När jag satt och kontrollerade om jag missat att betala en räkning denna månad så upptäckte jag en transaktion som jag inte kände igen.
Lång historia kort så var det en butik i USA som säljer ljudböcker. Jag hade köpt en ljudbok av dom förra året och en del av deras ”läs detta” var att dom skulle ta en löpande avgift varje månad. Avgiften skulle säkra att jag hade det bästa priset på övriga böcker jag skulle tänkas köpa.
Eftersom jag inte läst igenom detta ordentligt så har jag inte varit medveten om dessa transaktioner före jag av en slump nu hittade dom.
Totalt sett så jag har betalat nästan 2000kr för förmånen att kunna köpa ljudböcker billigare online under detta år.
Det mest skrämmande var inte att jag var en av drygt 900 personer som råkat ut för samma sak här i Sverige, utan att dom aldrig kontaktat mig en enda gång sedan jag köpte en ljudbok där för över ett år sedan.
Inga reklambrev, inga påminnelser eller kontouppdateringar. Det hela verkar väldigt ”överlagt” och planerat från första början.
Frågan är hur detta kan vara okej rent juridiskt. Jag kommer förstås inte att börja bråka med företaget i fråga, eftersom jag får skylla mig själv. Men varför får jag inte några varningar från min bank när transaktioner genomförs?
Det borde ju i alla fall dyka upp en notis som säger ”Ditt konto har debiterats x kronor av (företagsnamn)”. Men ingenting. Även när jag hittat transaktionen var det inte lätt att hitta vem som tagit pengarna. Oftast är transaktionen beskriven som några få bokstäver, typ ”BLSR LTD ONL..”. Lycka till med att förstå vilket företag det är, helst när man bara gjort ett inköp därifrån för över ett år sedan.
Kanske är det bara jag som tycker detta, men borde det inte vara mer spårbarhet i transaktioner som utförs med kort, online, än detta?
Hur som helst. Ha en bra dag så hörs vi snart igen.