Tro det eller ej. Idag så ramlade ett e-post in från självaste Samsung. Döm av min förvåning när det inte var ett generiskt svar utan personligt och riktat direkt mot mig. \0/
Låt oss läsa vad Håkan, som representerar Samsung Support, skriver…
Hej Urban, tack för att du kontaktat Samsung Support.
Det stämmer att vi har upplevt problem med dessa fenomen med enheter i S8-familjen. Problemen ska på den vanliga S8an (SM-G950) varit åtgärdat med hjälp av en programvaruuppdatering.
S8+ (SM-G955) har ännu inte mottagit denna programvaruuppdatering.
Vi rekommenderar att du inväntar denna programvaruuppdatering som snart bör bli tillgänglig till din enhet, laddar ner samt uppdaterar programvaran i din enhet, skapar en säkerhetskopia och fabriksåterställer enheten.
Skulle du uppleva att problemen kvarstår efter en uppdatering och återställning av enheten rekommenderar vi att du återkommer till oss för vidare felsökning.
Tack för ditt tålamod, vi hoppas att lanseringen av programvaruuppdateringen kommer att ske så snart som möjligt.
Med vänliga hälsningar / With kind regards
Håkan
Samsung Support
Så, med risk för att låta skadeglad så måste jag bara säga: ”Vad var det jag sa. Jag hoppas att alla Samsheep som kritiserat mig för att jag berättade sanningen nu inser att det är, av Samsung, kända fel”…
Nu har ju mitt problem halv-löst sig i och med att min S8+ återköptes utan frågor eller kommentarer, trist bara att jag inte fick tillbaka pengar för tillbehören och skydden.
Men om vi ska vara ärliga så är ”det kommer ett lösning” ingen tröst för någon som inte kan ringa med telefonen, eller som råkar ut för slumpmässiga omstarter. Det är heller inte någon trevlig situation att sätta en kund som faktiskt har betalat över 10000 kr för att få ”det bästa av det bästa”.
”En S8+ kostar ju inte 10000 kr!” – Jo, det gör den faktiskt. 8990 kr för telefonen, 295 kr för ett skal, 339 kr för ett skärmskydd, 524 kr för en trådlös laddare… 10148 kr totalt.
Jag tycker faktiskt att Samsung ska ersätta mig för ”sveda och värk” då jag ständigt får telefoner som inte alls fungerar, det hade varit det ärligaste att göra. Det var exakt likadant med mina fem (5) tidigare Galaxy telefoner, vilket nu har gjort att Samsung faktiskt har säkrat en plats som en av mina minst eftertraktade mobiltillverkare. Jag vet också att flera personer jag känner har placerat Samsung på exakt samma plats på sin önskelista.
När jag köpte min S8+ så hade jag en illusion att denna telefon skulle vara perfekt på alla sätt. Samsung har ju faktiskt lovat att bättra sig… Men så var ju inte fallet, egentligen. I grund och botten kan man säga att det var den värsta telefonen jag haft, rent bugg-mässigt. Just på grund av att det var intermittenta problem, omöjligt att lösa och förstörde mitt arbete.
Samtidigt fick jag pengarna tillbaka, vilket inte var fallet med någon av dom tidigare Galaxy telefonerna. Även om det rörde sig om 8990 kr och ingenting för skydd, tillbehör och annat som jag investerat i. Detta gör S8+ till den ekonomiskt minst påfrestande modellen. Ironiskt med den prislappen, eller hur?
Jag är, trots mitt ironiska och spydiga sätt, tacksam för att Samsung faktiskt hörde av sig till slut. Jag hade inte förväntat mig någon som helst respons på alla mina försök till kontakt. Att få ett svar är faktiskt bättre än inget alls, helst om vi pratar om Samsungs support.
Ha en trevlig kväll.
Kommentarer
2 svar till ”Samsung Galaxy S8+ svar på mina frågor, eller?”
Vi har ett kylskåp som gick sönder 2012. Det var inte mer än något år gammalt och det var garanti kvar. Kylskåpet är av märket Samsung och tro det eller ej, men det blev en långbänk utan motstycke. Samsung var inte det minsta samarbetsvilliga, utan ansåg att kylskåpet skulle repareras istället för att bytas ut.
Efter att ha tjafsat med dem i c:a 3 månader gav de till slut motvilligt med sig och gick med på att byta ut kylskåpet mot ett nytt. Vi fick även 1000 kr som kompensation och det utbytta kylskåpet har fungerat problemfritt sedan dess.
Nu kan jag inte uttala mig om supporten från Samsung generellt är lika kass för alla produkter de säljer, men vi kommer inte välja Samsung den dagen det blir aktuellt att byta kyl och frys.
Det kanske bara var en slump, men nog är det märkligt att min egen erfarenhet av Samsungs support avseende vårt krånglande kylskåp verkar vara lika illa som det du drabbats av med dina telefoner.
Jag har en lång och tråkig historia med Samsungs support, tyvärr. Ända sedan min andra eller tredje Samsung telefon så har jag behövt vara i kontakt med dom, det har alltid slutat med att jag fått sälja bort telefonerna med en fruktansvärd förlust.
När det gäller Apple så är min erfarenhet helt tvärt om. Dom är så hjälpsamma och trevliga att man nästan misstror dom. Men samtidigt är det nog därför jag inte tvekat att köpa en iPhone för nästan 11000 kr när allt annat känns hopplöst. ?