Ready Or Not – En taktisk SWAT simulator?

”Ready Or Not” är ett spel som har fångat uppmärksamheten hos många gamers den senaste tiden, helst hos dom som söker efter en modern tappning av den klassiska taktiska shooter-genren. Spelet, som jag ofta jämför med det älskade ”SWAT 3” från 2001, har lyckats väcka nostalgi samtidigt som det erbjuder en uppdaterad och förfinad spelupplevelse.

Från första stund är det tydligt att ”Ready Or Not” är designat med en djup respekt för insatsstyrkorna och deras problematik. Spelet bjuder på en intensiv och realistisk taktisk upplevelse som kräver både strategiskt tänkande och snabba reflexer. Spelare får ta kommandot över en SWAT-enhet och leda dem genom farliga uppdrag där varje beslut kan innebära skillnaden mellan liv och död.

Det går även att spela på ”Ironman” läge, där varje misstag och detalj räknas. Dör någon av dina mannar i under ett uppdrag så måste du lära upp nya rekryter för att kunna fortsätta, förutsatt att det finns någon att lära upp förstås. Om du själv dör i spelet så är det Game Over och du får börja om från början. Dina sparade speldata raderas och du kommer att få samma upplevelse som när du först installerade spelet. Tillbaka på ruta 0.

En av de mest framträdande aspekterna av ”Ready Or Not” är dess vapenhantering och den spänning som uppstår under uppdrag. Det gäller att ha rätt saker med sig för rätt uppdrag. Med en imponerande arsenal och möjligheten att anpassa din utrustning med lampor, sikten, ljuddämpare och mycket annat, öppnas dörren till en mängd taktiska möjligheter. Det intuitiva kontrollsystemet gör det inte helt enkelt att utföra komplexa åtgärder, vilket i och för sig är realistiskt för spel som detta.

Spelet är dock inte utan sina brister. Enligt recensioner från många andra är den enskilda spelarupplevelsen något begränsad, och AI:n kan vara inkonsekvent, vilket kan leda till frustration. Dessutom har spelet fått kritik för sin skildring av våld och vissa nivåer som kan uppfattas som känsliga eller kontroversiella. Jag känner att våldet är väldigt ”in your face”, men inte känns överdrivet. Det ger en genuin känsla över hur jag föreställer mig att det är att vara en ledare för en insatsstyrka, samtidigt som man måste bolla med stress och skador hos sina mannar. Ett misstag kan leda till oanade konsekvenser för framtida uppdrag och från början fick jag slåss mot den psykologiska aspekten mer än terrorister, vilket var annorlunda mot för vad jag upplevt i liknande spel.

Med hälften av styrkan hos psykolog och andra med skador så kändes spelet svårt och jobbigt, för att inte tala om stressigt och tungt. Många timmar av svettande framför tangentbordet så började jag dock bli betydligt bättre. Min egen ”skill” blev så pass bra att jag experimenterat med olika utrustningar för att ta fram den perfekta och mest effektiva för samtliga uppdrag, vilket är många.

Det går inte att springa in i ett uppdrag och börja skjuta vilt omkring sig, som i många andra ”shooters”, i Ready Or Not kommer en sådan handling bara att resultera i död för dig själv och dina mannar. Målsättningen är att ta kontroll över olika situationer, utan att liv spills eller att dina mannar utsätts för skador och stress, en kombination som från början kan kännas omöjlig att lyckas med.

När det blir eldstrider med terrorister så skakar skärmen och påverkar din karaktärs sinnen precis som om du skulle vara i eldstriden själv. Om du börjar blöda så kan du hamna i chock, vilket gör att öronen ringer och du inte kan se ordentligt, något som stressar ännu mer. Detta gör att man oftast blir otroligt rädd när kulorna viner och inte springer omkring som Rambo och skjuter ”bad guys” utan att tänka.

Jag har dock lyckats mästra spelet och nu känns dom flesta uppdrag ganska lätt, i alla fall om man jämför med hur allt började, när det var nära att datorn åkte ut genom fönstret. 😅

”Ready Or Not” har otroligt nog lyckats leverera en uppslukande och utmanande upplevelse som jag hyllar. Spelets förmåga att fånga essensen av vad som gjorde ”SWAT 3” så speciellt är riktigt trevligt. Med en Metascore på 79 och en användarscore på 8.4, verkar det som att ”Ready Or Not” inte bara gillas av mig, utan har hittat sin plats i hjärtat hos många spelare som uppskattar en gedigen taktisk shooter.

Möjligheten att modifiera spelet och att användare kan tillverka och distribuera egna banor, gör att spelet inte blir ”gammalt” och tråkigt efter ett tag. När man tror att man kan allt, så är det bara att fortsätta installera och mixtra hur mycket som helst. Jag har testat lite moddar med blandat resultat, men kan faktiskt rekommendera dom olika AI-förbättringarna, som gör att kriminella och oskyldiga beter sig på olika sätt hela tiden, vilket gör att varje bana går att spela om många gånger utan att dom känns tråkiga och monotona.

Sammanfattningsvis har spelet utvecklats för att möta dagens förväntningar, och trots vissa brister som jag gissar kommer att lösa sig i framtida uppdateringar, står det som ett starkt exempel på hur man kan förnya en klassisk genre utan att förlora dess själ. För de som söker spänning utöver det vanliga, är ”Ready Or Not” definitivt värt ett köp.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.