför lagstadgat lite annorlunda jämfört med Sverige, som egentligen har lite väl restriktiva lagar.

Som vanligt kommer jag att skriva mycket och även vandra långt ifrån ämnet på frågan, så var beredd på detta. =)

Norge
I grannlandet Norge är topphastigheten 20 Km/t, det finns ingen maximal effekt på scootern, men den får max väga 70 Kg. Det finns inget hjälmtvång eller promillegräns för att åka scooter, som även här räknas som cykel.

Danmark
I Danmark så är åldersgränsen 15 år, eller i vuxens sällskap om yngre. Maxhastigheten är 25 Km/t, det finns ingen max effekt på motorn. Max vikt på fordonet är dock 25 Kg, vilket är ett slag för lång-pendlaren, som knappast kan få ett batteri med kapacitet som räcker med den begränsningen. Det finns inget hjälmtvång, men promillegränsen är 0.5. Elscooters räknas som cyklar i lagens öga, även här.

Finland
I Finland så finns det två varianter. Antingen får elscooters gå 25 Km/t och ha 1000 watt maximal effekt på motorn. Om den är långsammare än 15 Km/t så räknas den dock som fotgängarassisterad anordning istället. Det finns ingen maximal vikt, inget hjälmtvång men en promillegräns på 0.22. Även här räknas den som cykel.

Frankrike
I Frankrike, som jag tänkte ta med som ett icke-nordiskt land, är det 12 års åldersgräns och en maxhastighet på 25 km/t. Det finns ingen maxeffekt eller maxvikt, hjälm är rekommenderad men inte tvingad och promillegränsen än 0.5. Även i Frankrike räknas en elscooter som en cykel. Frankrike har dock lite lokala regler för elsparkcyklar som man hyr i Paris, vilka enbart får gå 20 Km/t. En vettig lösning tycker jag, då risken är att oerfarna människor tappar kontrollen i högre farter. Ju långsammare, desto bättre. Detta är speciellt viktigt på turistorter som Paris, där det snabbt kan bli många oerfarna åkare på samma ställe.

Sverige
I Sverige så har vi som sagt lite mer restriktiva lagar, men på fel ställen. Max hastighet är 20 Km/t, motoreffekten får max vara 250 watt, det finns ingen maxmal vikt på fordonet och det är hjälmtvång om man är under 15 år. Det finns ingen promillegräns, vilket gör elscooters till ett vanligt transportmedel efter att man tagit en sväng på baren, vilket bidrar till mycket olyckor. Jag känner personligen en som skadat sig ordentligt efter en bar-runda och åktur hem, som slutade väldigt olyckligt.

Även i Sverige räknas scooters som en cykel, men elcyklar får köra i 25 Km/t, vilket gör att det blir lite skevt, i min ringa mening.

Förslag från Transportstyrelsen
I ett förslag från Transportstyrelsen så föreslår man att slopa effektbegränsningen av elscooters i Sverige, just på grund av att 250 watt inte kan räknas som tillräckligt för att driva en vuxen fram säkert på trafikerade vägar. Ett förslag som jag står helt bakom, med tillägget att man utökar förslaget till maxhastigheten 25 Km/t istället för 20 Km/t, men effektbegränsningen är förstås prio ett att få bort.

Personligen väger jag över 100 Kg med EDC väska och kläder, vilket gör pendlingen till jobbet till en kamp för en 250 watts elscooter. Om det blir en lutning på mer än 10% så avtar hastigheten med nästan 50%, vilket översätts till många vägpassager som passeras i allt för låg hastighet. Om min elscooter inte är fullt laddad så tappar jag mer kraft och det har faktiskt hänt att jag blivit stående i inte allt för stora lutningar, eftersom motorn helt enkelt inte orkar med påfrestningen. Är det dessutom kallt ute, då är det i princip omöjligt att ta sig fram i vettig hastighet i trafiken.

Det finns mycket information att läsa i Transportstyrelsens förslaget, men det mötte även mycket mothugg från bland annat polisen, som anser att 250 watt är fullt tillräckligt. Det är uppenbart att dom har helt annat synsätt och helst av allt verkar vilja kriminalisera användningen av personliga små elfordon. På ett sätt kan jag förstå deras oro och den extra arbetsbördan som missbruk av elscooters orsakar, vilket för oss in på varför det ser ut som det gör i Sverige.

Dom få som förstör för alla
Samtidigt som Transportstyrelsen försöker driva rättsfrågan runt elscooters vidare så finns det flertalet personer som förstör deras arbete. Jag pratar främst om dom som bidrar till olycka-statistiken genom att köra trimmade scooters med flera tusen watts motorer, men även dom som försöker utföra stunt med hyrscooters, för att få ”likes” på Internet och andra dumma saker.

Om du tänker att det är en försvinnande liten del som beter sig illa så får du tänka om. Majoriteten av olyckorna som sker med elscooters beror på slarv eller total ignorans av förarna själva. Jag har sett filmer där man skickar SMS medan man kör elscooter och följaktligen kör in i bilar, lycktstolpar och vägskyltar, utan att ens märka att olyckan är på väg. Om man kollar recensioner, där scooteråkare visar dom senaste modellerna, så bryter dom oftast mot massor av lagar, i sina egna filmer. Dom ignorerar rött ljus, gångbanor och mycket annat, vilket tyvärr är vardagsmat och den bidragande orsaken till olyckor med elscooters, elcyklar och andra små elektriska fordon.

Vad man dock måste tänka på är att dom dåliga förarna, trots att dom tillhör en klar minoritet, syns mest i media och på Internet. Det finns otroligt många som använder elscooters med respekt och följer lagarna som satts upp. Miljoner av människor som använder sina scooters för att pendla till jobbet och för att dom är otroligt bekväma och smidiga att äga i stora städer.

Det bästa transportmedlet vi har
Elscooters har på ett sätt blivit det transportmedel som drivits framåt snabbast. Orsaken är troligen främst kostnadsmässigt. Där elcyklar och andra personliga elektriska fordon kostar stora belopp, så kan man köpa en elscooter för så lite som några få tusenlappar. Jämför man det med en elcykel som oftast kostar 10 gånger det priset, så förstår man vad människor som bara vill ta sig fram kommer att välja.

I och med att du kan ha din elscooter i hemmet och slipper parkera utomhus, så minskas risken att den blir stulen radikalt. Om du ska åka till stan så går den att kasta in i bagageutrymmet på bilen, så slipper man gå långa sträckor när man kommer fram. En Elscooter är ofta så smidig att den går att ha med i bussen eller tåget utan några som helst problem.

När det kommer till transportmedel så är det svårt att slå elscooters på fingrarna helt enkelt.

Varför är Sverige så restriktiva?
Orsaken är förstås främst att vi inte hunnit med att parera lagar och förordningar för detta fordon. Elscooters är trots att man inte tror det, en ny klass av fordon. I Sverige, där vi har Cykel, Moped och Motorcykel att sortera små elfordon i, så är det svårt att sätta fingret på vad en elscooter egentligen är.

Det behöver förstås finnas en klass även för elscooters och övriga små elfordon, men som det ser ut i dagsläget så kommer det inte att hända. Man vill helt enkelt inte frångå den klassiska tolkningen av två-hjuliga fordon i Sverige.

Det svåra för konsumenten
Att köpa en elscooter som följer Sveriges lagar är väldigt svårt, då tillverkare anpassar sina produkter efter den ”stora marknaden”. Detta betyder att oftast går elscooters 25 Km/t, inte 20 Km/t. Dom har också motorer som överstiger 250 watt, eftersom i princip alla andra länder inte har någon restriktion på effekten, eller har ett tak på 1000 watt.

För Svenska konsumenter, som inte räknas som en stor marknad, betyder det oftast att man hamnar i en gråzon där fordonet man behöver går för fort och har för hög effekt, medan det fordon som följer lagarna inte räcker till för att transportera någon säkert i trafiken.

Lagar som växt fram
Det är många som delar Transportstyrelsens förslag på att förenkla och förbättra lagarna runt elscooters, vilket har gjort att det växt fram en viss tolerans runt elscooters runt om i vårt avlånga land. Jag har pratat med många elscooter-åkare som bekräftar att skötsamma förare inte har något att oroa sig för, oavsett om dom har för hög effekt i motorn. Så länge man håller hastigheten och inte utsätter andra för fara så är det ingen som bråkar.

En gemensam respekt har kantat många forum, där förare aktivt arbetar med att få andra och nya förare att respektera och hålla sig i skinnet, för att förbättra möjligheterna att få igenom en fördelaktig lagändring. Man hör allt oftare uttrycket ”gråzon” runt lagstiftningen med elscooters, trots att det rent tekniskt inte borde vara några frågetecken vad lagen säger.

Hur lagen borde se ut
Om jag slutligen får kasta in mina förslag på hur lagen runt elscooters borde se ut så skulle det bli ungefär så här:

  • Max hastighet 25 Km/t
  • Ingen max effekt på motorn
  • Förespråkande av hjälm, tvång upp till 15 år
  • Åldersgräns 12 år – förutom i vuxens sällskap
  • Promillegräns 0.5
  • Ej tillåten på gångbana förutom i gånghastighet
  • Tillåten på cykelbana
  • Tillåten på vägbana om cykelbana saknas

Slutligen
Att åka elscooter är ett utsökt transportsätt som många skulle behöva prova på. Dom flesta som motsätter sig elscooters är trots allt dom som aldrig provat på, vilket är lite tråkigt.

Det finns en synvinkel som jag inte tidigare pratat om, men har blivit allt för uppmärksammad på via läsarbrev och diskussioner med andra föräldrar. Det skulle behövas utbildningar och annat inom elscooters, elcyklar och andra små personliga elfordon redan på skol-nivå.

När jag var liten så fick man cykel-utbildning i skolan, där man, efter att man bedömts lämplig, även fick ge sig ut i trafiken och testa på alla saker man lärt sig. Nu för tiden så lär sig inte barnen annat än grundläggande trafikvett i skolan, vilket mynnar ut i extremt farliga trafiksituationer när man ställer barn på elscooters eller andra personliga elektriska transportmedel i trafiken, vilka ofta är fordon anpassade för vuxna människor och inte barn.

Vuxna tar förvånansvärt litet eller inget ansvar när det kommer till barnens kunskaper om trafikvett, utan förutsätter att skolan är den instans som ska lära dom allt om ämnet. I dagens hektiska samhälle så glöms dessa grundläggande saker bort och i stället för att försöka utbilda sina egna barn blir det alltså ”the blame game” med skolan.

Om du är en förälder som tänkt skicka ut ditt barn i trafiken på en elcykel eller elscooter, se till att dom känner till trafikreglerna och att dom förstår sin plats i trafiken. Det kommer att göra att du kan känna dig lugnare och säkrare att ditt barn kommer hem oskadd igen. Förutsätt inte att någon annan kommer att berätta hur det går till eller hur trafikreglerna fungerar.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.