Här kommer ett litet inlägg om min Toyota Corolla Touring Sport Hybrid, årsmodell 2021 och hur den är att använda på vintern, ovanför Polcirkeln. Det är några som kontaktat mig och undrar över hur det är att äga en hybrid på vintern, så därför tänkte jag dela med mig av mina egna erfarenheter, än så länge. Tänk på att jag att ”nybörjare” på hybrider, så din upplevelse kan förstås skilja sig från min.
Värt att nämna är att när det gäller bilar så har jag svårt att vara en ”fan-boy”. Jag har inga som helst preferenser för märken eller liknande. En Toyota var faktiskt en bil jag inte trodde skulle bli min nästa, då jag kört många andra som firmabilar och inte haft några bra erfarenheter, rent generellt.
Dock ska man tänka på att det då rörde sig om tungt arbetande bilar, inte privatägda bilar som bara används till normala saker. =)
Att jag var tvungen att köpa en bil som var mer effektiv, större och mer bekväm än min tidigare Renault Clio Lozenge, var dock uppenbart. =)
Vad jag förväntade mig
Det jag förväntade mig när jag köpte denna bil var att sitta och frysa bakom ratten på en bil som helt ärligt talat inte var tillverkad för att klara klimatet som vi har ovanför Polcirkeln. Jag pratar främst om mycket snö, kyla och ännu mer kyla.
Att en bil är Hybrid medför ju också att, förutom en normal bils elsystem så är det betydligt mer komplicerad teknik under skalet. Jag har ju dessutom en CVT växellåda istället för en traditionell automat eller manuell låda, som på en ”normal bil”.
Hur fungerar en CVT låda i vinterkylan? Hur reagerar elsystemet på extrema temperaturer? Dessa och många andra frågor kom första gången jag satt mig i bilen och började åka hemåt, i sommarvärmen. Jag har nämligen tänkt på detta rätt så mycket och det var även den huvudsakliga anledningen att jag inte investerade i en elbil istället.
Vad jag upptäckte
I och med att min Toyota är tillverkad i ett land där vinter och snö inte är ovanligt, så litade jag fullt på att tekniken var så pass genomtänkt att jag inte skulle få några problem med snön i alla fall. Nu tänker du säkert ”vad då problem med snö?”, du kanske även rullar med ögonen och suckar högljutt. Det är dock inte alls ovanligt att bilar har problem med snö på våra breddgrader. Det är även väldigt vanligt att bilar som ”borde” vara bra i snö, visar sig vara hemska.
Ett exempel var min Volvo XC70 som inte tålde snödamm i landsvägsfart utan att bromsarna frös efteråt. Även fälgar och handbroms fylldes med snö och skapade ständiga problem. Min Renault Clio hade en oskriven regel att handbromsen frös direkt den användes på vintern och även bakfälgarna som fylldes med snö och gjorde att bilen blev en maracas med förbränningsmotor.
Jag har inte haft några sådana problem alls med Toyotan. Vi har dock inte haft någon extrem vinter ännu, men inga problem med snö i fälgarna, trots körning i djup snö i landvägsfart väldigt långa sträckor. Jag har heller inte haft några problem med frusna bromsar, trots snödamm och växlande temperaturer.
Dom korta körningarna
En sak med att bo i ett litet samhälle är att sträckorna som körs oftast är korta. Exempelvis att åka till affären och storhandla, eller hämta tunga och skrymmande paket på Posten. I övrigt går jag gärna dit jag ska, eftersom det oftast är lika snabbt eller snabbare än att krångla med att ta bilen ur garaget.
En nackdel med detta är att bilen oftast inte hinner bli ordentligt varm, eller få tillbaka laddningen från när bilen startades. Detta resulterar i att en traditionell bil får mindre laddning och slutligen inte startar längre. Eftersom min Toyota har ett större batteri, ingen startmotor och väldigt effektiv laddning så har jag inte upptäckt några problem att starta bilen och köra kortare sträckor, alls.
I och med att förbränningsmotorn startar och går mer under vintern så laddas batteriet betydligt mer än på sommaren, vilket gör att det alltid verkar finnas ström så att det räcker och blir över.
Värmen i en ”högeffektiv” bil
Den absolut största oron jag hade att köpa en Hybrid var att jag skulle sitta och frysa hela vintern. Detta är nämligen en akilleshäl på bilar med hög-effektiv förbränning och med liten motor. Min Renault Clio kunde ibland, när den kallstartades och kördes utan motorvärmare, ta flera mil på sig innan det började sippra lite värme ur luftutblåsen. Min Volvo XC70 var effektiv, men då pratar vi också en bil med dieselvärmare och hög bränsleförbrukning.
Toyotan har visat sig vara väldigt trevlig och slår faktiskt alla andra bilar jag ägt på fingrarna. Jag vet faktiskt inte hur den gör för att få upp värmen i kupén, men misstänker att det rör sig om någon form av elektrisk uppvärmning i kombination med förbränningsmotorn. Den har inställningar för ”ECO” och ”SNABB” uppvärmning, vilket säkert motsvarar vilken metod den prioriterar. På ”SNABB” så går det snabbt att få upp värmen, inom några minuter så är det väldigt mysigt i bilen även från kallstart.
Stolvärmarna är heltäckande, från knähöjd till axlarna, dom är också väldigt snabba och effektiva. Även ratten är uppvärmd, så att man slipper frysa om händerna och inte behöver ha handskar på sig under färd. Även rattvärmen är otroligt effektiv och snabb. Inom några sekunder så är ratten varm och mysig att hålla i.
Bränsleförbrukningen
Hur bränsleförbrukningen skulle vara på vintern var inget som jag tänkte på överhuvudtaget. Jag tänkte nog att den skulle ta mer, men inte så att det skulle bli outhärdligt mycket. Det har dock visat sig att den tar mer än jag kunde gissa. Orsaken är förstås uppvärmning och den utökade tiden som bilen går på förbränningsmotorn istället för på elektricitet. På sommaren så behövs värmen inte lika mycket, vilket gör att den elektriska drivningen prioriteras.
Även användning av vinterdäck och körning i snö påverkar förstås förbrukningen negativt, precis som på alla andra bilar. Men innan du avskriver hybrid-tekniken på grund av bränsleförbrukning så kan jag säga att min förbrukningen ökade från 0.47 liter per mil till 0.59 liter per mil. Vi pratar då blandad körning med 70% stadskörning. Det är alltså inte någon stor förbrukning, med tanke på att den även går på bensin.
Inredning och känsla
Att en bil som varit väldigt tyst och trevlig på sommaren blir till ett knorrande och knakande monster när temperaturen kryper nedåt är inte ovanligt. Min Volvo hade inte detta problem, men Clion hade definitivt problem med kylan. Även tidigare bilar som Citroen C5, Peugeot 604, Subaru Forester och VW Golf förde mycket oväsen i kylan. Det beror ju förstås på att inredningsdetaljerna gnuggar runt när chassiet i bilen rör på sig. Det är inget ovanligt och inget som påverkar annat än kvalitetskänslan för passagerare och förare.
Jag kan rapportera att jag inte haft några problem med missljud i kupén på Toyotan, annat än dom jag hade under sommaren. Det finns nämligen två saker som jag stör mig på och funderar på hur jag ska lösa. Det ena problemet är att vid nästan full styrka på fläkten så visslar något av luftutblåsen. Först tänkte jag att jag var överkänslig, men flera passagerare har också sagt att dom hör ljudet.
Det är ett svagt vinande ljud som håller i sig så länge fläkten är i nästan full styrka. Snabbare eller långsammare fläkthastighet gör att ljudet försvinner, vilket får mig att tro att det är turbulens som skapar missljudet. Detta sker såväl på sommaren som på vintern, utan skillnad.
Det andra missljudet är ett rasslande ljud, även detta väldigt subtilt, från bältesinfästningen uppe vid öronhöjd på förarsidan. När man har bältet på och kör på ojämnt underlag så kan den börja ”skorra” lite. Ljudet är väldigt lågt och hörs inte till passagerarna, men stör mig ändå väldigt mycket då det är precis vid vänstra örat. Detta ska jag prata med Toyota om, för det måste vara någon fler än jag som reagerat på detta, förhoppningsvis. =)
Slutligen
Att äga en Toyota Hybrid har varit en turbulent upplevelse från början. När jag insåg att bilen är fylld till bredden med den senaste tekniken, samtidigt som den är oförmögen att påminna när det är dags för service, så föll min helhetskänsla lite. Den har även mängder med säkerhetslösningar, som radar, kamerasystem, adaptiv farthållare, skyltavläsning, automatiskt helljus och mycket mer, men saknar automatisk vindrutetorkare. Hur konstigt är inte detta?
Det går att få loggar över exakt hur långt bilen gått varje dag, mellan vilka adresser, hur länge den färdats och mer. Detta kan användas för att särskilja på körning i arbetet och privat körning. Perfekt om du ständigt glömmer att notera dessa saker och använder din privata bil i arbetet. Eller har en Toyota som firmabil och ändå glömmer att logga dina körningar.
Allt som allt är min känsla över Toyotan väldigt positiv. Den är otroligt snygg, går riktigt bra på vägen och är dessutom riktigt billig att köra och äga. Den service som måste utföras årligen eller efter 1500 mil kostar mindre än vad det kostade att serva min Renault Clio, vilket är väldigt förvånande på många sätt. Den har dessutom 10 års garanti på hybrid batteriet, så att man inte behöver oroa sig över detta. Det är bara synd att den inte påminner när det är dags. =)
Än så länge har jag ingenting negativt att säga om själva Hybrid systemet i Toyotan. Den bara fungerar och dessutom så verkar den fungera riktigt bra på vintern. Om jag råkar ut för något oförutsett i vinter så lovar jag att uppdatera mina läsare om detta, så att potentiella köpare får en ”heads up”. =)
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.