Nu har jag fått min nya telefon levererad, även om det är en liten ”men” anknutet till den meningen. Låt mig förklara.
I måndags så fick jag ett meddelande från UPS att mitt paket fanns i Järfälla på en UPS uppsamlingsplats. Där den fortsatte vara. På kvällen fick jag ett meddelande från en av UPS leverantörer där jag fick välja hur den skulle levereras. Jag valde ”Jag är hemma och kan ta emot paketet”, då förarna oftast ringer några minuter innan dom är framme.
Sedan blev det tyst.
Igår på kvällen så kom min yngsta son in med ett paket till ”mamma”. Det visade sig att det var till mig, det var min nya telefon. När jag frågade honom var han hittat den så sa han att den låg i brevlådan utanför.
Jag har aldrig fått något samtal, ingen information om att telefonen blivit levererad och om jag går in på UPS appen och tittar så står det ”Leveransdatum kommer att meddelas inom kort”.
Baserat på min erfarenhet av UPS, i detta ärende, så kan jag säga att dom hamnat långt ned på min lista. Totalt sett så har min telefon varit borta i 3 veckor (21 dagar). Men av dom tre veckorna så har den i 17 dagar varit ”försvunnen” på väg till Apple.
När den togs emot av Apples Service Center utförde dom diagnostik, bytte ut den mot en ny och skickade den nya, som reste från Tjeckien till Stockholm på en enda dag. När telefonen hamnade i Järfälla, där den först försvann, så ”försvann den från radarn” i 3 dagar igen. Den dök sedan upp i min brevlåda utan någon som helst information.
Jag fick en helt ny telefon från Apple, vilket jag är tacksam för. Helst när UPS personen som hämtade upp min gamla telefon bara kastade den på passagerarsätet utan något skydd eller liknande. Det kändes som att den fick några repor bara under transporten. 😅
Min upplevelse av hela denna erfarenhet är dock att Apples Service Center skötte sig utsökt bra, men att UPS kanske skulle se över sina ”undersåtar” lite bättre. Ställa lite högre krav och kräva åter-rapportering så att paket kan spåras. Det låter ju förstås som en ”så ska det ju vara”-sak, men det verkar ju tydligen inte fungera så bra.
Hur som helst. Nu när jag fick min nya telefon så återskapade jag direkt från iCloud och installerade mitt Tele2 abonnemang från Tele2 appen, i form av eSIM. Det fungerade förstås inte, vilket gör att mitt abonnemang inte är aktivt längre och jag måste ta kontakt med deras kundtjänst för att få igång allt igen. Det är inget ovanligt, det har blivit så i princip varje gång jag behövt ett nytt eSIM från Tele2.
Även min klocka, som jag var tvungen att installera abonnemanget på, vägrar förstås att fungera. Även här är jag inte förvånad.
Jag ska uppdatera er om detta lite senare. Huvudsaken är att jag nu har min iPhone 15 Pro Max i handen och åter igen kan börja använda alla mina Apple prylar.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.