gray electric car parked on a charging bay

”Kan du inte testa elbilar?”

En av mina trogna läsare har hört av sig angående ett önskemål. Robert funderar på att köpa en elbil och tänkte att jag skulle kunna göra en jämförelse mellan två av dom modellerna han funderar på. Tyvärr är mitt svar att han ska vända sig till någon som ”specialiserat” sig på att testa elbilar. Som Elbilsmagasinet, exempelvis.

Anledningen är förstås inte att jag på något sätt motsätter mig att testa ny teknik och bilar, men jag är faktiskt ingen ”elbils-människa”, även om det till en början kan verka det. Jag är ju för PEV (Personal Electric Vehicle), som jag tycker är ett smart sätt att ta sig fram, men när det gäller elbilar så finns det några saker som säger ”nope” hos mig.

Dom är för dyra!
En elbil är i princip ett fordon som ”självkomposterar”, då batteriets effektivitet hela tiden degraderas. Visst, om man testar en bil i 1 månad så kan man säkert prata gott om elbilar utan problem. Men tänk om du vill köpa en bil och behålla den en längre period. Säg 10 år. Degraderingen i batteriet gör att bilen tappat så mycket värde att du sitter med skulder och utan bil i slutänden.

Att leasa en elbil är i princip ett ekonomiskt självmord, då du betalar och betalar men du äger inte bilen i slutänden. Oftast är det otroligt dyrt att köpa lös fordonet i slutänden och att utöka leasing på en elbil blir oftast dubbelt så dyrt nästa period, vilket gör det svårt att försvara en fortsatt leasing, både logiskt och ekonomiskt.

Dom är inte billigare än en vanlig bil, ännu!
Jag skrev ”ännu”, men jag tror faktiskt inte att en elbil någonsin kommer att bli billigare än en ”vanlig” bil. Precis som Toyota så ser jag ingen framtid i elbilar, tyvärr. För att vi ska klara världens transportkris och samtidigt försöka bromsa miljöförstöringen så behövs det något bättre än el och batterier. Toyota har redan löst problemet själva, men att slåss mot ”elindustrin” är lättare sagt än gjort.

Om det sen är en lösning att använda vätegas och bränsleceller, det vet jag inte. Jag är lite för ”oteknisk” för att kunna uttala mig om det. Det verkar i alla fall på papper vara en betydligt bättre lösning än elbilarna.

Vi får se hur det blir i framtiden, men just nu, i skrivande stund, är det mycket dyrare att ha en elbil än exempelvis en hybridbil. Om man ser till ”bränslepriset” så kan man säkert komma billigare undan med en elbil, men räkna med försäkringar och värdeminskning på en elbil så inser du snart att det är väldigt dyrt.

Billigare elbilar är något mer intressanta
Säg nu att du ska åka med din elbil mellan jobbet och hemmet. Det är här jag tror att elbilar kommer att fungera bättre. Om du har mellan 2-5 mil till jobbet och får tag i en liten och billig elbil, då finns det potential att spara pengar. Mindre batterier gör att du kan ladda den hemma, korta sträckor gör att du kan ha mindre batteri och därför får ned kostnaden på bilen rejält. Det är ju trots allt den största kostnaden på en elbil.

Problemet med det hela är att du då har en ”pendlarbil” och inte en bil som du kan ta familjen ut på semester i. Du har i princip köpt en bil med väldigt nischat användningsområde och har ingen möjlighet att förändra den situationen, förutom att köpa en till elbil för längre åkturer, eller åka mellan laddstationerna hela tiden.

Hybridbilar är lösningen för många
Toyota har för länge sedan försökt fylla segmentet med pendling till jobbet och ändå inte tumma på långa räckvidder genom att introducera Plug In Hybrider. Här kan du ladda bilen på jobbet och hemma, precis som en elbil. Du har dock fördelen med att även ha en förbränningsmotor som kan hoppa in och hjälpa till om det skulle behövas.

På detta sätt så behöver du inte köpa två olika bilar för att fylla behoven längre. En Plug-In-Hybrid har ett mindre batteri och oftast en rätt så begränsad räckvidd på ren eldrift, men att pendla några mil till jobbet är sällan ett problem. Om strömmen inte skulle räcka och du kanske behöver köra längre sträckor så startar förbränningsmotorn upp och driver/laddar hela systemet, så du blir inte strandsatt på något sätt.

Personligen valde jag att köpa en ren hybridbil från Toyota när jag köpte min bil. Orsaken var förstås den lägre bränsleförbrukningen, men samtidigt priset som var väldigt överkomligt. Jag pendlar inte till jobbet, utan går dit varje morgon istället. Jag anpassade helt enkelt min bil efter min och familjens situation och fick en perfekt matchning direkt.

En ren hybridbil går inte att ladda genom att koppla in den i en laddare, all laddning sker med hjälp av förbränningsmotorn och regenerativ laddning (energiåtervinning). Den har även ett mycket mindre batteri än plug-in-hybrider vilket gör att priset går ned rejält. Min Corolla Hybrid kan köra ungefär 4-7 km på ren eldrift, beroende på omständigheterna som råder. Dock samarbetar både förbränningsmotorn och elmotorn för att hålla ned bränslekostnaderna och utsläppen väldigt effektivt.

Normalt sett när jag kör bil så kör jag även längre sträckor. Då hamnar bränsleförbrukningen på ungefär 0.44 liter per mil om man slår ut det på 40 mil, men det är även längre sträckor i landsvägsfart som är lite av en akilleshäl för hybridbilarna. Samhällskörning, med många start och stopp, då tar den betydligt mindre bränsle. Runt 0.18-0,27 liter milen enligt mina tester. Om man jämför det med en vanlig bensinbil så inser man att det finns väldigt mycket pengar att tjäna, rent bränslemässigt.

Om man är inställd på en elbil
Jag försöker inte övertyga någon om att välja en hybridbil istället för en elbil. Jag förklarar egentligen bara varför jag gjorde som jag gjorde, inget annat. Hybridbilar har många fördelar då dom hamnar lite ”i mitten” av traditionella förbränningsbilar och elbilarna. Den bäst anpassade hybriden är plug-in-hybriden, men priserna är oftast dubbelt upp jämfört med med en ren hybridbil och hamnar då i samma prisklasser som elbilar.

Om man är inställd på att köpa en elbil så ska man förstås göra det. Så länge man är medveten om eventuella problem och anpassningar som man måste göra som ägare och brukare. Investeringar som laddboxar och annat måste förstås räknas med i budgeten, så att man inte blir överraskad när kostnaderna drar iväg lite mer.

Det jag samtidigt vill understryka är att jag inte är någon elbils-expert, utan pratar enbart från mina egna undersökningar inför när jag skulle köpa en ny bil. Jag var, precis som Robert, väldigt nära att köpa en elbil.

Det är just därför som jag rekommenderar att man kollar in https://elbilsmagasinet.se istället och pratar med Christoffer, som verkligen kan elbilar och har testat majoriteten av dom som finns på marknaden idag. Även här vill jag dock poängtera att ta det han säger med en lika stor nypa salt som det jag säger. Man blir oftast ”insnöad” på ämnen och tappar således lite av helhetsbilden, oavsett vilken åsikt man har.

Lycka till med elbils-köpet och jag hoppas verkligen att du hittar rätt, Robert.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.