Farming Simulator 25 – Vad det egentligen är…

Som du kanske känner till så finns det två sidor av alla mynt. Å ena sidan så är Farming Simulator den bästa jordbruks-simulatorn som finns, för det finns ingen annan som är lika etablerad. Å andra sidan så är det en simulator som inte fått några betydande förändringar på 15 år… 15 år… Låt det sjunka in.

Vad som sker är att vi som spelar Farming Simulator får lite bättre grafik, lite mer fordon och lite mer saker som går att göra i spelet totalt sett. Men något har fundamentalt förändrats i och med Farming Simulator 25. Saken är den att när man skingrar dimman från ögonen och ser vad Giants har gjort med Farming Simulator 25 och jämför med Farming Simulator 22, som var föregångaren, så ser man tydliga tecken var allt är på väg.

För er som inte vet vad Farming Simulator är så kan man beskriva det som en jordbruks-simulator som förlitar sig jättemycket, vi pratar JÄTTEMYCKET, på andra skapare för att fungera. Man kan till och med säga att till minst 90% så utgörs spelen i regel av innehåll som inte Giants själva skapat. Dom har skapat ”plattformen”, men resten utvecklas av eldsjälar runt om i världen.

Genom att ta många av funktionerna som utvecklats av privatpersoner till Farming Simulator 22 så valde Giants, som är spelets utvecklare, att använda dessa för att tillverka den nya FS25. På detta sätt så behöver Giants själva egentligen inte lägga ned speciellt mycket tid och resurser på att fundera.

Men det slutar inte här. Det har skett en stor förändring mellan FS22 och FS25 i hur mycket saker som är tillgängliga för spelare. Om man tittar på specifika märken, som exempelvis JCB, så fanns dom överallt i FS22, men i FS25 så finns det en enda hjullastare från dessa, sedan är det tomt.

Samma har Claas, som tidigare varit väl representerade i spelet med många olika traktorer, lastmaskiner och skördare, blivit väldigt reducerade. Vi pratar faktiskt två olika traktorer, inga lastmaskiner och några få skördare.

Dom enda som egentligen fått behålla sina traktorer i spelet är faktiskt John Deere, vilket får mig att tro att dessa är huvudsponsorer för FS25. John Deere är tvärt om mot alla andra märken faktiskt väldigt överrepresenterade och deras traktorer fungerar dessutom utsökt till i princip allt i spelet. Deras övriga utrustning är också bland dom bästa i spelet, utan tvekan.

Totalt sett så finns det 15 st tunga traktorer i FS25, av dessa så är 6 st från John Deere.

Men det är inte en slump som gjort detta, tro mig. Det enda syftet som jag kan tänka mig ligga bakom beslutet är att Giants tänker sälja ”add ons” eller ”packs” med nya och mer eftertraktade traktorer och tillbehör i efterhand. Förut var det fråga om att köpa nya funktioner till spelet som skulle utöka spelet och göra det bättre. Nu blir det fråga om att köpa en massa saker för att få spelet upp till samma stil och funktionalitet som föregångaren var från början.

Detta gör att situationen för moddning i spelet blir väldigt begränsad. Dels vill inte utvecklare som gör detta på sin fritid göra något som Giants senare kan använda för att sälja FS27, när den kommer. Dels behöver många utvecklare modeller av befintliga traktorer som dom förbättrar genom att förändra parametrar och sätt att modifiera fordonen på. Väldigt få utvecklar egna modeller från början.

Bristen på modeller att välja på har gjort att det enda som skett är att amatörmässiga ”moddare” har modifierat traktorer genom att ändra motoreffekter till 2500 hästkrafter och liknande. Kanske tillverkat nya däck som består i att sträcka ut texturer och som saknar kollisions-data, vilket gör att man kan köra igenom träd och liknande utan problem. Samt ökat hastigheten på traktorerna 200 Km/t för att slippa åka runt i 40 Km/t hela tiden…

Jag ska inte sitta här och vara allt för teknisk rörande detta spel. Men Giants har redan nu mött motstånd från utvecklarna, som faktiskt är dom som gjort spelet till vad det är i över 15 år nu. Giants försök till ”money-grab” genom att först sälja spelet för upp till 950 kr och sedan tvinga användare att köpa traktorerna som ingick i förra generationen Farming Simulator redan från början har inte gått obemärkt förbi.

Vad som initialt var positiva recensioner på Internet (och troligen betald marknadsföring från Giants sida) har vänt och blivit väldigt kritiska videos och tankar runt hur Giants egentligen tänker, om dom överhuvudtaget tänkt.

Jag och många andra förutspår att Giants kommer att få en tuff tid att möta den negativa publicitet som detta väldigt sociala spel kommer att leda till. En positiv sak är dock att även om FS22 inte är den senaste versionen, så är den betydligt bättre än FS25 både i värde och funktionalitet.

Jag förutspår att utvecklingen inte kommer att avstanna för FS22 inom snar framtid, då FS25 troligen kommer att bli den sämst omtyckta versionen av Farming Simulator sedan starten för över 15 år sedan, även om den ser snyggast ut rent grafiskt.

Jag hoppas att Giants känner av missen av deras beslut både ekonomiskt och på hur många som går tillbaka till äldre versioner för att få ut mer av spelet.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


Kommentarer

Lämna ett svar