Lite mer om Elsparkcyklar

Jag har fått in lite läsarfrågor om elsparkcyklar, eller ”scooters” under helgen. Jag har besvarat (i princip) alla frågor som kommit, men tänkte dela med mig av dom i ett inlägg så att fler kan läsa dom. Jag skriver om allt till ett vanligt inlägg istället för att punkta upp frågor och svar, det blir lite mer intressant på det sättet. =)

Vad är en elsparkcykel, rent juridiskt?
Enligt svensk lagstiftning klassas elsparkcyklar som cyklar om de uppfyller vissa kriterier. För att anses vara en elsparkcykel måste den ha en maximal effekt på 250 watt och en hastighet på högst 20 km/h. Dessutom måste elsparkcykeln ha minst två hjul och vara utrustad med en styrning, bromsar och belysning.

Enligt trafikförordningen (1998:1276) gäller samma trafikregler för elsparkcyklar som för vanliga cyklar. Det innebär att elsparkcyklar får användas på cykelbanor, cykelvägar och vägar med hastighetsbegränsning på högst 50 km/h. De får dock inte användas på gångbanor eller andra områden som är avsedda för gångtrafik.

För att använda en elsparkcykel i trafiken krävs det att man har fyllt 15 år och att man bär hjälm om man är under 15 år. Dessutom är det viktigt att man har trafikförsäkring för elsparkcykeln, vilket kan tecknas hos försäkringsbolag.

Det är också viktigt att poängtera att kommunerna har rätt att besluta om särskilda bestämmelser för elsparkcyklar. Det kan exempelvis gälla var man får parkera elsparkcyklar eller om det finns vissa områden där de inte får användas.

Är alla elsparkcyklar likadana?
Nej. förstås inte. Det finns egentligen olika klasser när man pratar om elsparkcyklar och dom är ganska olika varandra. För oss i Sverige så är det förstås svårt att hitta produkter som är lagliga inom dom flesta av dessa klasser, men det är ändå möjligt att köpa ”strypta” versioner, som bara går 20-25 Km/t oavsett hur stora motorer dom har.

  • Lättviktare
    En scooter med klassificeringen ”lättviktare” medför att den är kompakt, lätt och smidig att bära. Ofta används dessa för kortare sträckor mellan hemmet och jobbet, eller lite längre om man kombinerar med buss eller annat transportsätt. Dom ska vara lätta att bära med sig på bussen, tunnelbanan eller tåget. Sträckan man kör varje dag bör vara max några kilometer, upp till 5 km. Sträckan batteriet ska räcka (enligt tillverkare) bör vara ungefär 20 km, för att man ska ta sig till jobbet och hem utan problem. Dom små och smidiga scooters som finns i denna genre kostar oftast runt 3-6000 kr. Hastigheten är max 25 km/t, men tiden det tar att komma dit är lång. =)
  • Pendling
    Om du har längre sträckor till jobbet så kan det vara befogat med en lite större pendlare. I den här klassen hittar man Xiaomi Mi Pro 2, Segway G30 och några andra. Dom har oftast en räckvidd på runt 4-6 mil och har ofta stora luftfyllda däck för att vara så bekväma som möjligt för längre sträckor. Dessa kostar runt 5-8000 kr och ju billigare modeller man köper, desto sämre kvalité får man. Här ser man ofta motorer som är större än 250 watt och i dom högre klasserna så klarar många motorer runt 400-600 watt vid hög belastning. Hastigheten är oftast 20-25 km/t och det är inga problem att hålla denna hastighet i mindre backar.
  • Mixad on-off-road
    I denna klass börjar det dyka upp intressanta ”lekfordon”, som fungerar lika bra att pendla med som att åka lite i naturen och titta på sevärdheter efter lite sämre vägar. Dom är oftast dämpade fram och inte allt för sällan bak också. Dom kommer med en eller två motorer, där modellen med två motorer är att föredra om man åker lite mer uppför om dagarna. Motorstorleken är oftast 1000 watt (2x500w) eller mer. Elsparkcyklar med dubbla motorer får oftast mycket watt på papper, men motorerna bidrar sällan till mer topphastighet eller försämrar körsträckan speciellt mycket, trots att man lätt kan tro det. Dom ger däremot betydligt mer vridmoment, vilket gör att dom blir riktigt starka och accelererar fort till maxfart. Dessa går sällan 20-25 km/t, utan brukar ha en topphastighet på runt 40-50 km/t. Dessa kostar oftast mellan 12-25.000 kr
  • Off-Road
    Elscooters klassade som ”Off-Road” har alltid dubbla dämpare och har väldigt sällan enbart en motor. Motoreffekten brukar ligga på mellan 3000-6000 watt, dom har däck som är 10 tum eller större, har oftast grovt mönster på däcken och erbjuder väldigt hög prestanda. Dessa kan utan vidare gå 40 km/t och inte sällan runt 70-80 km/t, vilket gör att man alltid bör använda skyddsutrustning i klass med MC för att inte skada sig. Off-Road scooters klarar oftast höga lutningar och har stora batterier för att klara hög ansträngning. Det är inte ovanligt att dom väger ganska mycket, vilket gör att dom inte riktigt är lämpliga att bära, annat än väldigt korta sträckor. Dessa kostar oftast mellan 20-50.000 kr.
  • Sport / Performance / Superscooters
    Den sista klassen är superscooters. Här pratar vi motoreffekter på mellan 6000-12000 watt och batterier som räcker upp emot 12 mil. Dom är ofta utrustade med dubbla motorer, MC stötdämpare och väger inte sällan över 80 KG. Topphastigheten är mellan 80-120 km/t och det går inte lagligen att köra en sådan på allmän väg i Sverige. Dessa är, förutom att dom ser ut som en gigantisk scooter, inte lämpliga för ovana personer. Det är väldigt lätt att en åktur med en superscooter är det sista man gör i livet om man inte förstår och respekterar kraften som gömmer sig innanför skalet. Det är emellertid väldigt enkelt att känna igen en superscooter, eftersom dom inte riktigt ser ut som en vanlig ”pendlare”, utan är tillverkad med MC delar och har väldigt tjocka och robusta komponenter överallt. Dessa scooters kostar oftast mellan 60-100.000 kr.

Är det lagligt att äga en superscooter?
Absolut. Så länge du inte kör på allmänna vägar så får du äga och köra en superscooter. Du kommer dock aldrig kunna registrera in den som något i Sverige. Möjligtvis som en tung MC, med mycket besvär. Frågan är om du vill ha ett fordon som du inte får använda, för priset som efterfrågas för en superscooter. =)

Vad gäller när man åker i skog och natur med en elsparkcykel?
Samma som när man åker cykel/mountainbike. Respektera stigar och skogsvägar, förstör ingenting, åk försiktigt och stör inte naturen i onödan. Eftersom elsparkcyklar är både snabba och tysta så gäller det att respektera andra människor och djur för att undvika skada. I övrigt kan jag inte finna något som skulle specifikt förbjuda användningen av elsparkcykel i naturen.

Varför åka elsparkcykel istället för bil?
Vi har idag en infrastruktur där det är lätt att åka bil. Under decennier har transportsystemet utvecklas utifrån bilen som norm, inte några andra fordon. För att få till förändringar krävs därför tydliga politiska prioriteringar, då till exempel framkomlighetsförbättringar för cyklingen sannolikt kommer att ske på biltrafikens bekostnad.

Om vi väljer att cykla eller inte påverkas framför allt av konkreta förhållanden som bra väder och att det är lagom avstånd till dit man ska cykla, med en elcykel eller elsparkcykel så utökas avstånden man kan färdas utan att behöva ta bilen. Det är inte ovanligt att många pendlar över en mil till jobbet och hem på elcykel och elsparkcykel idag, men det behövs fler.

Om man väljer att åka elsparkcykel så bidrar man förstås till att miljön blir bättre och dessutom är det ett väldigt kompakt och smidigt transportmedel. Jag använder ofta min scooter för att pendla till och från jobbet vid lunchtid. På detta sätt så hinner jag hem och laga till något nyttigt, istället för att gå ut och äta. En extra besparing, med andra ord. =)

Vad kostar det att äga en elscooter?
Rent laddmässigt så är kostnaden försumbar. Om du har möjlighet att ladda din scooter på jobbet så slipper du ju fundera över det överhuvudtaget. När det gäller underhåll så är det två saker som slits på en elscooter, det ena är bromsbeläggen och det andra är däcken. Bromsbelägg kostar kanske runt 150 kr per år om du pendlar längre sträckor dagligen, men för mig så har jag aldrig behövt byta bromsbelägg på min Xiaomi Mi Pro 2, så det beror på hur mycket man använder bromsarna helt enkelt. Jag använder alltid max regenerering och elbromsar, så bromsbeläggen nöts knappt.

Däcken har jag aldrig bytt heller, men om man köper en pendlare från Xiaomi så får man ofta med en uppsättning däck på köpet. Nya däck kostar inte speciellt mycket och om du inte kör längre än några kilometer om dagen så räcker en uppsättning i mer än ett år utan problem. Allt beror också på hur underlaget ser ut där man åker. Bra asfalt, mindre slitage.

I övrigt behövs det sällan någon service på pendlings-scooters. Ju dyrare och mer avancerade modeller av scooter man har, desto större risk att saker går sönder och nöts i förtid. Batterimässigt så håller dom allra flesta för runt 800 laddningar utan problem, vilket ger många år körning innan det är dags att göra något åt batteriet. Min Xiaomi Mi Pro 2 laddas varannan vecka vilket ger 30 års batterilivstid. Men den används ju bara under sommartid, förstås, vilket borde ge mig 60 år eller mer i batterilivstid. Eftersom elsparkcykeln troligen själv-komposterat långt innan dess så behöver man inte oroa sig speciellt mycket för livslängden på batteriet. =)

Uppdatering: På grund av att många trodde att en elsparkcykel hade 60 års livslängd på batteriet så är jag tvungen att skriva in detta. Ett batteri i en elsparkcykel är beräknad att hålla runt 4-6 år, efter detta så kan man räkna med att batteriet är förbrukat, eller i alla fall har tappat mycket av dess effekt.

Sammanfattningsvis kan jag säga att en elsparkcykel är otroligt billig att äga. Även om du köper en mer avancerad modell som kräver mer underhåll, så blir det inte speciellt mycket varje år.

Var ska man köpa en elscooter ifrån?
Jag har inget ställe jag rekommenderar, tyvärr. Allt beror på var du hittar det bästa priset, men jag lyfter varningens finger. Passa dig för elsparkcyklar som importeras och döps till något eget, eftersom dom ofta är av sämre kvalité än ”märkes-scootrar”. Märken som Segway och Xiaomi är förstås trovärdiga var du än köper dom, men det finns mycket skräp ute på marknaden.

Ewheels, det Norska företaget med fysiska butiker i Sverige, är ett exempel där man inte ska luras att köpa deras egna märke. ”E2S”, som dom kallas, har fått mycket kritik på Prisjakt och Pricerunner men eftersom jag inte ägt en själv så kan jag inte uttala mig om det är rätt eller fel.

Sikta på kända märken, sikta på att inte köpa det billigaste du hittar. I övrigt är det lite råd jag kan ge.

Slutligen
Om du är intresserad av elscooters och känner att du också vill vara med och spara soppa (och miljö), så finns det mycket tips och trix att hitta på YouTube. Välj ett bra märke och satsa en slant extra på en fin scooter så ska du se att du får många år av bekymmersfritt ägande. Tro inte på alla recensioner som du läser och ser på YouTube dock, många är ”sponsrade” av tillverkarna för att prata gott om sparkcyklar. Lita mer på dom som är lite kritiska och faktiskt har egna åsikter rörande produkten.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.