aurora borealis

Läsarfråga: Var ska man köpa saker?

Jag fick nyligen in en läsarfråga från Sandra, som undrar var man ska köpa EDC saker och knivar på nätet. Det är förstås en väldigt komplicerad fråga, även om den kan låta enkel till en början. Låt mig förklara.

Trygghet och snabbhet
Att få sin produkt snabbt och tryggt är en av dom hörnstenar jag bygger min tillit på. Om ett företag är duktiga på att skicka mina saker till mig, då blir det en bonuspoäng från mig. Jag har varit med om när det har tagit nästan en hel vecka för ett företag att börja packa mina varor, vilket inte är acceptabelt från min sida, helst när det INTE råder någon brist eller hög arbetsbelastning i övrigt.

Hur snabbt man får sin produkt har förstås med vår geografiska lokalisering. För mig så tar det alltid minst 2-3 dagar, oavsett var jag beställer ifrån. Mest imponerad blir jag när man beställer från Amazon.se och får sin produkt på 3 dagar, även om den skickas från Frankrike. I Sverige så tar det nästan exakt lika lång tid att få något levererat från 16 mil bort, i alla fall ovan Polcirkeln.

Priset
I och med att du antagligen beställer exakt samma produkt från olika företag så är priset också en avgörande faktor. En ganska stor faktor om jag ska vara helt ärlig. Jag satt och tittade på en produkt jag kan använda som exempel. Det är en ”Hex Bit Driver Tool Roll 9911” från CRKT. Första priset dom dök upp på Google var Lamnia, som tar 809 kr för den, plus en frakt på 106 kr. Vi pratar alltså ett totalpris på 915 kr.

Om jag letade mig lite längre ned i resultaten så hittade jag samma produkt på Wanderoo för 749 kr. Frakten går på 69 kr och totalpriset hamnar på 818 kr.

Ännu längre ned i resultaten så hittar jag Slims.se som har produkten för 699 kr, frakten är 69 kr och totalpriset är 768 kr.

Genom att titta runt lite har jag alltså sparat 147 kr på samma produkt. Samtidigt som jag vet att Slims levererar mina produkter betydligt snabbare än Lamnia, som har sitt lager i Finland.

Trevligt värre!
Om bägge ovanstående faktorer fungerar, att du får din produkt snabbt och priset är schysst, då är det den sista avgörande saken som man ska tänka på. Hur väl bemött blir du av företaget? I många fall så har man inte kontakt med själva personalen på ett företag i någon större utsträckning. Om man har tid ska man dock kasta iväg en fråga om produkten och se om man får någon respons.

Om företaget inte svarar inom rimlig tid, så är risken stor att du kommer att få problem om du råkar ut för någon defekt på din produkt. Om det dessutom inte är hög arbetsbelastning på företaget, vilket oftast sker när personal har semester, då är det röd flagg.

Personligen är det sällan som jag upplever att ett företag inte svarar på frågor och funderingar, men det händer. Alla gånger det har hänt så har det också blivit problem i långa loppet. Jag har min ”ÅF Lista” där jag uppdaterar med köpupplevelser och bemötande allt eftersom jag handlar hos olika företag. Det är förstås min personliga upplevelse och din kan vara helt tvärt om. Jag rekommenderar ändå att du använder den som referens, då den inte baseras på slumpen, utan flertalet inköp på samma företag.

Grisen i säcken
Om du råkar ut för en produkt som du vill ha, men inte finns hos säljare du är van vid, eller tror du kan lita på. Se till att använda Klarna för att betala ditt köp. Du får en ”försäkring” om att du får din produkt och behöver inte känna att du hamnar i en obehaglig situation om saker går fel.

Ett praktexempel på detta var när jag köpte Apple HomePods från ett företag strax innan jul. Det visade sig att det var ett bluff-företag som samarbetat med CDON. Dom hade bluffat till sig över en miljon kronor genom att lägga upp fejk produkter och sedan levererade dom bara ett presentkort, som var värdelöst. Där fick man information om att produkten blivit fördröjd och att man bara behövde vänta cirka 2 veckor på att få sina beställda saker. Orsaken var givetvis för att ditt ”öppet köp” på 14 dagar skulle förfalla och du skulle aldrig få några produkter överhuvudtaget.

Genom att jag köpte via Klarna så behövde jag inte slåss för min rätt, det skötte dom om. Istället för att bli en otroligt jobbig situation, precis i julstöket, så löste Klarna allt för mig och jag kunde inte bli lyckligare. Det är garanterat bara en av miljoner av situationer där Klarna löst problem för sina kunder.

Så, genom att använda Klarna så behöver du aldrig ”köpa grisen i säcken”, utan får hjälp av deras mycket skickliga support om något går fel.

Slutligen
Jag hoppas att detta var svar nog. Tänk på att, precis som jag skrev, min ÅF Lista baseras på mina egna upplevelser. Dina upplevelser kan skilja sig markant åt.

Ha en riktigt bra dag.