PEV – Nu är det dags igen…

Jag har tidigare skrivit om min elsparkcykel, eller elscooter som dom populärt kallas. Den har fungerat som min PEV (Personal Electric Vehicle) ett tag nu, men jag känner att den inte riktigt räcker till för mina behov längre. Jag skulle behöva antingen en elscooter med bättre off-road egenskaper, eller kanske börja titta på andra former av PEV.

Målsättningen är att kunna ta mig ut i skogen med packning, utan att behöva ta bilen. Att susa fram ljudlöst på en elscooter eller annan EV känns mer naturligt och miljövänligare. Dessutom är dom ju lätt att stuva undan när man kommer fram, så att den inte behöver misspryda omgivningen. =)

Det finns ju mängder av olika att välja på i dagsläget, till exempel mopeder, elcyklar, elektriska minibilar, off-road-sparkcyklar, enhjulingar, hoverboards och mycket annat roligt att titta närmare på. Min närmaste genre är förstås elscooters, men av lite grövre kaliber än jag tidigare använt. Många modeller erbjuder dessutom hög markfrigång, drift på bägge hjulen och även stötdämpare fram och bak. Vissa har ”cross”-däck och även breda ”fat wheels”.

Som vanligt är det en djungel av priser när man tittar på PEV. Det går att hitta uppsjöar av återförsäljare och alla lovar guld och gröna skogar. Det går även att handla direkt från Kina, via en återförsäljare som Alibaba och komma betydligt billigare undan än i Sverige. Vi pratar faktiskt inte sällan om halva priset direkt från leverantören.

Det som däremot är absolut värst när det gäller PEV, av vilket slag som helst, är regelverket som följer med som ett bagage med varje produkt. Hur man än gör så verkar man bryta mot minst en lag, samtidigt som alla lagar som förknippas med dessa fordon verkar vara, i bästa fall, en grå soppa.

För att en elsparkcykel ska räknas som laglig i Sverige så får den gå max 20 km/t och ha en motor på max 250 watt. Alla vuxna män som försökt åka en elsparkcykel med 250 watt motor vet att det i det närmaste är pinsamt långsamt. Den minsta uppförsbacken gör att farten avtar och om du ska åka i samhället så kan du till och med få så dålig fart att du blir en trafikfara.

Jag håller fullständigt med att en elsparkcykel inte ska framföras över 20 km/t, det räcker gott och väl, samtidigt som det borgar för mindre skador om något går fel. Men varför begränsa effekten på motorn, som egentligen bara ser till att man får acceleration och styrkan att ta sig upp för backar utan att tappa styrfarten, eller möjligheten att passera en väg vid grönt ljus utan att tiden ska rinna ut innan man är över.

Jag har pratat med många som åker just elscooter och alla är överens om att effekten inte riktigt är det man fokuserar på. Många hävdar också att man har över 1000w i sina elscooters, men att polisen inte bryr sig, eftersom dom ändå inte går snabbare än 20 km/t. Jag är dock inte så säker på detta, eftersom man rent tekniskt bryter mot lagen.

Den elscooter jag tittat närmare på har två motorer, en för varje hjul. Bägge är på 500w, eftersom det är en off-road-modell. Detta gör att den har 1000w, rent tekniskt. Dock är den spärrad på 20 km/t och går trots allt inte snabbare oavsett storleken på motorerna. Många ”super-scooters” som man sett på YouTube och som säljs mestadels i USA går över 80 km/t och där verkar det inte spela någon större roll. Jag kan inte deras regelverk.

Men om man kan ha en A-traktor med 600 HK som är spärrad på 30 Km/t och ändå vara laglig, så anser jag nog att man kan göra detsamma med en sparkcykel, det låter ju rimligt i mina öron. Alltså, inte 600 HK, men i alla fall tillräckligt med watt i motorn för att klara av backar utan att stanna.

Om man nu tänker ”ok, elsparkcyklar är för restriktiva, jag köper något annat…” så bör man ju veta att i princip alla PEV lider av samma begränsningar i Sveriges Rikes Lag, vissa värre än andra. Om du har en hoverboard med två motorer på 350 watt (vilket är en liten hoverboard) så räknas den som moped klass 2 och behöver en trafikförsäkring. Om den inte går över 25 km/t förstås, för då räknas den som EU moped och behöver blinkers, registreringsskylt och försäkring för att vara laglig.

Utan att gå in på detaljer så vill jag bara säga att Svensk lag inte är anpassad för denna uppsjö av elektiska fordon som regnat över oss dom senaste åren. Det finns egentligen fyra saker som våra vanligaste PEV räknas som, cykel, moped klass 1, moped klass 2 eller motorcykel. Dom allra flesta PEV är inte utrustade för att klara dom lagstadgade kraven för den klass dom hamnar i, vilket gör dom till ett illegalt fordon att framföra.

Alternativet, om jag förstår dom flesta, är att man försöker hålla sig i skinnet och inte dra uppmärksamheten till sig. ”Så länge man åker laglig hastighet och följer trafikreglerna så brukar inte polisen bry sig”, menar en av killarna jag pratade med. Frågan är vad som händer när börjar polisen bryr sig. Det är ju trots allt, rent tekniskt, ett brott mot lagen att framföra drygt 90% av alla PEV idag.

Innan du tar strid och säger att det inte stämmer så kan jag påpeka att i princip alla elsparkcyklar som finns på den Svenska marknaden idag går 25 km/t, även om säljarna påstår att begränsningen är 20 km/t, vilket dom gör för att lagligen kunna sälja produkten till att börja med. Effekten i motorerna på elcyklar och elsparkcyklar är väldigt sällan 250 watt heller, vanlig effekt är runt 350-600 watt. Detta gör att man som konsument får passa sig, annars bryter man mot reglerna.

Vi får se hur jag gör i slutänden, men att köpa en 1000 watt elsparkcykel och sedan registrera den som moped klass II är kanske det mest vettiga att göra, bara den klarar övriga regler och bestämmelser. Jag återkommer i ämnet helt enkelt. =)

Ha en bra dag så hörs vi snart igen.