Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

close up photo of a mail application

No mail left behind policy

Jag har anammat ett nytt sätt att ta hand om all inkommande mail om dagarna, nämligen vad jag kallar ”no mail left behind”. I slutet på dagen så ser jag till att all mail lästs, arkiverats, sorterats eller raderats, beroende på vad det är. När min brevlåda är tom, så är mitt jobb färdigt. Det ska med andra ord inte finnas något i ”inbox”, så länge det är något som inte kunnat hanteras ännu. Det kan faktiskt röra sig om läsarfrågor som inte är besvarade men ska bli besvarade innan läggdags, då brukar jag låta dom ligga kvar över dagen, så att jag inte glömmer bort dom. =)

Det kan låta som ett väldigt slit att arbeta på detta sätt, men det är faktiskt enklare än vad man kan tro, helst när man fått igång lite automatiska regler. Jag ser givetvis också till att stoppa och begränsa oönskad reklam genom tre olika steg. Första steget är att avregistrera mig från reklamen, om det ges möjlighet till detta. Därefter så sorteras reklamen till en speciell brevlåda som heter just ”avregistrerat”. Om det inte blir någon förbättring efter några dagar så kontaktar jag företaget i fråga. Om inget ändå händer så läggs en regel upp som automatiskt raderar reklamen direkt när den kommer in.

Det brukar dock fungera väldigt bra att helt enkelt avregistrera sig. Dom flesta företag accepterar detta och reklamen brukar sluta komma in efter några dagar. Till en början så är det lite arbete som krävs, men det lönar sig när man inte längre får 200 mail om dagen. Det blir framförallt lätt att utskilja vad som är viktigt och vad som inte är det.

Reklam som är önskvärd, för det finns ju givetvis sånt också, sorteras automatisk in i en brevlåda som heter ”Reklam”, vilket ger mig möjlighet att kolla det lite senare när jag har tid istället för att jag ska behöva avsätta tid på dagen till detta.

Men varför inte bara låta mail ligga? Varför inte bara markera dom som lästa och gå vidare? Anledningen är först och främst platsbesparing. Varför ska jag låta reklam-brev ligga och ta plats på min mail-server eller på min dator när det inte behövs? Om jag dessutom bara låter ej önskvärda brev ligga så slutar dom förstås inte att komma in, det blir lavinartat värre efter ett tag eftersom företag tror att jag läser deras reklam och är intresserad.

Är det maniskt att försöka hålla ordning i sin postlåda? Kanske det, men jag kan även konstatera att jag har fått väldigt bra ordning och i princip bara får in 1-3 reklambrev om dagen, även i december. Förut låg jag på ungefär 100-150 reklambrev om dagen, vilket var helt vansinnigt. Detta gjorde samtidigt att jag tappade bort läsarbrev, missade viktig information och inte kunde hitta tidigare konversationer igen.

Det har som sagt varit lite slit för att komma hit, men det är värt det i slutänden. Nu känns det väldigt hanterbart och enkelt.

Mitt råd för alla som hamnat i samma situation, där E-posten helt enkelt inte längre är hanterbar, är att börja ta hand om den. Det är egentligen det enda rätta sättet att göra det på. Även om man inte har tid att göra detta varje dag, så kan du ju passa på att skapa lite regler, avregistrera oönskad reklam och annat på helgerna eller någon gång i veckan.

Ett steg i rätt riktning är ett steg i rätt riktning, helt enkelt.

Pro-tips
Om du använder Apple One så kan du alltid skapa fingerade e-post adresser via Apple Mail när du registrerar dig för olika tjänster. På detta sätt skyddar du din egentliga e-post adress från reklam, samtidigt som du får in e-post till din vanliga brevlåda utan att du behöver krångla.

Om du skriver in var du registrerar dig med den fingerande e-post adressen och sedan får reklam från andra företag på denna adress, så vet du vem som sålde din information online. Praktiskt, eller hur?

Slutligen
Att ha en ren och fin brevlåda kan ligga väldigt lågt på mångas önskelista. Men i vårt moderna samhälle där e-post används för såväl privat som professionell kommunikation, fakturor och andra viktiga saker, så är det praktiskt att ha ordning även här. Hanteringen kan efterliknas en vanlig fysisk brevlåda, från förr.

Se till att du inte drunknar i reklam, innan det är försent. =)

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.