Läsarfråga: Jag har några HomeKit prylar hemma. Bland annat styr jag motorvärmaren till bilen och utomhusbelysningen. Jag har problem med att prylarna inte svarar längre och mycket problem. Har du något tips hur jag kan lösa detta?
Svar: Hejsan.
Tyvärr är jag inte rätt person att fråga angående dessa saker, då jag själv har så pass kort erfarenhet av HomeKit. Däremot har jag arbetat med nätverk och mobila lösningar väldigt längre, vilket gör att jag kan dela med mig av några tips på den fronten. Låt oss börja med felsökning.
Närmaste ”hub” eller ”kopplingspunkt”
Jag skulle behöva mycket mer information för att kunna peka på det specifika problemet du upplever. Jag tror redan nu att det är nätverksbekymmer som du känner av. Äldre HomeKit prylar använder sig av Bluetooth för kommunikation, vilket gör att räckvidden inte är speciellt lång.
Om du har bilen i motorvärmaren utomhus och din närmsta accesspunkt är långt ifrån, så är risken stor att enheterna inte når varandra och kan kommunicera ordentligt. Jag tror att det finns signalförstärkare att köpa om du tror att det är fallet. Genom att använda enheter med Thread teknik så utökar du räckvidden på ditt HomeKit nätverk betydligt. Kanske är det dags att titta på ett nytt smart uttag med stöd för Thread?
Om du tar uttaget närmare din bas-station så kan du se om den börjar fungera bättre. Om så är fallet så är det garanterat nätverksproblem.
Om det ändå inte fungerar
Om du provat ovanstående och du fortfarande inte kan styra ditt uttag för motorvärmaren, så kan det röra sig om en felaktig enhet. Testa med en ny smart strömbrytare och var säker på att den är anpassad för att vara ute (IP-klassad), i annat fall så kan dom gå sönder av kyla och fukt.
Fråga en expert
För att lösa dina problem så finns det många forum på nätet. Även Apple kan vara behjälpliga för att lösa dina problem med HomeKit. Du kan även prova att söka på Google om det är någon annan som haft liknande erfarenheter med samma typ av hårdvara som du använder.
Tyvärr kan jag inte vara mer behjälplig än så. Om du ändå vill ha min hjälp så behöver jag få veta detaljerna runt hur ditt smarta hem ser ut och vad du har för hårdvara. I annat fall kan jag inte säga mer än jag redan gjort, tyvärr.
Ha en riktigt bra dag.