Ibland är det bara så jobbigt att gå från något som fungerar till något som inte fungerar längre att jag bara vill skrika. När jag köpte min nya AmpliFi Alien Router så var det för att den var snabb, snygg och hade hög prestanda för WI-FI. Dessutom är det ju Ubiquiti som ligger bakom denna router, så det gagnade ju för kvalité. Vi handlar rätt så mycket från företaget, rent professionellt, så jag hade höga förhoppningar redan från start.
Jag behöll mitt Netgear modem för att säkerställa att allt fungerade bra på 4G+ med 200 Mbit/s innan jag ändrade något mer. Vilket jag kan tycka är en smart strategi som andra gärna får följa. Men, ni förstår säkert var detta börjar luta.
Innan jag tar resan dit så vill jag bara förklara att företaget, som tillverkade mitt 5G modem, nämligen Teltonika Networks, inte direkt var vad jag förväntade mig heller. Trots många som rosade företaget och dess teknologiska framsteg.
Allt började när jag testat Alien Routern och slutligen kopplade in 5G modemet. Hastigheten översteg 700 Mbit/s och genast blev jag lycklig. Den fungerade jättebra, i ungefär 5 timmar. Efter detta så sjönk hastigheten till 260 Mbit/s istället. Nu var jag inte riktigt lika lycklig längre. Det lustiga var att vi inte pratar om att nätet ibland var snabbare, ibland långsammare. Den höll sig runt 260 Mbit/s konstant. Precis som om man lagt i farthållaren i bilen, eller kanske en fart-begränsare är bättre att jämföra med.
Fast besluten om att felsöka och lista ut var problemet var så körde jag diverse tester, kliade mig i huvudet rätt så mycket och klurade på olika tekniska forum på nätet, timme efter timme. Många nätter så satt jag uppe till efter midnatt, trots att jag började jobba några timmar senare.
Det visade sig att Teltonika har haft jättestora problem med deras 5G modem, vilket mynnar ut i att dom först går snabbt, men sedan inte alls snabbt. Detta var förstås min upplevelse också. Det fanns en del försök att lösa problemet hos mer tekniskt-kunniga personer, men det är i grund och botten ett problem mellan hårdvaran i själva modemet och mjukvaran som Teltonika har. Mer än så kunde jag inte lista ut. Vad jag vet så har ingen fått detta att fungera och väldigt många har lämnat igen hårdvaran för att få tillbaka sina pengar.
När jag kopplade datorn direkt till modemet så fick jag upp hastigheten till runt 300 Mbit/s, men snart så föll den tillbaka till 220-260 Mbit/s. Jag försökte på alla sätt att fixa detta, men inget hjälpte.
Mitt Netgear modem, som var 4G+, presterade ungefär 10-20 Mbit/s mindre än 5G modemet från Teltonika… Vilket jag inte var villig att acceptera. Vi pratar trots allt om hårdvara för över 5000 kr. Irriterad och less så gjorde jag det enda rätta. Jag åkte till stan och köpte en ny 5G router med inbyggt modem. Denna gång en TP-Link X50 5G.
Väl hemma så slängde jag in SIM kortet och startade upp den… Några sekunder senare så körde jag ett test med telefonen och hade över 800 Mbit/s i hastighet… Då blev jag glad igen…
Jag satte mig framför datorn och körde några test, men då var hastigheten nere i runt 300 Mbit/s i snitt igen. Vilket gjorde mig less och trött igen. Detta var dock bara tills jag insåg att min telefon (som jag testade hastigheten med från början) var ansluten direkt mot X50 5G routern och inte mot Alien Routern som stod och lyste grönt och fint. Min dator, som givetvis inte hängt med på att det var en ny router i huset, gick fortfarande över Alien Routern.
Jag hade med andra ord ramlat över nästa problem på mitt nätverk, utan att egentligen ha letat. Jag anslöt min telefon mot Alien Routern och utförde testet igen och enbart 300 Mbit/s än en gång. Jag provade att justera på alla möjliga sätt, men Alien Routern maxade som högst 500 Mbit/s innan den föll tillbaka på runt 300 Mbit/s.
Förutom att arbetstemperaturen på nästan 70 grader, som verkar normalt för AmpliFi Alien Routern och gör mig illa till mods, så har jag haft problem med mina HomeKit enheter sedan jag köpte och installerade Alien Routern i mitt nätverk.
Enheter som plötsligt kopplar bort sig, eller inte svarar längre, långa svarstider på DNS och andra tråkigheter. Jag hade till och med HomeKit enheter som vägrade att ansluta mot Alien Routern. Funktionen med ”säker HomeKit router” som Apple introducerat för länge sedan och AmpliFi skryter med att dom har, fungerar inte alls som utlovat.
Varje gång man försökte aktivera funktionen så klagade den på att man inte hade den senaste mjukvaran och en massa andra saker som helt enkelt inte stämde. ”Denna funktion kräver version 11.2 och senare”, när man har version 15.3. När man slutligen fick Routern att ansluta mot HomeKit så var alla funktioner oftast gråa och kunde inte väljas, men om man började om med integreringen av routern några gånger så kunde den helt plötsligt börja fungera, på 3 olika enheter av ett 40-tal… Väldigt ”beta-stadium” med andra ord.
Samma sekund som D-Link DECO X50 5G startade så började alla HomeKit enheter att fungera, helt utan att jag behövde göra något. DNS förfrågningar fungerade perfekt och inga enheter har kopplat ned sig sedan dess… Det var som magi. Lite som ett tidigt julmirakel faktiskt. Om du har försökt lösa problem med nätverket hemma i flera långa dagar så förstår du vad jag menar och hur jag kände mig just då.
Känslan av lycka försvann dock snabbt när jag insåg att det med andra ord inte bara var min Teltonika Gateway som hade problem, även Alien Routern var lite… ”dum-i-huvudet”, helt enkelt. Jag hade, på något sätt, lyckats köpa två produkter, från två prisade tillverkare, som inte bara representerade bland dom värsta upplevelser jag haft i modern tid. Jag hade dessutom även lyckats matcha bägge dessa produkter på mitt nätverk och skapat en perfekt-storm av problem åt mig själv. 😳
Jag är inte en person som brukar kasta mig in i nya saker utan att göra research, men det visade sig rätt så snart att det inte längre går att lita på Internet. Om man söker information om en produkt så hittar man det. Men till saken hör att det bara är positiv information. Inte ens om man letar efter problem med en produkt så hittar man sanningen. Företag har lärt sig att dölja allt sånt bakom icke-indexerande sidor på nätet. Dit inga sökmotorer är välkomna. Det är därför många företag har egna ”WIKI-support-sidor” där man som konsument kan träffas och prata problem gällande sina produkter. Om man samlar alla som klagar på ett ställe och sätter locket på så är det inget som stoppar försäljningen heller.
Det är först när man börjar leta igenom fristående tekniska forum (som oftast sopas under mattan av sökmotorer) som man hittar sanningen. Dessa är svåra att hitta och kräver verkligen att man vet vad man ska leta efter. Om någon behöver hjälp med sin nya produkt så är det ju på ”officiella” hemsidor man letar först.
Efter ganska omfattande research av fristående källor så hittade jag dock lite mer information:
- Teltonika TRB500
- … har haft problem med sina 5G modem sedan dom släpptes 2022. Inga uppdateringar eller lösningar fungerar. Man har lovat att lösa problemen många gånger, men ingen lösning ännu.
- … har erkänt att deras WEBUI, där man styr Gatewayen ifrån, inte fungerar som tänkt. Många av sakerna man väljer där gör inget, eller gör något annat. Dom föreslår att man använder skrivna kommandon direkt i mjukvaran för att göra inställningar på modemet.
- … kräver djupa tekniska kunskaper inom programmering och kodning för att man ska kunna justera dom ordentligt. Många inställningar går enbart att göra via CLI (Command Line Interface) och är inte direkt konsument-trevligt på något sätt.
- … har ingen support och stöd för produkter som dom tillverkar. Dom hänvisar till återförsäljare runt om i världen, som inte har någon koll på den tekniska problematiken, utan enbart säljer deras produkter.
- AmpliFi Alien
- … har problem med funktioner som i bästa fall är i ”beta-stadium”.
- … annonserar att dom är HomeKit kompatibla, men fungerar inte alls bra i HomeKit miljö.
- … skyter med att dom har ”HomeKit security” med brandväggs-funktion, vilket inte alls fungerar, eller i bästa fall fungerar på 3 av 40 enheter, vilket jag anser är ”inte alls”.
- … tappar kontakten med anslutna enheter i tid och otid, trots bara några meter från enheterna.
- … har begränsade möjligheter att kasta ut, styra och blockera okända enheter från WI-FI. Om en okänd enhet kommer in så kan man bara begränsa dess tillgång till Internet, inte själva WI-FI nätet, vilket är konstigt.
- … klarar inte av högre hastigheter annat än några sekunder i stöten. Längre nedladdningar saktas ned till krypfart. Detta kan förstås även vara TRB500 som spökar.
- … har en väldigt begränsad WEB-UI och allt måste skötas via en app på telefon.
- … går väldigt varm, med temperaturer på ungefär 60-70 grader, under lätt belastning. Något jag först blev oroad över. Den verkar dock inte ta eld, så jag antar att den ska vara på det sättet. Temperaturen är för övrigt rapporterad av routern själv och inte något jag suttit och mätt upp.
För att vidare illustrera skillnaderna mellan Teltonika TRB500, Alien Routern och X50 5G så har jag gjort en sammanställning. Jag har förutom att testa enheterna separat, även testat dom tillsammans, för att försöka se var problemet är.
Jag måste förklara lite snabbt att varje ”Test”-serie här ovan (1, 2 & 3) är genomsnittet av 5 separata mätningar över loppet av 3 timmar. Dom 15 testerna blev poängen i diagrammet ovan.
Orsaken att jag la ihop 5 test till 1 beror på att jag ville göra bilden ovanför lite mer kompakt så att det blir lättare att se poängen.
Hur som helst så visar detta 5G test att TP-Link Routern är överlägsen i hastighet, men även kvalité och stabilitet är bättre. Den har den en fantastisk räckvidd på WI-FI, något som många klagat på via Internet. Den täcker hela vårt hem utan problem, trots att den är mycket längre bort än Alien Routern var. Den är med andra ord inte placerad centralt i hemmet, utan i ena kortänden, vilket egentligen inte är idealiskt, men fungerar riktigt bra i detta fall.
Detta visar dock utan tvekan vilken (ursäkta uttrycket) skitprodukt som AmpliFi dumpat ut på marknaden.
Allra helst vill jag dock belysa faktumet att Teltonika, som säljer ”Industriella lösningar med otrolig stabilitet och prestanda” inte riktigt lever upp till sitt eget namn med denna produkt. Jag vet inte så mycket om dom, egentligen, men förutom att det verkar vara ett pytte-företag på den stora marknaden, så verkar dom inte riktigt ha fått till varken hårdvara, mjukvara eller support, vilket höjer många varningsflaggor.
Nästan allt på Teltonika TRB500 känns som en beta-produkt och lösningen som man erbjöds på mitt (och många andras) problem var att ”prova starta om den”, vilket givetvis är det första man gör. Eller ”Har du uppdaterat firmware?” vilket är en sak man genast gör efter att ha köpt någon produkt överhuvudtaget, så länge dom går att uppdatera förstås.
Det kan mycket väl hända att jag köper en till DECO produkt från TP-Link för att komplettera mottagning ute på gården, i källaren och några andra ställen. Inte för att den inte når, utan för att den ska få så snabb uppkoppling som möjligt även till ställen som är långt, långt borta. 😅
TP-Link skriver att dom använder avancerad AI teknik för att optimera nätverket, vilket säkert kan vara sant. Jag har då fått en riktigt bra hastighet, trots att jag köpte en ”konsumentprodukt”. Det kanske är exakt det man ska leta efter och inte några special-produkter som lovar guld och gröna skogar, men levererar skit. När jag skriver det så är det förstås uppenbart, men jag har alltid trott att specialprodukter erbjuder bästa upplevelsen.
Innan jag avrundar så vill jag poängtera att jag INTE rekommenderar någon att gå och köpa TP-Link produkter. Det är absolut inte det jag skriver. I alla fall inte innan jag fått chansen att prova denna router i ytterligare några dagar. Igår lyckades jag förbruka nästan 100 GB data under tiden jag gjorde mina tester på kvällen, utan några som helst problem. Men det är i långa loppet som saker visar sig bra eller dåliga, så jag återkommer med min bedömning lite senare.
Om du bara måste köpa något så är X50 5G det bästa alternativet av det jag testat, men det kan mycket väl finnas produkter som är ännu bättre än den. Tänk på det. Jag är dock osäker på att det finns bättre produkter som är billigare än X50 5G, vilken du kan köpa för runt 3200 kr. Jämför man det med dom nästan 9000 kr som jag la ut på Alien Routern och Teltonika Gatewayen så är det ju nästan en tredjedel av priset, för en betydligt bättre produkt. IMHO.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.