För det mesta stämmer ordspråket ”är det för bra för att vara sant, så är det sällan det”. Det stämmer även när vi pratar om online butiken Fyndiq. Man kan se detta som en Svensk version av Wish, för i princip alla produkter kommer just från Wish.
Fyndiq baseras på en massa ”små handlare”, som jag gärna vill kalla ”privatpersoner”. När du beställer en produkt så skickas den från dessa ”handlare”, i bästa fall. Jag har nämligen beställt ungefär 15 produkter från Fyndiq och fått mindre än hälften av dessa. Flera av produkterna var ”liknande” det jag beställt, men inte det som utlovades från hemsidan.
Visserligen pratar vi om rätt så billiga produkter så ingen går väl under ekonomiskt, men om du ändå inte får det du beställer så spelar det ju ingen roll. Då kan man ju lika gärna skänka pengarna till välgörenhet istället för att kasta bort dom i onödan.
Det som stör mig mest när det gäller Fyndiq är att man som konsument inte har en aning om när, var och hur produkterna kommer. Det har inte Fyndiq heller. Du kan med andra ord få vänta en månad på att få en produkt, oavsett om det står ”expressfrakt 1-2 dagar” eller liknande på hemsidan. Om du får en produkt som är felaktig så börjar ännu en mardröm eftersom du inte har en aning om vem du egentligen ska kontakta. Att skicka till kundtjänst på Fyndiq är oftast inte värt besväret då du får vänta väldigt länge eller aldrig får svar överhuvudtaget.
Jag ska inte slösa allt för många ord på att beskriva Fyndiq närmare, eftersom det troligen kommer att låta som reklam för detta skruttiga ställe, men lyd mitt råd och betala några kronor extra för att få den produkt du ville ha, när du ville ha den. Ställen som Fyndiq lever på kvantitet och det faktum att många inte orkar börja gorma när deras saker inte kommer. Om du har tur så får du det du beställde, men om inte så kan du nog glömma någon form av upprättelse.
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.