Många har hört talas om Kero, företaget med anor från 1929 och mest kända för sina fantastiska och eftertraktade skor. Se reklamfilmen här nedan.
Jag hade tidigare bestämt mig för att min fokus för början av 2020 skulle rikta sig mot detta företag och dess fantastiska historia. Men dessvärre så fick jag problem att få tag på knivar att testa, så jag måste avvakta ett tag.
Låt mig förklara varför jag tycker att Kero är ett intressant företag genom att berätta en kortfattad historia om Yrjö Kero, som grundade företaget.
Vi reser tillbaka i tiden till en dag 1929 när Yrjö stod och arbetade i sitt lilla jordbruk. Han fick oväntat besök av en finländsk man. Mannen hade färdats från andra sidan älven för att erbjuda sina tjänster inom garvning och skinnberedning. Yrjö och hans far slog sina kloka huvuden ihop och beslutade sig sedan för att klippa till. De hade där och då ingen aning om hur beslutet skulle komma att påverka hela deras släkt och by.
Om vintrarna färdades han med spark eller häst och om somrarna med cykel, för att kunna ta sig till sina kunder och återförsäljare. I takt med att intressenterna växte insåg Yrjö att han behövde ett bättre färdmedel. Han beslutade sig därför att köpa ett ”öva-hjul”; en liten puttrande motor som fästes för att driva cykelns främre hjul. Det var en stor investering och för att ha råd bildade han tillsammans med ett par andra bybor ett bolag. Med tid insåg dock Yrjö att färdsättet inte var hållbart, motorn var för klen i uppförsbackarna. När A-Forden kom ut på marknaden var han säker på sin sak, han behövde den. Det var en stor men nödvändig investering. Nu kunde han färdas bättre och längre, oavsett årstid. En värld full av nya möjligheter öppnade sig och han tog sig till vintermarknaderna runt om i länet.
Yrjö hade en uttalad filosofi om att varornas omsättning var det viktigaste. Osålt lager var detsamma som dött kapital. Under sina marknadsresor såg han därför till att komma hem med så lite som möjligt, det som inte såldes gjorde han byteshandel av. De tillbytta varorna sålde han sedan i butiken i Sattajärvi. Byteshandeln ser man spår av än idag genom de varor Kero säljer som inte är deras egna.
Yrjö var en människokännare som visste hur man förvaltade talang. I verksamhetens början träffade han på Hannes Kosteniemi, en man med hög och välljudande röst. Han lät som en riktig försäljare och Yrjö insåg snabbt vilken tillgång han kunde vara för verksamheten. Han engagerade Hannes i marknadsresorna och lät honom ropa: ”Pengar har inget värde, gott folk. Men varorna har penningvärde!”. Blickarna drogs genast till Keros marknadsstånd och försäljningen tog skruv.
1929 la Yrjö grunden till den företagskultur som ännu lever vidare i det lilla samhället Sattajärvi 2 mil söder om Pajala i svenska Tornedalen.
Som ni förstår, med denna historik, så är Kero ett företag som verkligen gör mig intresserad och nyfiken. Deras produkter, genuina hantverk och genuina material är något som inte bör missas av riktiga naturmänniskor.
Jag kommer att hålla er uppdaterade rörande deras produkter så fort jag fått chansen att köpa in och testa dessa själv.
Ha en trevlig dag så hörs vi snart igen.