Så, min semester börjar närma sig sitt slut och det är dags att börja leta upp arbetsverktygen igen. Mina AirPods Pro har varit riktigt bra följeslagare, då dom har bra ljud, isolerar från oljud och har riktigt bra batteritid. När jag tänkte kolla hur det var med ström i dom så hittade jag inte dom i kontoret, så jag slängde per automatik ur mig ”Siri, hitta mina AirPods Pro”, men svaret jag fick förvånade mig lite. ”Du har inga AirPods Pro anslutna till ditt konto, tyvärr”…
Jag stannade upp och funderade ett tag och efter att jag frågat Siri ytterligare två gånger så insåg jag att något inte stod rätt till. Jag öppnade min iPhone och kontrollerade på mitt konto, vilket bekräftade att jag inte ägde några AirPods Pro… Jag satte mig framför datorn och kontaktade Apple Supporten för hjälp. Dessa ville givetvis ha serienummer och annat, så att dom kunde bekräfta att jag verkligen var ägare till mina AirPods Pro.
Det var här som det började bli intressant, eftersom jag fått mina AirPods Pro utbytta på garanti hos Apple, då det var produktionsfel på dom jag köpte. Jag hade ingen kartong eller liknande med ett serienummer på. Efter några minuters fundering så kom jag på att man alltid kan se serienummer under Bluetooth på iPhone, men även här var mina AirPods Pro spårlöst försvunna. Jag startade upp min företagstelefon, men även på denna så fanns det inga spår att jag någonsin ägt några AirPods Pro.
Supporten tvivlade på min historia och eftersom jag inte kunde få fram ett serienummer så var det stopp på hjälpen där. Dock fick jag kontakt med en tekniker som ringde upp mig några minuter senare. Han lyssnade noga på mitt problem och kom till slutsatsen att någon stulit mitt headset och sedan använt en teknik för att rensa bort förra ägaren.
Detta tog en snabb vändning för mig, då jag egentligen skiter i mina AirPods Pro, men att någon kan ”hacka” mitt konto och radera enheters existens på min iPhone, det är jävligt allvarligt att påstå. Vi hamnade i en diskussion angående hur någon kan plocka bort enheter från min Bluetooth och mitt iCloud konto utan att jag ens får en notis skickad. Teknikern menade att det finns sätt att manipulera enheter, som AirPods och AirPods Pro, men detta fungerar inte på iPad, iMac eller andra ”smarta produkter”. Han menade också att mina AirPods Pro med största säkerhet blivit stulna och ”hackade” på detta vis.
När vi avslutade samtalet så gick jag bärsärkagång överallt för att hitta mina AirPods Pro, vilket jag också gjorde, typ 10 minuter efter jag avslutat samtalet med Apples representant. När jag öppnade locket på dom så hände absolut ingenting. När jag försökte para ihop dom med min iPhone så fick jag meddelandet att detta inte var mina AirPods Pro, utan någon annans.
Genom att göra en reset på hörlurarna så började dom fungera igen och nu syns dom i min enhetslista igen, under ”hitta”.
Problemet är löst, om vi ser till att jag hittade mina AirPods Pro, men det öppnade en dörr som jag får väldigt svårt att stänga igen. Jag vill ogärna att någon har möjlighet att ”hacka” min telefon för att radera enheter, men troligen så berodde det hela på att det blivit någon bugg hos Apple. Support-teknikern jag pratade med hade nog sett lite för mycket James Bond i sitt liv… Det är i alla fall vad jag tror.
Om detta händer igen så kommer jag att återuppta ärendet, men tills dess så ska jag försöka forska vidare i dom påståenden som han kom med. Kanske avslöjade han lite för mycket, eller så kanske han inte visste vad han pratade om. Vi får se vad som egentligen hände.
Ha en bra dag.