Ibland ramlar jag över produkter där jag först är nöjd med hur dom fungerar, sedan visar det sig att dom slutar fungera bra och blir en ångerfylld resa istället. 5G Gatewayen TRB500 från Teltonika som jag köpte för att ”boosta” mitt nätverk hemma fungerade initialt precis som jag önskade. Hastigheterna gick från 150-200 Mbit/s med mitt förra modem, till 750-850 Mbit/s med TRB500. Lyckan var total.
Den var dock bara det under 5 timmar, ungefär. Efter detta så upptäckte jag att något inte var som det skulle. Hastigheterna gick ned och slutligen så hamnade jag på en rätt så stabil 260 Mbit/s… Inte riktigt lika lycklig nu, kan jag säga.
Jag har varit i kontakt med Teltonika och även många som äger samma eller liknande modem (RUTX50), väldigt många har rapporterat exakt samma problem som mig. Till en början så fungerar modemet väldigt bra, men sedan går den ned och hamnar mellan 230-260 Mbit/s, vilket stämmer in även på min upplevelse.
Jag förstår samtidigt att 250 Mbit/s via mobilnätet inte är något att spotta åt. Det räcker troligen åt mig. Men det var ju aldrig frågan om att jag hade för långsamt Internet till att börja med. Mitt mål är få ut hastigheten från nätet, vilket inte verkar möjligt med TRB500 i dagsläget.
Min mobiltelefon klarar utan vidare 800 Mbit/s, oavsett var jag befinner mig i huset. TRB500 som är 180 meter från Tele2s 5G antenner och har fri sikt från dessa antenner till TRB500s antenner, klarar max 250 Mbit/s… Något står inte rätt till. TRB500 har dessutom data-agreggering, vilket gör att den kan ansluta med upp till 4 st dataströmmar mot 5G ”masten”. Rent logiskt så borde TRB500 slå i taket på 1000 Mbit/s utan några större problem, enligt min åsikt.
Mitt läge på TRB500 är, rent tekniskt, väldigt idealiskt. Den har som sagt fri sikt mot Tele2s 5G antenner och är 180 meter från dessa. Mottagningen är på max och aggregeringen fungerar för det mesta med upp till 3-4 dataströmmar… Men ändå går den otroligt långsamt (i förhållande vad den ska göra).
Jag har varit i kontakt med Teltonikas tekniska avdelning, men på resan dit så har jag råkat över 100-tals med personer som har liknande problem, på olika nät och i olika länder. Den enda gemensamma nämnaren vi har är att samtliga använder Teltonika 5G modem.
Det var dock när Teltonika hörde av sig med följande meddelande, som jag bestämde mig att kasta in handduken:
”Thank you for your inquiry in regards of TRB500. Unfortunately, we as a manufacturer do not support not direct parners with technical support”.
Jo, jag vet att det är så mycket fel, inte bara på texten, men även på deras inställning. Dom ger med andra ord inte teknisk support till annat än direkta samarbetspartners. Vidare rekommenderar dom att jag tar kontakt med stället jag köpte modemet ifrån för att få teknisk support.
Då jag kontrade med att modemet köptes via Amazon och om Teltonika förväntade sig att dessa skulle stå för den tekniska supporten för deras produkt, så fick jag inget svar längre.
Så. Vad händer nu då? Jag skickade helt enkelt tillbaka modemet och har en annan på gång. Jag får köra med mitt gamla 4G+ modem tills jag hittar något nytt 5G kompatibelt modem från någon annan tillverkare. Hur som helst så kan jag inte acceptera 250 Mbit/s när det ultimata målet är 4 gånger snabbare. Det bara går inte.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.