Det är inte ofta man sätter sig framför en datorskärm och tänker, ”det här är för mycket information”. På mitt nya UniFi nätverk är det så det känns. Jag hann knappt få upp enheterna på mina nätverk innan UniFi Gatewayen började klaga på en massa saker som jag behövde ordna upp. Det kändes faktiskt som att den hittade mer fel än saker som var korrekta.
Det är förstås inte en nackdel att den hittade en massa fel, eftersom jag nu får chansen att fixa till det. Jag gillar i och för sig statistik och analyser av olika slag, men med UniFi får man rätt på allt om alla enheter som är anslutna. Man får dessutom veta kvalité och anslutningsproblem som enheter har, vilket dom flesta av mina IoT-enheter verkar ha, på ett eller annat sätt.
När jag började forska lite runt varför en enhet som står 2 meter från en accesspunkt klagar på dålig anslutning, så visade det sig att jag helt enkelt har för många enheter anslutna till accesspunkten. Det blir ”kö” i systemet och när enheter hamnar i kö så börjar dom klaga på att dom inte kommer fram i tid, så att säga.
Jag har med andra ord överbelastat mitt nätverk i alla år, utan att veta om det. Vilket kändes lite konstigt när jag började tänka efter. Så många enheter har jag ju faktiskt inte om man räknar ihop dom.
Mina tankar gick till att det kan ha varit orsaken att vissa HomeKit enheter tappat anslutningen i några sekunder och sedan ”kommit tillbaka”? Eller kanske är klagomålen om anslutningsproblem på UniFi bara ett sätt att försöka få mig att köpa ännu mer saker, för att ”fixa problemen”.
Hur som helst har jag arbetat rätt så intensivt med att identifiera och ge alla enheter på dom fyra nätverk jag för närvarande använder mig av ett vänligare namn. Allt för att underlätta att hitta vilka enheter som har problem att ansluta. Om det finns något som Apple HomeKit är dåliga på så är det att ge möjlighet att identifiera olika enheter i nätet. Genom att avslöja en MAC eller IP till en enhet så skulle jag ju kunna matcha enheten med listan på min Gateway, men så enkelt ska man inte tro att det är.
Jag har spenderat timmar med att sparka ut enheter, en och en, från nätet och sedan tittat vad som slutar fungera i HomeKit. När jag sett att lampan i sovrummet slutat fungera, exempelvis, så har jag skrivit det namnet på enheten i UniFi. Sedan fortsatte jag med nästa. Ett smart och effektivt sätt, så länge man inte har runt 100 enheter i sitt nätverk… vilket jag har.
Men missförstå mig rätt nu. Jag klagar absolut inte på att Ubiquity har övervakning och detaljer runt precis allt, tvärt om. Det är genom att se vad som är fel som man har chansen att göra något åt det. Min närmaste plan är att sätta upp ytterligare en accesspunkt för att hantera området där det finns för mycket enheter och för dålig täckning. Förhoppningsvis så löser sig mitt problem rätt så omgående och ”auto-magiskt” när APn kommer upp.
Jag ska försöka att inte skriva så mycket om UniFi, nätverk och annat. Men jag hade faktiskt inte något annat att skriva om just nu, eftersom jag i princip bott framför datorskärmen det senaste dygnet.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.
Lämna ett svar