Det var med en tår i ögat som jag konstaterade att min Huawei P30 PROs strömknapp slutade fungera. Först fick den lite sämre respons, sedan sämre och slutligen så gick det knappt att trycka på knappen… Dom som känner mig vet att min första lösning är att sälja bort telefonen och köpa en ny, men i detta fall så ville jag inte bli av med min P30 PRO, så den fick gå till verkstaden för reparation. Nu ska vi se hur bra Huaweis garantier är, tänkte jag. =)
Men, jag kan ju inte leva utan mina telefoner, så jag fick helt enkelt köpa en ”inhoppare” under tiden den andra är på reparation. Det fick bli en, *trumvirvel*, Huawei P Smart. Den billigaste Huawei telefonen jag kunde hitta, som jag kunde tänka mig att leva med. =)
Till skillnad från vad jag trodde så visade sig Huawei P Smart vara en riktigt fin telefon, värd pengarna och mycket mer däröver. För mig, som nästan exklusivt köper dom snabbaste och bästa telefonerna, var skillnaden i prestanda inte så märkbar som jag hade trott. Detta visar ju bara att Huawei faktiskt gör telefoner som är riktigt bra, oavsett prisklass.
Min P30 PRO är faktiskt den första telefonen på flera år som jag behövt skicka in på reparation. Om jag jämför med alla telefoner från 7-10 år tillbaka, där 1 av 3 behövde lagas, ibland direkt från kartongen, så tror jag kvalitetskontrollen hos dom flesta företag är i absolut topp i dagens samhälle. Jag kan nog säga med stor säkerhet att detta troligen rör sig om en defekt knapp, inget annat. Knappast någon ”button gate” med andra ord. =)
Vi får se hur länge det kommer att ta för min telefon att komma tillbaka, samt vilket skick den kommer att levereras i. Sista gången jag skickade in en telefon så var den full med hundhår och hade en repig skärm när jag fick tillbaka den, vilket inte var trevligt.
Ha en trevlig kväll så hörs vi strax igen.
Uppdatering: Long time overdue!
Jag missade helt att uppdatera detta inlägg från förr, jag ber om ursäkt för detta. Jag såg i läsarfrågorna att några hade undrat vad som hände sen. Efter ca 2 veckors väntetid så fick jag tillbaka min telefon från reparation.
Det visade sig, givetvis, att dom monterat bak-glaset helt fel. Detta medförde att jag lätt kunde föra in en nagel mellan ramen och bakre glaset på telefonen. Huawei bad så mycket om ursäkt och skulle fixa det på en gång. Denna gång skulle jag få så kallad ”prioriterad service” och väntetiden skulle bli kortare.
2 veckor senare så får jag telefonen igen. Denna gång har dom bytt ut i princip hela telefonen. Komponenter på moderkortet, antennerna, skärmen och mycket annat är bytt. Skalet är dock inte 100% ännu och jag misstänkte att telefonen inte skulle vara vattentålig längre. Nu var dock mitt tålamod slut och jag bestämde mig för att byta telefon.
Så, då blev det en Galaxy S10…