Piraterna börjar dyka upp igen…

När Napster släpptes år 1999 markerade det en ny era av delning av digitala filer – oavsett om de var upphovsrättsskyddade eller inte. Applikationen var kanske ursprungligen inriktad på musikdelning, men det dröjde inte länge innan den spreds sig till andra former av digitala medier, vilket fick underhållningsbranschen att inse att det var ett stort hot mot deras verksamhet. Själva Napster överlevde knappt två år, men dess framgång inspirerade otaliga efterliknare. Trots hotet om rättsliga konsekvenser verkade populariteten inte dämpas för användarna.

Branschens lobbygrupper var snabba att övertyga lagstiftare om att reglera delningen av upphovsrättsskyddat material, och rättsliga åtgärder vidtogs för att stänga ner fildelningswebbplatser. Företag som YouTube tvingades begränsa den fria delningen av upphovsrättsskyddat material, och ibland riktades åtgärder även mot enskilda konsumenter för att sätta exempel. Trots detta fortsatte fildelningen, eftersom ingenting någonsin kommer att stoppa den. Men så småningom insåg branschen att det fanns sätt att locka konsumenter att spendera pengar istället för att straffa dem.

iTunes Store, som lanserades 2003, var ett svar på hotet från piratkopiering. Det gjorde det enkelt och prisvärt för människor att köpa MP3-filer – och miljontals människor gjorde det. Senare lade Apple till filmer och TV-program. Inom några år började även streamingtjänster dyka upp med ett annat erbjudande: istället för att köpa allt individuellt kunde konsumenter betala en rimlig månadsavgift för tillgång till stora bibliotek av innehåll. Spotify och Prime Video dök upp först 2006, följt av Hulu och Netflix 2007. Många fler har lanserats när streamingtjänsterna ökade i popularitet under 2010-talet, och det är tydligt att modellen övertygade miljontals kunder att låta sina fildelningstjänster ligga i dvala – åtminstone fram tills nyligen.

Streamingmodellen har genomgått en serie snabba förändringar de senaste åren som har gjort den mindre attraktiv för konsumenter. Bland annat har priserna skjutit i höjden, innehållet håller sämre kvalité och något som alla konsumenter hatar har dykt upp. Jag pratar förstås om reklam.

Många användare av YouTube har rapporterat att dom minskat sin användning av Googles video-gigant med upp till 90% på grund av den massiva väggen med reklam som man möts av. Om man vill få bort reklamen så får man betala för det, något som än en gång har gått upp i pris för varje år sedan Google kom på idén. I dagsläget kostar det 119 kr per månad för en individ och 179 kr för en familj.

Netflix kostar 129 kr/mån för två enheter, eller 179 kr/månad för 4 enheter. TV4 Play, som är en populär tjänst för strömmande innehåll kostar 149 kr i månaden, men går förstås att ses på gratis, med massiv reklam. TV4 har faktiskt tagit guldet när det gäller att tvinga folk att betala för sin tjänst. Reklamen kan pågå minst dubbelt så lång tid som själva programmet man tittar på, vilket gör att man oftast tappar tråden och inte vet vad som hände innan reklamen visades.

Detta för mig också in på det största problemet för just ”betala eller se reklam”-modellen. YouTube som ökat sin reklam med flera hundra procent den senaste tiden har gjort att många upptäckt att dom inte orkar se videos från användare, så länge det inte är väldigt värt det. Jag har personligen upptäckt detta, då jag ser något som är lite halv-intressant och reklamen dyker upp med 40+ sekunders nedräkning. Oftast så slår jag av och ser om jag hittar något annat, mer intressant, att titta på.

Allt detta har förstås gjort att Piraterna, som legat i dvala dom senaste 10 åren, nu börjat växa sig starkare igen. Dom gör det också med blixtrande hastighet, då Hollywood, som tidigare lagt ned sitt korståg mot Piraterna, nu måste börja kapprusta för att skydda sina filmer och säkra sin inkomst.

Precis som alltid tidigare så har ju Piraterna ett litet försprång, eftersom dom kan nyttja säkerhets-tjänster och kryphål i lagarna för att ta sig fram rätt så obehindrat på Internet.

Frågan man kan ställa sig är om det inte är dags för Netflix och många andra strömmande tjänsteleverantörer att sänka priserna, höja kvalitén och sluta försöka utnyttja sina kunder till max. För om vi ska vara helt ärliga så är det just det som är problemet.

Om dom lägger om sin strategi nu så slipper dom troligen en ny storhetstid för Piraterna, med miljardbelopp som straff för sina giriga sätt.

Det är förstås bara min tolkning av vad som håller på att hända. Det kan mycket väl visa sig vara ett ”worst case scenario” som aldrig kommer ske. Vi får väl se.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.