När man handlar online så är det förstås inte bara priset som avgör. Jag har fått erfara att saker man tar för givet hos vissa återförsäljare inte gäller hos andra. Exempelvis så köpte jag en WI-FI förstärkare från Kjell & Company, men det visade sig att det var fel modell. När jag skulle skicka tillbaka den så skulle jag själv få stå för allt, något som knappast händer om man köper från många andra återförsäljare.
Jag köpte min TP-Link X50 5G från Elgiganten och när jag kom hem så visade det sig att den fanns 1000 kr billigare online. Efter att jag kontaktat Elgiganten så betalade dom tillbaka 1000 kr, så att jag skulle slippa lämna tillbaka routern och köpa från en konkurrent, förstås.
När jag lämnade tillbaka Teltonika modemet till Amazon så klickade jag på ”retur” på deras hemsida, efter några sekunder hade jag en QR kod jag skulle visa upp för PostNord. 20 minuter senare var jag på plats hos PostNord, *blipp* på QR koden, lämna över paketet, klart.
AmpliFi Alien routern skickade jag tillbaka med UPS, som kom förbi och hämtade paketet, sen var det klart.
Vad jag vill visa med detta är att det inte bara är priset som avgör när man beställer online. Det gäller att man har koll på företagets retur-policy och deras policy rörande öppet köp. Rent generellt så har större elkedjor bättre avtal för sina kunder än ”elbutiken på hörnet”, men inget är förstås hugget i sten.
Giganter som Amazon har otroligt smidiga lösningar, eftersom företaget i fråga tjänar på att göra det smidigt. Robotar som packar och skickar paket från gigantiska lager, returer som sköts via semi-automatiska system för att effektivisera och snabba upp alla processer. Snabbt, kostnadseffektivt, nöjda kunder.
Det är förstås inte före man råkar ut för riktigt dåliga företag, med dåliga policys, som man blir påmind om varför man ska dubbelkolla företaget innan man beställer något. Jag påstår inte att jag har råkat ut för detta nyligen, men det finns faktiskt tillfällen där jag fått ”slåss för att få rätt” med mindre företag. Företag där jag för övrigt är ”portad” från att handla hos längre, på grund av att dom inte förstår hur konsumenträtt fungerar i Sverige. 🤣
Just nu, i juletider, så är det vanligt att man beställer från företag som man kanske vanligen inte skulle handla hos. Oftast är det rabatterade priser som lockar, men även utlovade leveranstider och annat kan påverka oss att ta förhastade beslut och slutligen hamna i trubbel.
Jag hoppas att alla tar det lite lugnt och gör lite research online innan dom bestämmer sig, så slipper julen bli jobbigare än den behöver vara. 🎅🎄🤶
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.