Navee V40i Pro Sweden – Första anblicken

När jag fick denna scooter så visste jag egentligen inte vad jag skulle förvänta mig. I grund och botten ser det ut som en generisk Xiaomi scooter, precis som dom jag ägt tidigare. Det finns dock vissa rätt så stora skillnader. Låt mig förklara.

Handtagen
Handtagen är mycket bredare än på min Xiaomi Mi Pro 2, vilket till största del beror på att det finns blinkers på Navee V40i Pro SE, men även om man inte räknar med blinkers så känns styret ändå bredare och mer gediget. Handtagen känns tjocka och fyller upp min hand väldigt bra. Man förstår rätt så snabbt att detta är en scooter för vuxna förare, då en barn-hand inte riktigt skulle nå bromsarna och ändå ha ett bra grepp om styret.

Förardisplay
Själva skärmen är en horisontalt placerad 4 tums färgskärm. Den visar hastighet, felkoder, bluetooth status, blinkers, lampor, däckkontroll, kvarvarande batteri och effektläge. Den syns även väldigt bra även i starkt solljus. Displayen står upp och är en separat enhet, till skillnad från Xiaomi skärmarna, som oftast är inbyggda i styret och väldigt små.

Otroligt kompakt att bära
När man fäller ihop Navee V40i Pro SE så viker man också styret så att handtagen hamnar längs med scootern. Detta gör att man enkelt kan bära den genom smala dörröppningar utan att kroka fast överallt (många kan relatera), men även att den tar betydligt mindre plats när man ställer den vid en vägg eller liknande. Det finns helt enkelt inget som sticker ut och fäller passerande personer.

Det kanske låter som en liten grej, men alla som ägt en Xiaomi och försökt packa in den i bilen, på bussen eller tåget förstår vad jag menar. Det är även otroligt lätt att ”kroka fast” i saker när handtagen sticker ut, en situation som uppstår hela tiden för mig.

Material
Istället för den tunna och lätta aluminium-konstruktionen som man är van vid hos Xiaomi så har Navee V40i Pro SE en ram av stål. Detta känns framförallt på hur stabil den är på ojämnt underlag. Det flexar inte i ramen som det kunde göra på Xiaomi modellerna. Om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt. Mina Xiaomi modeller har då aldrig gått av eller böjt sig, så att använda stål är kanske lite onödigt?! Hur som helst så klarar Navee V40i Pro SE upp till 125 kg kontinuerlig vikt, så den är lite mer tålig än aluminium modellerna.

Nackdelen blir förstås en något ökad vikt, trots att den ser väldigt slimmad ut på bilder. En Xiaomi Mi Pro 2 väger faktiskt flera kilo mindre, trots att den har större batteri och rent generellt är större.

Vattentålig
Till skillnad från Xiaomi scootrarna som jag haft tidigare så är denna IPX5 klassad, vilket betyder att den är skyddad mot:

  • Vattenstrålar: Vatten som projiceras av en munstycke (6,3 mm) mot enheten från alla riktningar får inte ha några skadliga effekter.
  • Testtid: Testtiden är minst 3 minuter.
  • Vattenmängd: 12,5 liter per minut.
  • Tryck: 30 kPa på ett avstånd av 3 meter.

Det innebär att en scooter med IPX5-klassning tål lågtrycksvattenstrålar och är lämplig för användning i förhållanden där dom kan utsättas för vattensprut, regn eller svett. Dom är dock inte lämpliga för nedsänkning under vatten eller högtrycksvattenstrålar, som högtryckstvättar och liknande. Man behöver med andra ord inte vara rädd att tackla lite regn längs färden, men undvik att falla i sjön med sparkcykeln, eller att rengöra den med högtryckstvätten.

Komfort
Jag har inte haft så mycket erfarenhet av större däck på elscooters, men jag måste säga, även om det är tidigt att uttala sig, att 10 tums däck är betydligt bekvämare än dom 8-8.5 tums däcken man hittar på många andra scooters. Det är en rätt så uppenbar skillnad faktiskt.

Förutom att jag tycker att åkturen blir smidigare så tror jag faktiskt att 10 tums däck håller bättre ute i verkliga världen. Skador på grund av att däcket bottnar mot fälgen (klämskador) uppstår garanterat inte lika ofta, även stenar och annat som man åker över av misstag behöver åka en bit längre innan dom bottnar mot motorn/fälgen. Jag tror helt enkelt att däcken håller bättre om dom har större diameter.

Med det sagt så skulle jag inte ha något emot 14 tums däck på elsparkcykeln, men jag förstår ju samtidigt att det påverkar hela konstruktionen negativt om man ser till att scootern ska vara kompakt.

Bromsarna
Dom flesta scooters i denna ”pendlarklass” har enbart ett bromshandtag som är på vänster sida. Bromsarna påverkar dock både fram och bakdäck genom att motorn används för att bromsa framhjulet och traditionella skivbromsar sköter om bakhjulet. Det som gjorde mig förvånad var dock hur aggressivt Navee V40i Pro SE bromsade. Redan vid lätt inbromsning på bromshandtaget så känner man en ordentlig bromskraft som jag gissar är från motorn i framhjulet.

Jag är faktiskt lite orolig över att om man skulle tvingas nödbromsa och trycker in bromsen för fullt så skulle man snabbt flyga över styret. Kanske är det för att jag är ovan, men jag tyckte ändå att bromsarna tog enormt mycket, och framförallt väldigt snabbt. Dom påminner faktiskt lite om bromsarna på Citroen bilarna, som i princip var en on-off knapp. 😅

Med det sagt så föredrar jag förstås att bromsarna tar för mycket än inte alls, vilket faktiskt hänt på flera Xiaomi scooters jag ägt. 😄

Laddning
Sist av allt så tittar vi lite närmare på laddningen på Navee V40i Pro Sweden. Batteriet är rätt så litet, på 7,65 Ah (36V) vilket ger en räckvidd på upp till 40 km. Trots detta så beräknas laddtiden till 6 timmar. Med tanke på laddaren som medföljer så tror jag mycket väl att detta är fallet. Laddaren känns nämligen rätt så lätt och liten. Jag tror nog att man satsat på en så billig laddare som möjligt, istället för att optimera och se till att den får kortare laddtider.

Hur som helst. Det har ju aldrig varit ett problem för mig tidigare, så jag undviker nog trots allt att klaga i onödan. Dom korta sträckorna som jag åker gör att jag med lätthet kan planera mina laddtillfällen och troligen aldrig blir stående någonstans på grund av detta. Men det kan vara värt att veta när man investerar i en ny scooter.

Laddporten är en sak jag älskar på denna scooter. Den är placerad på ovansidan av scootern, mot styrstången, men ändå på själva stå-brädan till scootern. Detta är för mig en väldigt bra plats att sätta ett ladduttag. Detta var också något jag konstant hade problem med på mina Xiaomi scooters, som hade laddningen i princip exakt där vatten och smuts sprutade, vilket gjorde att laddningen kändes ”grusig” och framförallt grisig.

Min VSETT 9+ hade också laddningen på ovansidan, men då låg portarna direkt på stå-brädan och om det regnade så kunde det regna rakt in i kontakterna. På Navee’n så är laddporten i princip vinklad rakt ut och är på så sätt skyddad mot fukt och annat otyg. En föredömligt bra lösning på ett annars rätt så enkelt problem, kan man tycka.

Prestanda
En sak som jag funderade över var att Navee har tillverkat en modell specifikt för Sverige som heter ”Sweden”. Denna scooter är utrustad med en 250 watt motor, istället för den 350 watt motor som annars är standard på denna sparkcykel. Jag misstänker dock att den enda skillnaden mellan motorerna är märk-effekten, eftersom 250 watt motorn i Navee V40i Pro Sweden är väldigt stark och kapabel. Den ger även 700 watt maximal effekt, precis som 350 watt modellen gör.

Hur än det ligger till så är jag nöjd med hur pigg och stark V40i Pro Sweden är. Den räcker gott och väl för att jag ska ta mig till och från jobbet, men har även så bra prestanda att jag inte behöver vara orolig när jag ska korsa vägar med mycket trafik. På ”S” (Sport) läget så har jag faktiskt fått framhjulet att slira lös när jag skulle över en väg, vilket räcker gott och väl för mina syften.

När jag precis fick min Navee V40i Pro Sweden så glömde jag att byta från standard-läget ”D” (Drive), men tyckte ändå att den kändes både stark och kapabel då.

När jag kom på mig själv och bytte till ”S” läget så kan jag nog konstatera att den troligen aldrig kommer att köras i det normala läget igen, men det är ju lite så man fungerar. 😅

Lull-lull
Som alltid när det gäller tekniska saker så finns det lite saker som gör Navee V40i Pro SE lite unik. Bland annat har den ljus-automatik, vilket gör att lamporna tänds om man åker in i en tunnel eller liknande, eller om natten plötsligt infinner sig medan man åker. Nödvändigt? Tja, varför inte. Det är ju en rätt så simpel funktion som finns på i princip alla moderna bilar.

Blinkers, det räknar jag som lull-lull. Tyvärr är det väldigt få ”pendlings-scooters” som har blinkers. Navee har dessutom tagit kampen lite längre genom att faktiskt använda e-godkända blinkers med hög effekt på V40i Pro Sweden. Faktum är att det borde vara lag på att ha blinkers på scooters om man är i trafiken. Dom kan gärna införa detta, men samtidigt ta bort 250 watts begränsningen på motorn, och öka hastigheten till 25 km/t som i princip resten av EU.

Navee V40i Pro har även hållare för Apple AirTags, så att man hittar sin scooter efter att man varit och handlat eller liknande. Väldigt praktisk funktion som många fler tillverkare borde tänka på, enligt min ringa mening.

Utöver detta så finns det egentligen bara ”förbättringar” och inte så mycket som är unikt för just Navee V40i Pro Sweden.

Energi-återvinning är en sak som finns på många scooters, men denna är lite speciell. Om man sätter på full energiåtervinning så kan man i princip köra sin scooter överallt utan att behöva använda bromsarna. Den blir som en one-pedal inställning på bilar, där den bromsar rätt så kraftigt när man släpper på gasen. Väldigt smidigt tycker jag, men något jag måste vänja mig vid, då den bromsar rätt så effektivt och jag är van att släppa gasen hela tiden för att ”rulla fram”.

Saker jag reagerar på…
Det finns alltid lite sump i botten på kaffekoppen känns det som. Med detta menar jag att ingen scooter är helt felfri och helt perfekt. Det jag irriterar mig på just nu är att bakskärmen eller någon detalj i bakvagnen på scootern skallrar lite. Det är mest uppenbart på dåliga vägar och när det blir lite ”tvättbräda”, men ljudet kommer även när man åker ned för kantstenar och liknande. Inget otroligt störande, men samtidigt något jag reagerar på, då scootern i övrigt är i princip ljudlös.

Jag kan inte påminna mig om att mina Xiaomi scooters någonsin lät på detta sätt. Jag ska därför ta och kontrollera skruvar och annat så att det inte blivit någon miss i produktionen och att något faktiskt är löst där bak.

Slutligen
Att köra en ”pendlings-scooter” igen, efter min maxade VSETT 9+ med fjädring och 1800 watt motor, så känns förstås en Navee V40i Pro väldigt tam och ”sköldpadda”. Men den är laglig, kräver ingen försäkring och är dessutom bärbar, något som VSETT 9+ inte direkt var. Möjligheten att fälla ihop handtagen och få en platt sparkcykel är kanske den funktion som jag gillade bäst. Den kommer att ge mig många trevliga upplevelser, både när man ska packa in den i bilen och när man ska ”gömma undan” den på kontoret eller liknande.

Jag återkommer förstås med en full recension så fort jag fått några mil på mätaren. Just nu så är den ju bara provkörd några kilometer, så det återstår ju att se hur den fungerar till vardags också.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


Kommentarer

4 svar till ”Navee V40i Pro Sweden – Första anblicken”

  1. Profilbild för Görel Blennow
    Görel Blennow

    Vet du vad felet är, om inte min iphone hittar den via bluetooth?
    Mvh Görel

    1. Hej Görel. Dessvärre kan det vara många saker som krånglar när Bluetooth inte fungerar som den ska. Det finns två tips som du kan prova direkt.

      1. Gå till ”Inställningar” på din iPhone och sedan till ”Integritet och säkerhet”. Gå sedan till ”Bluetooth” och kontrollera att Navee appen är checkad (på). Om den inte är det så slår du på Bluetooth för appen och provar ansluta till din Navee igen.

      2. Om ovanstående inte fungerar så kan du prova att återställa nätverksinställningarna på din iPhone. Det har löst många problem för mig under åren. För att göra detta så går du in på ”Inställningar” sedan på ”Allmänt” och längst ned hittar du ”Nollställ”. Välj ”Nollställ nätverk”. Telefonen kommer att starta om automatiskt och du kommer att behöva ansluta på nytt mot WIFI nätverk och liknande.

      Om det inte fungerar med något av ovanstående så kan det vara fel på din Navee, helt enkelt. Prova att ansluta den mot någon annan telefon för att säkerställa att problemet är på din telefon och inte på din Navee.

      Hoppas att detta hjälper dig att få igång allt. Du får gärna höra av dig hur det gick.

      Lycka till. 😊

  2. Profilbild för Nathalie
    Nathalie

    Hej. Om man vill koppla den till appen men står att den redan är bunden till en annan. Hur gör man då? Köpte den begagnad. Har testat nollställa bluetooth

    1. Dom flesta moderna scooters är låsta till föregående ägare och det är faktiskt dom som måste göra en så kallad ”unbind” för att scootern ska kunna registreras igen. Detta är ett stöldskydd och jag tror inte att det finns något enkelt sätt att förbigå detta. Ta gärna kontakt med service@navee.tech för mer hjälp, men jag tror som sagt att det blir svårt att låsa upp scootern, tyvärr.