Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Inte längre certifierad… Huawei P30 Pro

För 2 dagar sedan nu så hände det något… Låt oss kalla det ”speciellt”. Jag ska försöka måla upp en bild av mig med familjen, storhandlat på COOP, löningshelg, klockan är runt 16.00. Det var en rätt så omfattande köbildning bakom mig och när det var dags att betala så kan jag läsa på skärmen på min Huawei P30 Pro att ”Denna enhet är inte längre certifierad”. Efter några desperata försök att få Google Pay att fungera så började paniken att sprida sig… Som tur var har min fru alltid med sig plånboken och vi kunde betala ”som vanligt” för att lösa problemet.

Väl hemma, arg som en järv med nageltrång, så försökte jag hitta en lösning på mitt problem. Jag har ju förlitat mig på mobila betalningar sedan mars 2017 och har därför vant mig av med att bära plånbok överhuvudtaget. Detta var dock första gången jag varit med om att ”framtidens betalningssätt” försatt mig i en pinsam situation. I efterhand så visade det sig emellertid att jag inte är ensam om att ha detta problem. Det var många som råkat ut för ”denna enhet är inte certifierad längre” med generande och stressande resultat som följd.

Lösningen, enligt en drabbad, var att återställa telefonen och installera om Google Play Services, som skulle vara orsaken till detta problem. Dock fungerade det enbart några timmar innan telefonen än en gång förlorade sin certifiering.

Efter en lång diskussion med support så visade det sig att ingen egentligen har någon lösning på detta problem. Det har hänt med flera Huawei telefoner. Jag är dock inte övertygad om att det har med den pågående striden mellan USA och Kina att göra, jag tror inte att det påverkar situationen överhuvudtaget. Enligt några rapporter jag fått in så har även några Samsung-telefoner blivit påverkade på liknande sätt. Kanske är problemet hos Google och inte hos tillverkarna.

Faktum kvarstår dock. Då jag inte kan leva utan digital plånbok så fanns det helt enkelt inget annat alternativ än att ännu en gång böja sig framåt och inse att vansinnigt mycket pengar är vad det kostar för att ligga på topp. Dom är helt enkelt till för att förbrukas. Sagt och gjort så sitter jag nu med en Samsung Galaxy Note 10+ i handen och en massa pengar mindre på kontot, för en sak måste vi vara överens om, den många gånger för dyr för vad man får…

Jag hade tänkt prata vidare om Note 10+ och varför jag tror att Samsung har tappat fotfästet lite, eller rätt så mycket. Detta ska jag dock göra i ett separat inlägg och inte i här.

Nu är jag väldigt intresserad av att höra av alla som har haft, eller har, problem med Google Pay eller Google Play Services på deras telefoner. Det spelar ingen roll om vilken telefon du har problem med. Skicka mail eller kommentera, det spelar heller ingen roll. Det jag är mest nyfiken på är om jag är en av många, eller om jag är en av få.

Tack på för hand och ha en bra dag.