Igår var jag med min Toyota Corolla Hybrid på mjukvaru-uppdatering. I samma veva så var jag och provkörde en fullt utrustad Toyota bZ4X, bilen med det otroligt konstiga namnet.
Detta är Toyotas första och enda riktiga elbil, för som många kanske redan känner till, så satsar inte Toyota på full elektrisk drift. Detta är en ”vi kan också, men helst inte”-bil. Dom är rätt så unika på att försöka hitta ”nästa bästa” innan dom elektriska bilarna ens fått fotfäste överallt.
Toyota har dock tagit ett stort steg med sin bZ4X, en elbil som kombinerar modern teknik med hållbarhet och prestanda. För oss som älskar naturen och värnar om den är det intressant att se hur den här bilen kan passa in i våra äventyr i norra Sverige. Adaptiv fyrhjulsdrift med olika ”X-Mode” körlägen för olika underlag och förhållanden.
Jag hade förstås ingen möjlighet att testa detta system på snö och is, av naturliga anledningar. Men jag testade faktiskt den på en lerig skogsväg, där det var otroligt dåligt fäste. Vägen var ”slemmig” av kyla, regn och dagg, men med X-Mode aktiverad och genom att ställa upp ”känsligheten” och noggrannheten i systemet så var det absolut inga problem att ta sig fram.
Nu funderade nog några vad jag pratar om, ”känslighet”? Toyota bZ4X har faktiskt möjlighet att finjustera AWD systemet för hur illa det är. Om man har stora problem att ta sig fram så går det att justera upp så att den blir mer exakt och känslig för hur underlaget beter sig. Jag kunde inte testa systemet till 100%, utan bara som vanlig konsument som körde efter en dålig väg, där X-Mode fungerade utsökt.
Designmässigt så har bZ4X en modern och strömlinjeformad design som känns fräsch och elegant. Fronten har en unik känsla med sina slanka LED-strålkastare och en grill som ger bilen ett futuristiskt utseende. Toyota är faktiskt otroligt duktiga på att få bilarna att se riktigt futuristiska och moderna ut. Men ändå har jag tror även att bZ4X skulle smälta in väl i den svenska vildmarken utan att se felplacerad ut.
Om vi pratar prestanda så har bZ4X en elektrisk räckvidd på mellan 460-512 Km per laddning vilket är trevligt när man utforskar avlägsna områden i norra Sverige, där laddstationerna kan vara långt ifrån varandra. Detta är dock vad Toyota själva uppgett och inget jag hade möjlighet att testa själv.
Interiören i bZ4X är modern och bekväm med högkvalitativa material. Den versionen jag körde, vilket förstås var extra utrustad, så var instrumenteringen täckt av mesh-tyg istället för den klassiska plast-designen som Toyota annars är kända för.
Den stora pekskärmen i mitten av instrumentbrädan ger enkel åtkomst till underhållning och navigering. Jag tyckte att den reflekterade väldigt mycket ljus när solen sken och många gånger kändes den också lite för ljus-svag för att man skulle kunna se back-kamerorna ordentligt.
Jag irriterade mig lite på att man tittar över ratten för att se hastighetsmätare och annan information. Detta gör att min körställning inte var så bekväm som jag önskat av en bil i denna prisklass. Toyota har även valt att använda en klassisk ”bensinmätare” som visar hur mycket laddning man har kvar. Jag hade nog hellre sett procent här istället, bara för att kunna få ut exakta siffror.
Sätena är bekväma, vilket förstås är viktigt under längre resor till avlägsna platser. Jämfört med min Corolla så kändes dom ungefär likadana, men denna hade förstås läder, ventilation/kylning och helt elektrisk styrning.
En av sakerna med en elbil är dock att batteriet är i golvet, så passagerare får lite högre benhöjd än jag tycker är bekvämt. För barn är det dock säkert bra.
Bagageutrymmet är rymligt och kan rymma all utrustning som behövs för dina äventyr. Denna aspekt var dock inget jag hade möjlighet att testa under min tid med bilen. Jag hade inget bagage att prova lasta in.
Saker jag inte riktigt tyckte om
Min provkörning var dock inte utan klagomål, förstås. Först och främst så känns det inte att man sitter i en bil för 700.000 kr. Den känns kvalitetsmässigt som min Corolla, vilket kostar en bråkdel av denna bil.
Den andra saken jag blev lite irriterad över var att ratten i bilen är fullproppad med knappar. Jag är ju ändå van att använda Toyotas system och kan normalt sett få allt att fungera perfekt i min egen bil, men jag lyckades inte ens starta farthållaren i bZ4X utan att behöva stanna och verkligen söka efter knapparna. Väldigt tråkigt och trafikfarligt, men samtidigt så vänjer man sig nog efter ett tag om man äger bilen och kör den dagligen. Utan att överdriva så finns det nog runt 20 knappar på ratten, vilket inte är ok enligt mig.
Ännu en sak jag störde mig på var att det sitter sensorer i centrum ovanför ratten. Dessa ska se om du är uppmärksam på vägen. Dock är jag ju av den generationen som kör bil med en hand på ratten, alternativt med en hand i läge klockan 12 och en klockan 6 som stöd. Om man kör på detta sätt så kommer bilen att börja varna att den inte kan se föraren längre. Detta genererar dessutom en massa konstiga fel, som ”förarövervakning avstängt”, vilket säkerligen kan bli förvirrande för äldre förare som är ovana vid tekniska lösningar som dessa.
Skärmen är som sagt fin, men den är blank och tar emot mycket reflektioner. Om man har solen som tittar in genom sidofönstren så blir det i princip omöjligt att se något på skärmen. Något jag inte upptäckt eller uppmärksammat på min Corolla.
Slutligen
Jag är förstås inte i köpartagen för en elektrisk bil. För min del finns det ingenting att tjäna på en sådan affär. Min Hybrid kostar otroligt lite i bränsleförbrukning, den är billig när den står i garaget (vilket är en stor del av tiden) och den fungerar perfekt för vår familj. Nu har jag ju dessutom monterat drag på Corollan, så nu har den allt som vi behöver.
Jag upplever bZ4X som en trevlig bil att köra, med mjuk och följsam fjädring och den har ordentlig prestanda mellan rödljusen. Ingenting som är imponerande, men den är absolut inte långsam på något sätt.
Slutbetyget är således ”sådär” i det hela. Toyota är pålitliga bilar och dom fungerar bra, i alla fall dom etablerade modellerna. Detta är Toyotas första elbil och med tanke på att dom samarbetat med Subaru för att tillverka denna, samt att dom vill satsa mer på andra system än just el, så känns det inte som att man ska satsa på en elbil från Toyota. I just nu i alla fall. Toyota bZ4X är första elbilen i en serie, vilket ”4” i namnet visar. b står för Beyond och Z är Zero. Vi kan nog förvänta oss bZ-modeller från 1 och uppåt i framtiden, gissningsvis. Kanske mer prisvärda och bättre anpassade för en värld där det finns möjligheter att köpa annat.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.