Ibland så dyker det upp en tjänst som man stannar upp och frågar sig, men, har det inte funnits något sånt här tidigare? Varför inte?
Saken är den att antalet bedrägeriförsök via telefon ökar lavinartat. Dom som ringer upp dig bryter inte på Indiska och försöker samtala på Engelska med dig, dom pratar helt vanlig Svenska. Detta är också en sak som gör att vi släpper lite på sköldarna och kanske inte skyddar oss så väl som vi borde göra.
En sak som hände mig för ett tag sedan var att jag fick ett samtal från Kronofogdemyndigheten i Sverige. En kvinna pratade om att någon stulit min identifikation online och köpt produkter i mitt namn. Dom hade dock uteslutit att det var jag som utfört transaktionerna och problemet var därför avvärjt av just Kronofogden. Vad bra.
Det problem som fortfarande var, rörande hela situationen, var att summan (som var en massa pengar) fortfarande låg spärrade på mitt bankkonto. Den enda som kan avbryta denna transaktion var jag, personligen. Kronofogden sa att detta får jag ta med min bank och dom sa uttryckligen att dom inte kunde hjälpa mig med detta. Jag fick ett referensnummer jag skulle uppge för min bank, så att dom skulle veta vad det hela handlade om.
Av ren bekvämlighet så vidarebefordrade Kronofogden samtalet till min bank, där en annan kvinna svarade och var väldigt len i rösten. Jag hade redan här listat ut att det var ett försök till bedrägeri och spelade med lite för att se vad som skulle hända. När jag uppgav ett helt påhittat referensnummer så hittade ”min bank” ärendet, trots allt. För att avbryta transaktionen och slippa betala en massa pengar till bedragare så skulle jag bara godkänna via BankID. Väldigt smidigt.
Vid det här laget så hade jag börjat fråga en massa olika frågor till ”min bank” för att se om dom kunde svara på dom, vilket var väldigt övertygande och många gånger kunde man faktiskt tro att informationen stämde. Skrämmande exakta saker.
När jag kände att jag och min bank inte tog oss länge i samtalet så tackade jag för mig och la på luren. Ett efterföljande samtal till Polisen gav ingenting annat än slöseri med min tid. Dom tackade dock för att jag tog mig tid att anmäla brottet, då det hamnar i statistiken i alla fall.
Numret som ringde upp mig var ett 010- nummer och det kändes som något Kronofogden skulle kunna ha, så även där fanns ingen anledning att tro att samtalet var falskt på något sätt.
Utan att överdriva kan jag säga att jag är rätt så paranoid när det gäller pengar och affärer via Internet och telefon, så jag är en väldigt svår person att lura. Men jag känner många som skulle stressa upp sig och leta upp sitt BankID, bara för att få situationen löst. Vilket ironiskt nog skulle skapa situationen på riktigt.
Säkra samtal från SFF är en helt gratis app som hjälper till att identifiera myndigheter och privatpersoner, så att man inte ska hamna i bedragarnas klor. Detta är en app som jag rekommenderar alla äldre och dom som kanske inte är så säkerhetsmedvetna att skaffa.
Se på instruktionsvideon nedan så fortsätter jag skriva längre ned.
Även om det kan verka som att jag gör reklam för denna app och att jag på något sätt samarbetar med SFF så är det inte fallet. Jag tänker dock att SSF är något på spåret här. Om jag haft denna app när bedragarna ringde upp mig så skulle det aldrig ha varit ett problem. Det kan som sagt vara värt det om du är orolig att någon ska stjäla din personliga information, eller om du blivit utsatt för bedrägeriförsök tidigare.
Innan denna app existerade så var det bästa sättet att helt enkelt fråga vilket namn personen du pratar med har, lägga på luren och ringa tillbaka företaget efter att du letat upp numret. Begära att få prata med personen vars namn du fått tidigare och på så sätt verifiera att du verkligen pratar med rätt person. En process som många inte har tid med.
Jag tänker ändå att jag ska prova denna app, för att se vad den kan erbjuda mig i form av säkerhet. Kanske lär man sig något nytt och får chansen att bli en ännu säkrare person. 😊
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.
Lämna ett svar