Testkörning: Toyota Corolla Cross Hybrid

Igår när jag lämnade in min bil för att montera draget så fick jag chansen att testa en Toyota Corolla Cross Hybrid 2022 med AWD-i systemet. Under dom 6 timmar som jag körde bilen så tycker jag att det kanske var läge att skriva lite om den, eftersom jag tyckte att det var en riktigt fin bil. Kanske till och med en bil jag byter till inom kort? Vi får se. 😊

Jag kommer nedan att jämföra med min Toyota Corolla Touring Sports Hybrid 2021, eftersom det är den referensen som ligger närmast för mig.

Svampigare, men inte obekväm
Det första jag upptäckte var att den kändes svampig i fjädringen, jämfört med min Corolla. När man klättrade över farthinder och andra större ojämnheter så fick man ”amerikanare”-känslan, då bilen ville gunga rätt så ordentligt. Det kändes som att den skulle gunga några gånger innan den slutade, men dämpningen stoppade oftast efter en gungning, så det skapade inga obekväma situationer.

Anledningen till detta antar jag är bilens höjda fjädring, vilket medger längre slaglängd. Detta är lite ovant för mig, då min Corolla Sports är betydligt styvare och medger inte lika lång fjädringsväg.

Jag tyckte faktiskt att Corolla Cross var väldigt bekväm och jag förstår att efter en dålig skogsväg så är den lite mer svampigare fjädringen att föredra, alla dagar i veckan. Samtidigt som den inte kändes gungig eller ostabil efter landsväg.

AWD-i
Toyotas system för 4-hjuls-drift på Hybrid-bilarna innefattar att sätta en elmotor på bakhjulen, utöver den bensindrivna och eldrivna framaxeln. Det finns en display som visar effektförbrukning per däck, vilket får mig att tro att alla däck kan drivas individuellt av detta AWD system.

Jag var aldrig ute i terräng för att testa AWD systemet helt och hållet, men jag åkte lite efter grusväg för att kolla hur stabil den var. Systemet verkar fungera precis som det är tänkt, där bilen normalt sett är framhjulsdriven, men kan använda bakhjulen om situationen kräver det.

Dock är det troligen inte fråga om någon 50/50 drivning via detta system, utan mer ett system där bakhjulen kan hjälpa till när det behövs.

Utrymme
Rent utrymmesmässigt så har min Touring Sports 596 liter utrymme med alla stolar uppfällda, 1260 liter med ena stolen fälld och 1606 liter med bägge baksäten fällda. Corolla Cross har 394 liter utrymme, men jag hittar inga uppgifter hur mycket den erbjuder med stolarna fällda. Jag uppdaterar denna text om jag hittar det senare.

Det man offrar med AWD-i systemet är alltså drygt 66% utrymme att lasta saker i bilen. Detta är en väldigt stor skillnad och något jag hakade upp mig lite på. Klarar jag mig med det mindre utrymmet? 🤔

I övrigt så är Corollorna ungefär lika stora invändigt. Benutrymme för passagerare och förare är helt ok och även möjligheten att justera sittposition är likvärdiga på bägge. På grund av utformningen på chassiet så sitter man lite mer upprätt i Cross modellen, medan Sports Touring ger en lite mer ”jordnära” upplevelse. 😉

Prestanda
Rent prestandamässigt så är det faktiskt lite skillnad. Jag tycker att Cross känns mer rapp vid omkörningar, dock har jag ingen vetenskaplig bakgrund till det påståendet. Kanske är det så att den högre sitthöjden och gungiga fjädringen bidrar till känslan av acceleration?

Enligt Car.info så har Touring Sports 1.8 Hybrid en acceleration 0-100 på 11 sekunder, medan Cross 2.0 har 7.6 sekunder. Jag har dock testat min bil i verkligheten och har en acceleration 0-100 på 8,6 sekunder, så jag litar inte riktigt på siffrorna här. Det som går att konstatera är att cross har bättre acceleration, antagligen på grund av att den kan nyttja dubbla elmotorer och bensinmotorn för att skjutsa på ordentligt.

Rent effektmässigt så har Corolla Cross en bensinmotor på 152 hk och elmotor på 113 hk fram och elmotor bak på 41 hk. Min Touring Sports har en bensinmotor på 98 hk och elmotor på 72 hk, vilket förklarar den bättre accelerationen.

Bränsleförbrukningen är även den lite annorlunda, min har WLTP 0,46 l/mil blandad körning medan Toyota Corolla Cross Hybrid har WLTP 0,53 l/mil blandad. Inga stora skillnader kan man tycka, men ändå en lite större bränsleförbrukning per mil. Det anser jag inte vara så betydelsefullt, även med dagens bränslepriser.

Tekniken bakom
När det gäller tekniken så är förstås Corolla Cross snäppet nyare, då min Corolla egentligen har teknik från 2019 i sig, förutom vissa saker som uppdaterats till 2021 års modell. Det jag främst upptäckte var att själv-styrningen, där bilen kan köra i princip autonomt, är betydligt bättre på Cross än på min. Detektionen av vägmärken och streck är också betydligt bättre, där man märker att Cross bland annat ser övergångsställen och förbereder sig på överraskningar, medan Touring Sports modellen jag har inte bryr sig om övergångsställen alls.

Mediafönstret, eller skärmen, skiljer sig inte speciellt mycket, dock saknar jag volymkontrollerna i form av vred som jag har på min bil. På Cross så är volymen representerad av två knappar ”+” och ”-”, varav en ”mute” knapp i mitten av dessa. Dom fungerar i och för sig, men det är lite långsamt att höja och sänka volymen med enbart knappar. Personligen föredrar jag vred för detta. Jag gillar också snabb-knapparna som finns runt mediafönstret på min bil bättre. Här behöver man inte in i menyer och undermenyer för att justera ljud eller byta mediakälla.

Eftersom man ändå inte kan se film på skärmen, även om man står parkerad, så ser jag ingen användning av den ytterligare storlek som avsaknaden av knappar och reglage erbjuder.

Bägge bilarna hade dock i princip samma utrustning på insidan, där skillnaden var att Cross även hade stöd för trådlös laddning av mobiltelefonen, vilket jag saknar. Saknar är dock ett stort ord att använda, då jag faktiskt anser att trådlös laddning i en bil är helt vansinnigt. Om du åker till och från jobbet, 30 minuter om dagen, så vill du att telefonen ska laddas så effektivt som möjligt under denna period. Trådlös laddning är inget annat än ett sätt att förstöra batteriet och generera värme, IMHO.

Slutligen
Bilen jag testade har ett utpris som startar på 379.600 kr, medan Touring Sport har ett pris som börjar på 326.900 kr. Vi pratar alltså 52.700 kr skillnad i pris. Inte speciellt mycket pengar, men samtidigt så måste man ta för och nackdelar i åtanke. Cross har AWD och högre markfrigång. Touring Sports går och är billigare, samt har större lastutrymme.

Mellan min bil och den Cross jag körde så är det en generations-skillnad i tekniken, men jag är övertygad om att en ny Corolla Touring Sports rent tekniskt har exakt samma förutsättningar som nya Corolla Cross. Det är med andra ord väldigt mycket mindre skillnad mellan två bilar i samma årsmodeller på den tekniska fronten.

Är jag sugen på att byta bil då? Kanske. Den högre markfrigången hade varit trevlig på våra fiskeäventyr och när man måste ut efter dåliga vägar, men när snön börjar falla så är även AWD en intressant aspekt. Jag har tidigare tittat närmare på RAV4, men Corolla Cross är nog närmare vad jag skulle kunna tänka mig att köra. Inte för stor, inte för liten.

Vi får se hur det går. =)

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.