Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Finbesök i Jokkmokk

Nu har min feber äntligen lagt sig och jag orkar sitta upp utan jag håller på att svimma. Nästan 5 dagar med mellan 39-40 grader feber har verkligen tagit ut sin rätt. Jag är dock långt ifrån frisk ännu, känner jag. Men nu kan jag i alla fall sitta och skriva lite. 😅

Jag vill passa på att tacka alla som hört av sig med ”krya på dig” meddelanden. ❤️ Det är säkert därför jag känner mig lite bättre idag. 😊

För att fira att jag känner mig bättre så tog jag en liten kort promenad runt kvarteret med Ludde, för att få lite frisk luft och njuta av ”vårsolen”. Då träffade jag plötsligt på något intressant, som faktiskt blev ännu mer intressant när jag började titta runt lite på nätet. Det jag pratar om är Polestars nya och sexiga ”Arctic Circle Edition” modeller. En ”isracing” version av deras vanliga elbilar.

Jag hade inte hört talas om denna modell tidigare, men det är sånt här som kan få en att köpa en elbil, även när man bor ovanför Polcirkeln. Jag tyckte att dom såg otroligt läckra ut, både i färg och designelement. Som en modern Rallybil. Det som fångade mitt intresse direkt var detaljerna med skidor, extraljus och reservdäck som prydde bilarnas tak. En ”Isracing känsla”, på en bil som faktiskt kanske är lite mer standard än vad man först kan tro.

Det man har gjort, rent tekniskt, är att pimpa dom redan befintliga Polestar modellerna 2, 3 och 4 med extra utrustning och designelement. Man har också bytt ut stolarna mot Recaro Pole Position skalstolar, monterat förstärkningsstag i framvagnen, höjt markfrigången och ”trimmat” motorerna.

Alla bilar har även fått grafik och även en stor siffra på huven. ”2” är alltså Polestar 2 Arctic Circle Edition och så vidare. Låt oss titta lite närmare på varje modell och vi börjar med ”2:an”.

Polestar 2 Arctic Circle
Har MY21 Long range Dual motor med Performance-paketet och mjukvaruuppgradering för prestanda, vilket ger 476 hk (350 kW / 680 Nm). Den har begåvats med unika trevägs justerbara Öhlins-dämpare (tvåvägs kompression, envägs retur) med externa gasbehållare. Man har höjt bilen med 30 mm och utrustat den med förstyvningsstag både fram och bak.

Man har särskilda 19” Pirelli Scorpion All Terrain Plus med 250 st 4 mm dubbar (245/45R19) för iskörning och Pirelli P Zero Winter (245/45R19) för körning på väg med OZ Racing Rally Racing (19”) fälgar.

Utöver det hittar man bland annat Launch control med rattpaddlar, Stedi Quad Pro LED-extraljus fram, Rally-inspirerade stänkskydd, Bogserkrokar i Swedish gold, Takräcke Thule, WingBar Edge och SnowPack skidhållare med all terrain-skidor från blackcrows.

Polestar 3 Arctic Circle

Här hittar man MY24 Long range Dual motor med Performance-paketet, vilket ger 517 hk (380 kW / 910 Nm). Även denna modell har unika trevägs justerbara Öhlins-dämpare (tvåvägs kompression, envägs retur) med externa gasbehållare. Här har man ökat markfrigången med ytterligare 40 mm, vilket ger en lite mer ”off-road” känsla.

Förstyvningsstag fram, 20” Pirelli Scorpion All Terrain Plus med 300 st 4 mm dubbar (295/40R20) för iskörning och Pirelli Scorpion Winter 2 (255/50R20 fram, 285/45R20 bak) för körning på väg. Fälgarna är OZ Racing Rally Legend (20”), en världspremiär.

3:an är den enda modellen som har Stedi ST4K extraljus även på taket, utöver Stedi Quad Pro LED-extraljus fram. Även på denna modell hittar man Rally-inspirerade stänkskydd, Bogserkrokar i Swedish gold.

Polestar 3 Arctic Circle Edition har även Thule WingBar Edge takräcken och unik takplattformshållare. En snöskyffel modell Fiskars SnowXpert, Peli 1650EU Protector Case och Greppmattor. Praktiskt om man kör av vägen och behöver gräva sig upp. 😂

Polestar 4 Arctic Circle

Sist på listan hittar vi Polestar 4 Arctic Circle som begåvats med en MY24 Long range Dual motor med Performance-paketet, vilket ger den 544 hk (400 kW / 686 Nm). Även denna har unika trevägs justerbara Öhlins-dämpare (tvåvägs kompression, envägs retur) med externa gasbehållare. PS4AC har ”bara” fått en ökad markfrigång med 20 mm, vilket ger den ett lite mer stabilt och sportigt utseende.

Som ”vanligt” återfinner man bland annat förstyvningsstag fram, särskilda 20” Pirelli Scorpion All Terrain Plus med 300 st 4 mm dubbar (295/40R20) för iskörning, Pirelli Scorpion Winter 2 (255/50R20) för körning på väg. Samma fälgar som på Polestar 3, nämligen OZ Racing Rally Legend (20”). Recaro Pole Position skalstolar, Stedi Quad Pro LED-extraljus fram, Rally-inspirerade stänkskydd, Bogserkrokar i Swedish gold, Unika skidhållare och all terrain-skidor från blackcrows.

En unik detalj i Polestar 4 Arctic Circle är att man återfinner en drift-inspirerad hydraulisk handbroms, för den där ”äkta rally känslan”.

Är dessa bilar för alla?
När jag ser bilar som Polestar Arctic Edition versionerna så blir jag först glad, men samtidigt lite ledsen. Oftast är det ett PR stunt och det går aldrig att köpa en sådan bil själv, även om man skulle ha råd, vilket få har. Det är oftast ofantligt dyra fordon och på grund av dess begränsade tillgång så blir dom bara ännu dyrare. Modifikationerna som görs på dessa fordon är manuella och det finns egentligen inte någon ”masstillverkning” på dessa.

Men kan man då köpa Arctic Edition versionerna av Polestar? Svaret är ”nja”. Den är absolut inte tänkt som en bil som vem som helst kan köpa. I dagsläget hittar jag inga prisuppgifter eller om/när dom blir tillgängliga. Jag har dock räknat ut att om en Polestar 4 med utrustningspaket kostar runt 1 miljon kronor i standard-utförande så kommer Arctic Edition att kosta betydligt mer, kanske dubbelt upp. 😄

Så. Alla som fick upp hoppet om att äga en egen isracing bil från Polestar kanske får tänka om lite. Även om den är otroligt cool så är prislappen garanterat det som sätter stopp för dom flesta. Men visst är dom ändå lite roliga att titta på.

Innan jag avrundar så lägger jag in en film från Polestar själva som handlar om exakt dessa bilar. Lägg märke till registreringsskyltarna. 😊

Sekvenserna med bilarna är inspelade strax utanför Jokkmokk, på Skabram isbana och i Purkijaur.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


Kommentarer

Lämna ett svar