person holding a remote control

Prenumerera på det? Allt är ett abonnemang!

Om det finns en sak vi garanterat kan komma överens om, här och nu, är faktumet att vi lever i en märklig tid.

Jag kommer ihåg hur man brukade köpa produkter och tjänster som faktiskt blev våra. Du betalade för en CD-skiva med din favoritmusik, och den var din att lyssna på så länge du ville. Du köpte en telefon, och alla funktioner följde med i köpet. Du skaffade en bil, och allt den kunde göra, från eluppvärmda säten till rattvärme, var en del av paketet. Men idag ser vi en växande trend där äganderätten har ersatts av en aldrig sinande ström av prenumerationer och abonnemang.

Det började kanske med tjänster som Netflix och Spotify. Att strömma musik och filmer istället för att köpa dem var ett smidigt alternativ, och få av oss klagade. Men snabbt har prenumerationsmodellen spridit sig långt bortom streamingtjänster. Idag möter vi abonnemang överallt, från produktivitetsappar till hårdvara. Företag har insett att den återkommande betalningen är mer lönsam än ett engångsköp. Dom kan till och med bjuda på den grundläggande produkten, eftersom du ändå kommer att betala tillbaka många gånger mer än den skulle ha kostat.

Ett av de mest absurda exemplen i modern tid är bilindustrin. BMW lanserade nyligen ett abonnemang för funktioner som tidigare alltid varit inkluderade, som rattvärme och adaptiva strålkastare. Tänk dig att du köper en ny bil för flera hundratusen kronor, bara för att sedan få veta att du måste betala en månadskostnad för att kunna använda sätesvärmaren när vintern kommer.

Ett annat exempel är HPs abonnemang på bläckpatroner. Där HP tar betalt för varje utskrift, även om du köpt bläckpatronerna och skrivaren till att börja med. Men den dagen du inte betalar dina månadsavgifter så slutar skrivaren genast att fungera. Det enda den kan skriva ut är att du inte har ett abonnemang och därför så kan du inte skriva ut något. Även om du köpt bläckpatronerna och skrivaren så kan du alltså inte använda dom längre om du inte prenumererar på skrivaren.

Det känns nästan komiskt – men det är verklighet. Och det värsta? Vi accepterar det.

Men varför accepterar vi detta???
En stor anledning till detta är vårt förändrade konsumtionsbeteende. Allt fler har vant sig vid bekvämligheten med prenumerationer. Istället för att betala en stor summa på en gång, sprids kostnaden ut över tid. Företagen marknadsför det som ett sätt att få ”tillgång till allt utan den höga engångskostnaden”. Men det är här vi blir lurade. Vi hyr istället för att äga, och vi betalar mer i längden. Som i HPs fall med skrivaren eller BMWs hyra på funktioner i bilen, så har man redan betalat för allt, men sedan får man betala för att få använda dessa saker också. Till råga på allt.

För företagen är detta en dröm. De får stabila, förutsägbara intäkter varje månad. För konsumenterna är det en smygande fälla. Det börjar med en oskyldig liten månadsbetalning här och där, men snart står man där med en hög månadskostnad för en rad olika tjänster, utan att man ens tänkt på det. Om du redan betalat för din pryl till fullo så är alla pengar som kommer in i efterhand till företagen en ren vinst.

Appar som Photoshop, som en gång var en relativt stor engångskostnad, har blivit en prenumeration som kan kosta dig tusentals kronor varje år. Till och med Microsoft Office, som tidigare var ett paket du köpte, har förvandlats till ett abonnemang i form av Microsoft 365.

Frågan är dock fortfarande varför vi accepterar det här? Är vi verkligen så beroende av de senaste funktionerna och uppdateringarna? Eller har vi bara blivit lata, dumma och bekväma?

Anledningen, enligt min ringa mening, är att finns en slags ”FOMO” känsla som företag spelar på. För er som inte vet så står ”FOMO” för ”Fear Of Missing Out” och baseras på att ingen vill känna sig utanför eller använda gamla, utdaterade produkter. Genom att använda exempelvis Microsoft 365 så har man alltid tillgång till ”senaste versionen” och uppdateringar är något man inte längre behöver vara orolig över.

Så vi betalar, månad efter månad, för att hålla oss uppdaterade.

Konsekvensen?
Man kan fråga sig vadkonsekvensen av detta blir på lång sikt?

Tja, till att börja med så äger vi ingenting längre. Våra appar slutar fungera den dagen vi slutar betala. Så enkelt är det egentligen. Våra bilar tappar sina funktioner när vi inte längre vill betala för dem. Det finns en känsla av att vi tappar kontrollen över våra ägodelar – som om vi aldrig riktigt får tillgång till dem fullt ut.

Detta gör att vi fortsätter att betala, även när vi känner att det inte längre är rimligt att göra det. Kanske du inte ens använder programvaran, tjänsten eller funktionen speciellt ofta, men behöver den ”ibland”… Vilket troligen är det vanligaste scenariot.

Vad kan man göra åt det?
Det är lätt att känna sig maktlös i en värld där allt fler företag går över till prenumerationsmodeller. Men som konsumenter har vi fortfarande makten, åtminstone till viss del. Vi kan välja att inte hoppa på tåget helt enkelt.

Det finns ofta alternativ, appar som erbjuder engångsköp, produkter där allt ingår från början och företag som inte har gått över till prenumerationsmodeller, ännu. Kanske kan det också bli en motreaktion från konsumenter, där vi börjar värdesätta ägande igen.

Personligen är jag väldigt medveten om vad jag betalar för och har väldigt bra koll på mina utgifter. Med det sagt så kan jag avslöja att jag fortfarande betalar dyra pengar för saker som jag inte använder så mycket, bara för att jag måste ha verktyg och mjukvara ”ibland”. Som familj så har vi fler olika abonnemang på strömmande media, backup, säkerhetslösningar och förstås Apples mjukvarupaket för familjen.

Hur skyddar jag mig mot överkonsumption?
Vi behöver bli mer medvetna om vad vi faktiskt betalar för, det är där skon egentligen klämmer. Det är lätt att glömma bort små månadsbetalningar som dras från kontot. Men när man lägger ihop dem kan det bli en ansenlig summa. Att regelbundet granska sina prenumerationer och fråga sig själv om de verkligen tillför värde är en enkel men viktig åtgärd.

Kanske finns det en app eller en annan lösning som inte kostar något varje månad, utan där du köper din produkt och verkligen äger den efteråt. Det är ju förstås den bästa lösningen.

När det gäller strömmande media som Netflix, TV4 Play, Disney+ och andra stora spelare på marknaden så har vi en regel att bara aktivera dom i en månad åt gången. När vi inte tittat på en tjänst på över en månad så har vi heller inte betalat för något i onödan. Oftast är man ju intresserad av en speciell serie eller film och passar på att aktivera Netflix. Genom att betala för enbart en månad så kan man enkelt förhindra att dom fortsätter att dra månadsavgiften ytterligare en månad utan din vetskap.

I och med att dessa tjänster går att aktivera på en minut så tar det inte någon speciell tid att aktivera ytterligare en månad om man skulle känna att det behövs.

När det gäller just appar som kostar varje månad så försöker vi undvika dessa så mycket det går. Det finns oftast någon annan tillverkare som erbjuder en en-gångs-avgift på mjukvaran istället. Då äger man det man köper och slipper bry sig om månadskostnader.

Det är hög tid att vi börjar ifrågasätta den här trenden. Vill vi verkligen leva i en värld där vi hyr allt vi använder? Där våra prylar blir oanvändbara om vi slutar betala? Det kanske fungerar för en streamingtjänst, men när det börjar inkludera våra bilar, våra verktyg, och till och med våra hem, då har det faktiskt gått för långt.

Låt oss komma ihåg känslan av att faktiskt äga något, att köpa en produkt som är vår att använda så länge vi vill, utan dolda kostnader och utan månatliga avgifter. Det är en frihet som blir alltmer sällsynt, men kanske är det dags att vi återupptäcker den och gemensamt börjar säga nej till prenumerationsfällor.

Tankar på det? Kommentera gärna, eller skicka ett mail till mig så får jag veta vad du tycker. Är det ok att betala varje månad, för allt?

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


Kommentarer

Lämna ett svar