Nu har jag haft lite tid på mig att prova den nya uppdateringen till min MacBook Air med M1 chip. Trots att den till en början kändes stabil som en berggrund så har jag inte kunnat undgå att råka ut för några buggar som fanns förut.
Menyraden högst upp till vänster
Problemet med att jag inte kan klicka på menyn uppe till vänster (Apple loggan, mm) är fortfarande kvar. Problemet har enbart uppenbarat sig när jag använder extern monitor till datorn, vilket får mig att tro att buggen enbart händer vid just denna typ av konfiguration.
Lösningen på problemet är att öppna locket lite på min MacBook, så att den ”interna” skärmen slås på, sedan stänga locket så att den kopplar tillbaka till den externa skärmen igen. Då börjar menyn fungera igen, 100% av gångerna.
Myrornas krig, i färg
Ibland när datorn varit i vilande tillstånd och man väcker den så får jag myrornas krig på den externa skärmen. Detta brukar fixa sig själv i och med att skärmen slår av och startar om igen efter några sekunder. Jag har dock inte råkat ut för detta när jag använt datorn aktivt, vilket hände förut.
Jag har ingen direkt lösning för detta problem, men som sagt brukar det lösa sig självt efter ett tag. Orsaken kan vara min docknings-adapter, skärmen eller något annat. Det behöver inte vara ett problem med min MacBook överhuvudtaget.
Bluetooth anslutningar
Till skillnad från ovanstående så ville jag bara säga att Bluetooth har fungerat felfritt sedan uppdateringen. Jag har dock inte kommit över det faktum att Apple supporten nekade att någon överhuvudtaget haft ett problem med Bluetooth någonsin på deras MacBook Air M1 modeller.
Detta gjorde i sin tur att jag köpte en massa utrustning i onödan för att försöka lösa problemet, som tydligen enbart jag hade. Jag satt i timmar och försökte få service från MediaMarkt (där jag köpte datorn) men blev bollad fram och tillbaka mellan Apples support och MediaMarkt supporten.
Jag gav upp och tänkte sälja bort datorn istället, men som tur var kom jag aldrig till skott med det.
Till slut släpper Apple en uppdatering, säger att dom löst problemet med Bluetooth som många haft, sedan fungerar det felfritt… Då blir man lite sur och känner att tilliten till supporten föll en bit. Så mycket pengar och tid jag hade kunnat spara om dom bara varit ärliga…
I övrigt
Övriga buggar känns inte så allvarliga. Det är mest ”hicka” i systemet, men det går till 99% att lösa utan att ens starta om datorn. Allt som allt så är det inte mycket problem kvar att klaga på med MacBook Air M1 efter senaste uppdateringen. Den känns stabil, snabb och just tangentbord och mus känns dubbelt så responsiv än tidigare.
Mina tankar på att sälja datorn är borta och jag kan äntligen känna mig nöjd över min investering. Det är lite trist att Apple supporten snuvade mig på en massa pengar, men sånt är livet, antar jag.
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.