Toyota Corolla Touring Sports Hybrid – 2000+ mil senare

Att köpa en Toyota har alltid varit synonymt med att köpa en driftsäker bil, med många år av nyttjande innan det är dags att köpa något nytt eller kostsamma reparationer. Mest känd för dessa egenskaper har alltid varit Toyota Corolla, vilket är en modell som är en av världens mest långlivade och framgångsrika bilmodeller. Toyotas kontinuerliga engagemang för att förbättra och modernisera den har behållit modellen aktuell och relevant genom årtiondena.

Toyota Corolla är idag en imponerande modell som kombinerar stil, effektivitet och miljömedvetenhet på ett enastående sätt. Med sitt moderna utseende, rymliga interiör och överkomliga prisnivå är den en lockande bil för dom som söker ett smidigt och pålitlig färdmedel. Perfekt som familjebil men även om man reser runt mycket.

En av de mest anmärkningsvärda egenskaperna hos Corolla Touring Sports Hybrid är förstås dess hybridteknologi. 1.8 liters bensinmotorn samarbetar sömlöst med eldriften för att erbjuda en mjuk och tyst körupplevelse. Den avancerade CVT (Constant Variable Transmission) växellådan gör att övergången mellan de olika drivsystemen knappt är märkbar, samtidigt som den skapar en behaglig men även bränslesnål färd.

Inne i bilen blir man imponerad av den moderna och intuitiva designen av instrumentbrädan och kontrollpanelen. Läder-looken med kontrastsydda sömmar känns sportigt och modernt. Den är utrustad med ett användarvänligt infotainmentsystem och intuitiva reglage, vilket gör det enkelt att styra bilens olika funktioner och övervaka bränslestatistiken i realtid.

När det gäller just hybrid delen så finns det ingen annan tillverkare som kan tekniken bättre än Toyota. Det är nu 26 år sedan första Toyota Hybrid bilen rullade ut ur fabriken och september 2021 hade dom sålt mer än 16 miljoner hybridbilar. Tekniken är med andra ord beprövad, förfinad och förbättrad i många år. Många är förstås oroade över att köpa ”ny teknik”, men Hybridsystemet är knappast en nyhet för Toyota.

Dags för en uppdatering
Jag skrev tidigare ett litet inlägg när jag kört vår nya Corolla i drygt 460 mil. Nu har jag kört över 2000 mil och tänkte att det var dags att uppdatera lite runt mitt ägande. Rent generellt är vi otroligt nöjda med denna bil, men det har faktiskt dykt upp saker som jag stör mig på. Vi börjar med dom.

Ingen servicepåminnelse
Trots att bilen är ny och jag förväntar mig en viss grad av automation i denna högteknologiska skapelse, så finns det ingenting som påminner dig om att serva bilen i tid. Serviceintervallet är 1500 mil, men du får själv hålla rätt på när det är tid att boka service. Detta var något jag inte kände till när jag köpte bilen, utan fick veta tack vare andra Corolla Hybrid ägare. Om det inte hade varit för dom så skulle jag troligen ha missat serviceintervallet totalt.

Detta är ett rätt så skumt beteende och något som Toyota borde se över. Det är en så enkel teknisk lösning att dom absolut borde ha det på alla bilar dom säljer, nya som gamla. Även om det skulle innebära att man får använda appen för att bli påmind så spelar det ingen roll, så länge man blir påmind om service när det är dags.

Visslande ljud från ventil
Dom två centrerade luftutblåsen på instrumentpanelen har en tendens att vissla om fläkten går upp i hastighet närmare max. Inget stort bekymmer då fläkten sällan går så pass fort, men ändå något som stört mig under varma sommardagar när det är varmt i bilen. Ljudet är lite som att någon försöker lära sig att vissla, med allt från antydan till vissling till uppenbara ljud som stör ordentligt.

Detta har med utformningen av luftutblåsen att göra och återfinns troligen även i nyare modeller av Corollan, då utblåsen ser identiska ut fortfarande. Eventuellt kan dom ha vridit lite på inkommande kanal för att undvika detta, men det är inget som syns i alla fall.

Skaller från bältesfäste
Ibland, vid vissa temperaturer i kupén så kan bältesinfästningen uppe vid axeln på förarsidan skallra. Detta är väldigt uppenbart för den som kör, men inte för någon annan i bilen. Orsaken är att skallret hamnar precis vid örat på den som kör. Mekanismen som medför att man kan flytta bältet upp och ned, beroende på hur lång man är, verkar vara lite för glapp, helt enkelt.

Även detta är ”intermittent” och inget som låter hela tiden. Det kan till och med vara så att plasten runt mekanismen är det som låter och inte själva mekanismen i metall. Hur som helst är det irriterande när det sker, men något som definitivt går att leva med i långa loppet. =)

Att DIY-fixa detta är troligen löjligt enkelt, men jag har inte orkat göra något åt det ännu. Det är dock en sak som irriterar när det händer och något som Toyota definitivt borde se över.

Saker jag uppskattar väldigt mycket
Det finns många saker som jag uppskattar på min Corolla Touring Sports, men istället för att gå in på detaljer runt dessa saker så tänkte jag bara köra en kort lista på dom riktigt bra sakerna.

  • Bränsleförbrukningen – Att ha en bil som drar under 0.5 liter milen blandad körning är fantastiskt, helst när man står på macken och ska tanka. Detta har gjort att vi i princip aldrig behöver faktiskt inte tänka så mycket på denna omkostnad när vi åker långa sträckor. Under vår längsta färd som gick till från Jokkmokk till Mora under sommartid så var bränsleförbrukningen 0.43 liter/mil under hela sträckan, vilket är rätt så imponerande av en ”bensinbil” i kombimodell.
  • Ljud och media – En väldigt trevlig egenskap när man åker bil är att kunna lyssna på musik, men det är när man vill höra på en ljudbok som bra ljud spelar stor roll. Det finns alldeles för många nya och moderna bilar med dåligt ljud. Som tur är tillhör inte vår Toyota denna genre. Ljudet är fylligt och trevligt, oavsett volymnivå.
  • Apple Carplay – Det är otroligt trevligt att använda Apple Carplay. Tillgång till navigering, musik, ljudböcker, appar och sökningar direkt via rösten. Dessutom är navigeringen uppdaterad, innehåller hastighetsbegränsning och även varning för hastighetskameror. Med Apple Carplay behöver man ju aldrig fundera om kartan är uppdaterad när man åker någonstans, eftersom händelser registreras i realtid.
  • MyToyota – Via appen från Toyota så kan man få statistik på det mesta, aktuell mätarställning, hantera uppkopplade tjänster, lokalisera var bilen befinner sig och så vidare. Trots att jag sällan använder denna app så är det otroligt bekvämt att kunna öppna den och se uppdaterad information och statistik när andan faller på.

Slutligen
Toyotas Hybridsystem har gått från något som krävde utbildning för att köra effektivt till något man kan köra som en vanlig bil, helt utan att förstå hur den fungerar, men ändå spara tusentals kronor varje år på bränsle. Det är rätt så fantastiskt när man tänker på det. Genom att lära sig tekniken och förstå hur den fungerar så kan man dessutom få ned bränsleförbrukningen ytterligare, vilket alltid är roligt.

Detta är definitivt en bil för de som är angelägna om att minska sin klimatpåverkan utan att behöva kompromissa med körprestanda, räckvidd eller komfort.

Att Toyota dessutom satsat hårt på säkerhet är otroligt positivt för både mig och min familj. Allt från adaptiv farthållare med radar, automatiskt avbländande LED belysning, auto-broms-system, lane-holding teknik och mycket mer är standard, även från den allra billigaste versionen. Tummen upp för det.

Rent bekvämlighets-mässigt så finns det rattvärmare, effektiva stolvärmare och dessutom förarstol med luftkuddar i svanket. Lite lyx i det annars spartanska helhetsintrycket. =)

Utöver sakerna jag noterat ovan så finns det ingenting negativt att säga om vår Toyota, även efter mer än 2000 mil. Jag gissar att mitt ägande kommer att bli precis lika bra många år framöver. Det är därför man köper en Toyota. =)

Ha en riktigt bra dag.