crop woman showing blank business card

”Google stoppar reklamstoppare?”

Det har gått ett sus genom IT världen det senaste året, där det pratas om att Google håller på att förhindra reklamblockerare i allt större utsträckning, för att förhindra att deras inkomst påverkas. Jag är personligen inte så insatt i vad Google tänkt göra eller inte, men en läsare hörde av sig med följande, jag citerar:

”När min annonsblockerare ibland kraschar och jag blir exponerad för annonser på Internet i ungefär en minut eller så, är det outhärdligt. Det är som att ta av sig en skyddsdräkt när du befinner dig i en giftig miljö med dödliga ångor. Jag kan inte ens föreställa mig hur människor ska kunna använda internet utan att blockera annonser”.

Det många upprör sig över är förstås inte primärt att reklam över hela Internet kommer att ta över ens dator, utan meddelandet som många fått upp är att reklam i YouTube inte längre går att blockera. Om man försöker och Google upptäcker en, så kommer man få tre varningar innan webbläsaren blir svartlistad och du inte längre kan titta på YouTube alls. Många har fått detta meddelande och detta har förstås gjort att man tvingats slå av sin reklamblockerare, eller helt enkelt betala Google för att slippa se reklam på YouTube. Orättvist? Det tycker faktiskt inte jag.

Då YouTube är en väldigt betydande kassa-ko för Google så förstår jag att dom vill förhindra annonsblockerare på den tjänsten. Samtidigt så öppnar Googles nya och framtvingade policy dörrarna där möjligheten att förhindra att andra annonser, även dom som inte visas på YouTube, blir spärrade.

Frågan som jag slutligen fick var ”vilken webbläsare ska jag använda för att få skydd mot reklam?” vilket vi ska kolla lite närmare på. Det första vi måste vara medvetna om är varför det är speciellt när Google går ut med sån information.

Verkligheten är som på bilden här ovanför. Chrome, Opera, Bing, Brave och många andra webbläsare är tillverkade med Chromium i bakgrunden. Chromium är en open-source webbläsarmotor som utvecklats av Google. Google vill inte att du blockerar annonser eftersom dom förlorar pengar… You do the maths! 😉

När Google gick ut med information att dom bytt policy för reklamblockerare gör detta många nervösa över vad som kommer att hända. Inte minst dom som arbetar professionellt med IT, där det är rätt så uppenbart vad som kan ske. Annonser innehåller nu för tiden inte bara en bild som uppmanar dig att köpa något, utan är en hel värld av funktioner värre.

En annons kan analysera och kolla vad du gör på hemsidor, följa dig till andra sidor och rapportera allt du tar dig till, även om du går vidare till andra sidor. Det finns tekniska lösningar för att installera mjukvara på din dator utan din vetskap, allt inbäddat i reklam och godkänt av Google, som livnär sig på detta. Det är alltså inte konstigt att användare vill förhindra dessa från sina aktiviteter, samtidigt som man förstår att Google inte vill bli förhindrade.

Problemet, som vi alla förstår, är att Google nu i princip styr hela världen genom sin Chromium webbmotor. Även konkurrerande företag, som Microsoft Bing, använder Googles lösningar för att hjälpa dig att navigera och hitta på Internet. Det är väldigt uppenbart att hur du än vrider och vänder på dig så sitter du i skiten, metaforiskt sett förstås.

Alla som känner mig förstår vad jag tänkt säga härnäst. Det finns nämligen en webbläsare som inte använder Googles Chromium motor, som kan och ofta vill förhindra reklam överallt, dessutom håller din information hemlig för snokande annonser, hackare och andra illvilliga monster på nätet.

Jag pratar förstås om Safari. Om du just nickade och sa ”jag förstod det” så känner du mig väl. Det finns dock ett uppenbart hinder på vägen, nämligen att du måste ha Apple enheter för att kunna använda Safari överhuvudtaget.

För flera år sedan så började jag min ”sanering” för att bli av med Google så mycket det bara går. Vilket, spoiler-alert, inte går. Att köpa in mig i Apples ekosystem var ett stort steg i rätt riktning, men många av världens appar drivs med Googles teknologi. Utan så skulle helt enkelt världen stanna av, eller i alla fall bromsas upp rätt så mycket. Se bara när Huawei blev svartlistade och inte längre kunde nyttja Googles teknik. Dom har inte återhämtat sig, trots att dom inte i alla fall inte gått under.

Om du köper en telefon från Huawei så kan du inte längre använda funktioner som banker, kartor eller ens logga in på många av världens hemsidor, appar och tjänster. Du kommer inte åt Googles saker, men inte heller appar och tjänster som använder Googles teknologi, vilket är omfattande.

Det finns dock ett företag som vågat trotsa Google och hela tiden har arbetat med sin egen teknologi. Just för att förhindra att dom blir beroende av någon annan, vilket förstås är Apple. I dagsläget så betalar Google många miljarder kronor per år för att få ”hänga med” på din nya iPhone. Ryktet om att Apple länge utvecklat sin egen sökmotor i bakgrunden, för att helt kunna lämna Google bakom sig om det behövs, verkar ha vissa sanningsenliga delar.

Detta är förstås ett scenario som Google allra helst vill undvika. Vi pratar i alla fall om några miljarder användare som plötsligt byter sökmotor till Apple Sök istället för Google, vilket garanterat är dåligt för Googles affärer. Men om du undrar varför detta inte har skett ännu, så finns det förstås en twist till hela historien.

Även Apple är rent tekniskt ”slavar under Google” och många appar som man installerar på sin iPhone använder fortfarande Googles API (Application Programming Interface, aka. gränssnitt). Således är dom helt beroende av Googles teknologi, trots att det är på en Apple enhet. Visst är det konstigt?

Om Google skulle få för sig att svartlista Apple, exempelvis om Apple väljer att lansera en egen sökmotor, så skulle deras användare möta samma öde som Huawei, om än inte lika omfattande. Detta skulle ju för övrigt vara en döds-stöt för Google själva, då dom är beroende av Apple och deras användare också. Vilken cirkus den tekniska världen är. 😆

Men, om detta inte är en ögonöppnare och en varningssignal för världen, så vet jag inte vad som är det. Google är så mycket mer än bara en sökmotor, vilket man måste komma ihåg. Deras agenda och målsättning är att ta rätt på så mycket som möjligt om dig och dina vanor, för att kunna sälja den informationen vidare till dom som försöker utnyttja dig. Kort och gott. Det finns inget ”finare” sätt att säga det på. I och med att Googles APIer används överallt så kan Google också inhämta information överallt där deras teknik används. Inklusive bankappar, navigering och mycket, mycket mer.

I dagsläget så stödjer Apple Safari plugins som förhindrar i princip vilka annonser som helst, även i YouTube. Om detta kommer att tillåtas efter januari 2024 vet jag inte, men det blir sannerligen en intressant resa att få vara med på. Jag är helt övertygad om att Apple inte kommer att tillåta att Google tvingar på deras användare reklam, precis som det alltid varit. Apple vill trots allt att alla deras användare ger dom sina pengar, inte till Google och deras vänner. 😅

Så. Om jag ska dra den korta versionen så kan jag säga att om Google vill, så kommer dom att ställa till med oreda för hela Internet. Jag säger inte att dom kommer att gå ut och styra upp marknaden med en järnhand, men om dom vill det så finns det inte mycket att göra. Vilket alternativ skulle du i så fall välja? Om du sitter på en Windows dator så är du ganska rökt, men hos Apple så finns det fortfarande hopp… I alla fall teoretiskt. Alla är beroende av Google på ett eller annat sätt, vilket är det skrämmande i hela historien.

Men går det att göra något åt detta? Fundera på det.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.