Idag så upptäckte jag att min telefon varit ovanligt tyst så för att ordna den situationen tänkte jag ringa en kompis och kolla vad han höll på med. Det var då jag upptäckte att min telefon inte längre hade någon mottagning. Noll och inget… Stendöd…
Jag har startat om, tagit ur SIM kortet och kontrollerat denna, provat att ändra nätverk och slagit på och av flygplansläget. Ingenting fungerade.
Hur länge jag varit utan mottagning vet jag inte, men det är väldigt frustrerande att inte kunna ringa med sin telefon, trots att man är modern och kanske använder den minst till just samtal. =)
Jag känner att en följetång är på gång här, så jag passar på att skriva på bloggen medan jag sitter i en lång, lång, lång kö och väntar på support från Tele2.
Enligt många på Reddit så verkar jag inte vara ensam då problem med mottagning och ibland ingen mottagning alls. Detta verkar plåga iPhone 12 serien just nu… Dock rör det mesta USA och 5G nätet. Ingenting från Sverige och på LTE har dykt upp ännu.
Det lustiga är att jag inte haft några som helst problem överhuvudtaget innan denna tidpunkt. Runt 12:00 så dog telefonen helt utan förvarning. Innan dess har den till och med haft bättre mottagning än min förra iPhone 11 Pro Max, som inte var dålig på den fronten.
Jag kommer att löpande uppdatera detta inlägg allt eftersom situationen förändras.
Uppdatering: Falskt alarm. Ni kan sluta vara hysteriska nu. =) Det visade sig vara det ”gamla vanliga”. Tele2 hade fått för sig att jag skulle ha ett nytt SIM kort till min nya telefon… Så dom stängde mitt gamla SIM och skickade ett nytt med posten.
Det enda problemet med hela händelsen, och twisten som får Sherlock att lyfta på ögonbrynen, var att jag inte beställt något nytt SIM kort. Faktum är att Tele2 dessutom bestämde sig för att aktivera kortet innan dom skickade det, vilket gör att mitt nuvarande SIM helt enkelt förbrukades… Magiskt…
Lösningen var, enligt supporten, att besöka närmaste Tele2 butik. Där skulle dom hjälpa mig, alternativt vänta tills torsdag eller fredag på att mitt nya kort skulle anlända i brevlådan. Då närmaste Tele2 butik är runt Täby, 150 mil bort, så gillade jag inte det alternativet. Att vänta på kortet i 2-3 dagar är inte heller något alternativ.
Som killen på supporten sa, och jag citerar: ”Det viktigaste är ju att du vet vad som hände, eller hur? När det gäller att ringa så kan du ju använda Skype eller någon gratistjänst tills kortet kommer i brevlådan…”. Måste ju erkänna att jag blev mer irriterad över den kommentaren än att abonnemanget blivit stängt av misstag.
Jag tackade för mig och gick över till Åströms Radio, 150 meter hemifrån och hämtade ett nytt SIM kort… Problemet löst… Magiskt…
Det finns dock några frågor som kvarstår. Vem hade beställt ett nytt SIM till mig? Enligt uppgift så går det inte att göra utan BankID eller körkort, vilket borde försvåra för en eventuell ”prankare”. Den andra frågan jag har rör varför Tele2 valde att aktivera kortet i förväg. I normala fall så aktiveras kortet när man stoppar in den i telefonen första gången. Eventuellt tar det dessutom upp till 15 minuter innan den hoppar igång.
Nåja. Nu är problemet löst och min telefon är operativ igen, så det är ju ingen idé att bråka.
Som ett slutord kan jag säga att det i princip alltid har gormat när jag bytt mellan ESIM och vanligt SIM, vice versa. Förra gången, när jag skaffade min iPhone 11 Pro Max så fick jag byta tre (3) SIM-kort innan mitt abonnemang började fungera igen. Dessutom så fick jag min sons nummer på telefonen vid andra bytet av kortet så att hans abonnemang stängdes.
Men, om ni tror att sånt här gorm får mig att vilja byta från Tele2 så tror ni fel. Jag har nog aldrig varit så nöjd med ett abonnemang som med Tele2. Detta gör bara att jag tillfälligt blir förbannad, men det går över rätt så fort.
Puss och kram till supporten som listade ut vad som hänt och stort tack till Åströms Radio som löste problemet utan att jag behövde vänta i flera dagar.
Mest tacksam är jag att det inte var något fel på min nya iPhone 12 Pro Max. Det hade varit katastrofalt, helst nu när det inte finns någon reserv att få tag på.
Ha en trevlig dag så hörs vi snart igen.