Test VW ID Buzz Cargo 2024

Nu har jag haft chansen att köra vår nya ID Buzz Cargo på landsväg, slingriga skogsvägar och även i lätt terräng, efter jord och grusvägar. Kanske är det någon som är intresserad av min åsikt rörande denna bil, så jag tänkte dela med mig av min upplevelse och mina tankar i ett kort inlägg.

Ljudnivå
Jag tycker att ID Buzz har helt ok ljudnivå, även i 100 Km/t på landsväg, eller på bullriga och trasiga småvägar ute i ingenstans-land. Trots att den känns lite burkig designmässig i kupén så är den väl dämpad och ger ett bra intryck.

Ibland när stenar sprättar upp i hjulhusen så ekar lastutrymmet lite, som en tomburk. Anledningen är troligen för att vi inte har något i lastutrymmet ännu, så det borde lösa sig självt senare.

Inredning
Inredningen är klassisk ”arbetsbil”, med hårda plastytor och försök till att det ska se bekvämt ut på bild. Då jag kör en Toyota Corolla Touring Sports Hybrid själv, så har jag ingen som helst problem med denna typ av inredning. Går den lätt att torka av när barnen kladdat glass överallt? Om svaret är ja, så tycker jag garanterat om den. 😊

Plasten som används känns rätt så ordentlig och gör som sagt att ljudet i bilen inte blir plastigt eller burkigt, även då bilen skakar och hoppar runt på dåliga vägar. Att ha minst 4 st USB-C portar och även större 12V uttag är ju riktigt trevligt, helst i vår arbetsbil, där man måste ladda GPS, mobiltelefoner, surfplattor, datorer och annat. Föredömligt bra med dessa möjligheter.

I skåpet finns också uttag för 220V, om man behöver ladda lite större saker, eller om man kanske måste micra sig en Billys Pizza till lunch ute i skogen. Praktiskt, minst sagt.

Prestanda
Detta är egentligen den första riktiga elbilen som jag kört långa sträckor med och upplevt ”till vardags”. Jag har tidigare kört bland annat Toyota bZ4x och några till, men aldrig ”till vardags”. Motormässigt så finns det förstås inget att klaga på. Den känns rapp i trafiken och på längre körningar i landsvägsfart så är det inga problem att hålla 100 Km/t konstant.

Körsträckan på vår bil är annonserad till strax över 40 mil med ett batteri på 77 kWh netto. Laddtiden är 30 minuter från 5 till 80%, vilket verkar stämma enligt mina beräkningar. Vintertid så kommer nog den körsträckan hamna på runt 20 mil.

När jag körde bilen enligt alla ECO-regler som jag använt på min Toyota, så fick jag ned förbrukningen från 23 kWh/100 Km till 18,2 kWh/100 Km, vilket jag tyckte var riktigt bra. Faktum är att bilen är helt tom på utrustning, så det blir nog annorlunda när verktyg och skrot hamnar i lastutrymmet.

Med en förbrukning på 23 kWh/100 Km så borde vi komma cirka 33 mil, medan min ECO körning hade gjort att vi hamnar på 42,3 mil räckvidd. Om jag inte fått matten om bakfoten.

Jag vill dock poängtera att mina 18,2 kWh/100 Km inte lär hållas i verkligheten. När man åker kortare sträckor mellan arbeten så kommer förbrukningen säkert att öka. Jag gissar på mellan 23-25 kWh/100 Km efter en längre tids mätning, 30-33 mils räckvidd vid bra väder (23-25 grader och torra vägar, vindstilla).

Ekonomi
Den största frågan är då förstås om man tjänar pengar på att köra elbil. Faktum är att jag inte tror det, jag tror vi är långt ifrån den sanningen just nu. Om vi räknar på en kostnad som ligger på 5,34 kr/kWh (vårt företagspris som Business EL) och en förbrukning på 23 kWh/100 Km så har vi 10,68 kr/mil i kostnad, sommartid i bra väder.

På min Toyota så har jag ett literpris på 18,64 kr och min bil tar 0.47 liter per mil. Min milkostnad är alltså 8,76 kr. Om man räknar med att försäkringen på min Toyota är billigare och att inköpspriset är mindre än hälften, så inser man snabbt att en elbil aldrig lönar sig för en privatperson.

Efter 4-5 år så kan jag sälja min Toyota för ett bra pris och ha råd att köpa en ny bil, medan en elbil troligen har tappat värde snabbare än man hinner avbetala lånet på den. Man blir alltså skyldig pengar när man säljer bort den, vilket inte är idealiskt.

Kort och gott så känner jag att rent ekonomiskt så är det inte försvarbart att köpa en elbil. Med tanke på utvecklingen inom tekniken bakom så finns det ju en risk att man helt plötsligt sitter med en bil som är otroligt o-attraktiv på begagnatmarknaden efter några år. En risk som många inte tänker på.

Miljö
Miljöaspekten av att åka elbil känns förstås som en smekning på kinden från moder natur, men om man gräver ned sig lite i tillverkningsprocesser och hur elbilarna i princip dödar alla som arbetar med att få dom att fungera, så känns det lite som att moder natur borde örfila en istället.

Det är i princip rullande giftfabriker som orsakar otroligt mycket förstörelse, nedsmutsning och höga risker involverade vid såväl tillverkning, underhåll och olyckor. Även om du känner för att säga emot, så är det ett faktum som inte går att förbise på något sätt, tyvärr.

Jag önskar att Li-Ion batterier slutade existera och att man så snart som möjligt hittade på en bättre och mer miljövänlig resurs för att lagra energi. Den senaste tidens experiment med natrium (salt) batterier verkar lovande, men jag är ingen vetenskapsman, så jag undviker att uttala mig om det är framtidens räddning.

Efter 10 år, när det är dags att byta batterier på sin bil, så orsakar batterierna ännu mer förstörelse och processen startar om igen. Med flera miljoner elbilar världen runt så blir det enorma miljöproblem som inte så många verkar bry sig om, just nu. Men det kommer en dag där vi ser resultatet av vårt ”miljötänk”.

Slutligen
Jag förstår tanken med att ha en elbil som firmabil, helst för oss som arbetar inom IT och kommunikation. Det finns många hinder som vi måste bearbeta och framförallt arbeta oss runt, för att allt ska fungera optimalt. Men just nu, när sommaren är här och värmen grillar, så fungerar det rätt så bra med en elbil norr om polcirkeln. Jag är dock inte helt övertygad om hur vintern kommer att bli, med sina -35 grader temperaturer och våra långa körsträckor.

Bilen i sig är egentligen inget speciellt och jag har svårt att motivera att den just är eldriven, istället för att ha en diesel, bensin eller hybridmotor. Jag tror nästan att samtliga tre av dom alternativen hade varit bättre än att bara ha en bil som går på ren el. Vi får se vad framtiden utlovar. Jag kommer att fortsätta skriva om vår elbil så fort det dyker upp något intressant.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.