(Bilen är såld, så att ni vet)
Nu när hösten är här och vintern börjar närma sig så står jag ännu en gång inför faktumet att jag inte har någonstans att ställa min Mitsubishi Pinin äventyrsbil, annat än utomhus. Där blir den ofta i vägen för snöröjning och annat, vilket inte är direkt idealiskt.
Jag har därför börjat fundera på att sälja den till någon som är intresserad av att bygga vidare på den. Priset är inte avgörande i detta fall, jag tänkte faktiskt sälja den för runt 5000 kr om det är någon som genuint är intresserad av att fixa till och använda denna fantastiska bil.
Vad är det som gör Pajero Pinin speciell?
Förutom att den har väldigt kort hjulbas, vilket gör att den tar sig fram ungefär på samma ställen som en fyrhjuling, så har den även en väldigt fin växellåda. Bakhjulsdrift, 4wd hög, 4wd låg, 4wd låg difflåst och säkert några lägen jag glömt. Den har runt 140 hk trots sin mini-storlek, vilket gör att den är otroligt stark och inte behöver ”leva på varv”. Detta gör att man sparar såväl koppling som däck och bränsle när man är ute på äventyr.
Vad följer med bilen?
Sommardäck, vinterdäck, takräcken och en takbox följer på köpet.
Hur köper man bilen?
Ta kontakt med mig genom att besöka denna sida, så återkommer jag så fort som möjligt. Jag vill gärna att man besöker och provkör bilen innan man bestämmer sig, så det är en fördel om man bor i närheten av Jokkmokk.
Jag förbehåller mig också rätten att neka att sälja bilen, om det är någon som tänkt bygga om den till A-traktor eller liknande. Jag vill ogärna att denna bil slutar på det sättet.
Vad behöver man veta?
Bilen är från 2000 och har några saker som man bör veta innan man kastar pengar på mig.
- Den är bucklig
Detta är en offroad bil som använts som en offroad bil. Den har några större bucklor på vänster sida om bilen, men ingenting allvarligt. - Den är rostig
Jag vill poängtera att detta inte är någon ”Stockholmsbil”, utan en bil som gått i Norra Norrbotten i princip hela sitt liv. När jag säger att den är rostig så är det inget allvarligt problem, förutom en detalj som man bör fixa, läs nedan. - Den har äventyrs-ärr
Drygt en mil ut i skogen, på väglöst land, så körde vi in i en stubbe och hängde upp bilen på underredet. Skadorna, som inte var allvarliga, glömdes bort och nu har det blivit ett rosthål under bilen. Då hela bilen har balkar som håller ihop allt så är detta inte en ”vital skada”, utan bara i plåten. Dock bör man fixa detta så att rosten inte får mer fäste. Ingen stor sak, men värd att nämna. - Stötdämpare
Som vanligt när det gäller terrängbilar så är stötdämparna rätt så slut. Förra vintern när jag var ute på äventyr med bilen så frös ena framdämparen och verkar ha tagit skada. Man bör därför byta dämparna på bilen, vilket inte var en allt för stor investering. Jag avvaktade lite eftersom jag tänkte montera ett ”lift-kit” på bilen i samma veva, men det verkar aldrig bli av. - …mer
Det finns säkert mer som jag glömt bort. Men om jag säger så att den är besiktigad, körklar och jag använder den regelbundet för mina skogsäventyr, så kanske du får en känsla för skicket på den. All el fungerar, AC fungerar och vad jag vet har den ingenting som besiktningen kan slå ned på.
Om du är intresserad av min Mitsubishi, trots allt ovanstående, så rekommenderar jag att du tittar lite tester och liknande på bilen. Det finns lite film på YouTube som visar hur den fungerar i terräng och liknande. Om du känner att du bestämt dig, hör av dig så får vi prata vidare.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.