En sparkcykel på väg…

Som jag skrivit tidigare så har jag kommit till insikt att jag måste ha en elscooter med lite mer motor i. Men jag är egentligen inte intresserad av en ”racer” eller ”off-road-monster”, utan en trevlig uppgradering från min nuvarande Mi 6 Pro 2.

Igår, helt otippat, så råkade jag se en video om ett företag som heter VSETT, som tillverkar elscooters. Om du någonsin tänkt köpa en elscooter så har du säkert hört talas om dom också, men det fanns en intressant historia bakom företaget. Låt mig förklara.

Ningbo VSETT Intelligent Technology Co., Ltd som VSETT egentligen heter, är ett företag baserat i Ningbo, Kina. Dom började som underleverantör till många av dom mest kända elscooter-tillverkarna som finns på marknaden idag, genom att tillverka ramar och designa olika tekniska lösningar för att göra strukturen bättre och samtidigt lättare.

När dom insåg att dom var bland världens bästa på att erbjuda dessa konstruktioner och lösningar så bestämde dom sig för att ge sig in i branschen själva. Sagt och gjort så föddes VSETT elscooters för några år sedan. De fokuserar nu på tillverkning och försäljning av få men extremt högkvalitativa modeller av elscooters och kan på detta sätt erbjuda en helt ny nivå av upplevelse jämfört med konkurrenterna.

VSETT har redan från start specialiserat sig på att producera högkvalitativa elscooters med avancerade tekniska funktioner och design. Deras produktsortiment inkluderar VSETT 8 till 11, vilket är modeller för både personligt bruk, kommersiella ändamål och racing. Beroende på vilken modell man väljer kan VSETT-scootrar erbjuda funktioner som kraftfulla motorer, lång räckvidd på batteriet, högsta hastighet, fjädringssystem, LED-belysning, elektroniska bromsar, smarta anslutningsmöjligheter och mer.

Ningbo VSETT Intelligent Technology Co., Ltd strävar efter att erbjuda hållbara och miljövänliga transportlösningar med sina elscooters vilket gör att deras produkter är populära bland dem som letar efter bekväma, pålitliga och elektriska färdmedel för korta sträckor eller pendling i städer.

Det som också är rätt så intressant med VSETT är att alla deras elscooters är IP54 eller högre, vilket gör att dom satt en ny standard när det kommer till skydd mot damm och väta. I princip alla elscooters från andra tillverkare, som kostar 2-3 gånger mer än VSETT, erbjuder inte något IP skydd överhuvudtaget.

VSETT erbjuder också möjligheten att ladda sin scooter med antingen en eller två laddare, beroende på hur bråttom man har. Rent generellt kan man säga att med två laddare så halveras tiden, även om det är lite felaktigt att säga.

Samtliga VSETT scooters har också NFC låsning/immobilizer för att förhindra att någon hoppar på och åker iväg med din scooter om du måste in på affären en snabbis. Väldigt smart om du frågar mig.

VSETT 8 & 8+
Den minsta modellen i VSETTs elscooter-serie erbjuder antingen en motor på 600w eller två 600w motorer (8+). Denna scooter är tillverkad för att vara smidig och genom att erbjuda upplyst stag till handtagen så syns man även bra i trafiken. Den har även blinkers och bra bakljus med integrerade bromsljus.

Toppfarten med VSETT 8+ är 40-45 Km/t och beroende på batterityp så kan du få mellan 50 och 90 Km räckvidd på en enda laddning. Systemet är 48V, den klarar lutningar på upp till 25 grader och hela scootern väger mellan 24-26 Kg. Laddtiden är 10 timmar med en laddare, 5 timmar med två laddare.

VSETT 8-serien har 48V 23A Square Wave kontroller, gånger två på + modellerna med två motorer.

Precis som resten av VSETT modellerna jag ska prata om så har VSETT 8-serien dämpning på både fram och bakhjulet. Det som är ”unikt” med 8-serien är att den har 8 tums luftfyllda däck.

Max vikt på föraren är 120 Kg, men det är rekommenderat att man väger max 100 Kg för att inte påverka prestandan negativt.

VSETT 9 & 9+
VSETT 9-serien är lite större än 8-serien och erbjuder bland annat dubbla skivbromsar med ABS och effektreducering, dubbla borstlösa 650w motorer (enkel på 9). Det går att använda ”DDM” knappen på plus modellerna för att skifta mellan en eller två motorer, beroende på behov. VSETT 9 har även elektrisk tuta, för att uppmärksamma gående om att du är på väg att passera och blinkers för att indikera att du ska svänga någonstans.

9-serien är lite mer aggressivt designad och har även den integrerade fram och bakljus samt en lite mer robustare låsning på fällmekanismen, med tre säkerhetslösningar. Dessa låsmekanismer är patenterade av VSETT, så det finns bara på deras modeller.

Topphastigheten är runt 53 Km/t och beroende på batterityp så kan du få en räckvidd på mellan 55-100 Km per laddning. Scootern väger mellan 25-29 Kg beroende på modell, laddtider är mellan 3,5 till 10,5 timmar, kontroller är 48V 32A Square Wave (x2 på 9+).

9-serien har, trots namnet, 8,5 tum stora däck, men dom är lite tjockare än på lillebror. VSETT 9+ är erkänd som den elscooter som har bäst värde i förhållande till vad man får och har rosats av kritiker världen över att ha fantastiska stötdämpare. Många har även sagt att dom aldrig åkt så bekvämt på en scooter någonsin, oavsett prisklass. Detta är förstås väldigt bra betyg och något som jag är intresserad av personligen, då jag anser att dom dåliga vägarna jag åker efter sliter ut knän och rygg i förtid med den scooter jag har nu.

VSETT 10+
Nu börjar vi prata prestanda och effekt långt över vad mitt behov dikterar. VSETT 10+ har dubbla motorer på 1400 watt och en toppfart på 80 Km/t. Den väger 35,5 Kg i standardutförande och har tre olika batterialternativ, där det minsta går bort på grund av låg kvalité på cellerna. Antingen kan man välja 25,6AH eller 28AH batterier från LG, vilket borgar för bra kvalité.

Kontrollers i 10+ är två 60V 35A Square Wave och ger en räckvidd på 80-90 Km i sportläge, men hela 160 km i ECO-mode med en motor aktiv. VSETT 10+ har 10 tums däck som är 3 tum tjocka, för att ge bästa möjliga grepp i höga hastigheter. Både fram och bakbromsen är hydrauliska skivbromsar med elektronisk hjälpbroms, vilket är nödvändigt för dom hastigheterna.

VSETT 11+ (Super72)
Som om det inte vore nog med VSETT 10+ så har dom även tillverkat en super-scooter för dom som har mindre vett än pengar. Alla tillverkare gillar att ha en scooter som gör att man sticker ut och visar vad man kan göra. VSETT 11+ har dubbla 2000 watts motorer, 72V 51A kontroller, oljedämpare (1 fram, 2 bak), en topphastighet som är begränsad på 85 Km/t (vilket den når snabbt).

Batteri-alternativen som finns är antingen ett 32AH batteri eller ett 35AH batteri. Bägge från LG.

VSETT 11+ har en räckvidd på runt 140 Km (i ECO läge) vilket är tillräckligt för vem som helst. Efter 14 mil på scooter så är man nog rätt så mör i kroppen kan jag tänka mig. All denna kraft kommer dock med en stor nackel, då den väger nästan 70 Kg. Detta är med andra ord ingen ”vardagspendlare” då man knappast kan bära den uppför en trappa eller liknande, utan att bryta ryggen på flera ställen. =)

Lite sammanfattning
Om vi tittar på modellerna från VSETT ovan så inser man snabbt att 10 och 11 serien går bort för mig och för många här i Sverige. Det är helt enkelt modeller som är anpassade för race och lek, mer än som transportmedel. Dom är dessutom ackompanjerade med en prislapp som vittnar om att dom kanske inte är för vardags-pendlaren. Vi pratar runt 23.000 kr för VSETT 10+ och hela 35.000 kr för VSETT 11+.

När jag tittade närmare på VSETT 8 och 9-serien så insåg jag snabbt att det är här mitt främsta intresse ligger. Dom verkar rätt så smidiga, dubbla motorer, IP-klassade, lång räckvidd, bra vridmoment som säkrar att man tar sig uppför backar. Priset på runt 13-14.000 kr för VSETT 8+ och 14-17.000 kr för VSETT 9+ gör att dom hamnar på lite mer vettiga nivåer, baserat på vad jag ska använda scootern till.

Alla 8 och 9 modeller säljs även med hårdvarulås för hastigheten, vilket inte gör mig något. Det enda jag någonsin har önskat mer av på en scooter är vridmomentet att ta mig uppför backar, hastigheten får gärna vara 20 Km/t, eftersom det är mer än tillräckligt för att åka runt med i samhället. Helst om man föredrar att inte åka med hjälm.

Sagt och gjort
Det tog mig inte länge att bestämma mig, när jag till slut hittat en tillverkare som verkar ha sitt på det torra. Jag har beställt en VSETT 9+ och hoppas att jag får den redan nästa vecka. Denna vecka kantas ju av röda dagar och annat som troligen kommer att påverka leveranstiderna.

Jag har dock beställt min scooter från ett företag som den senaste tiden fått väldigt mycket kritik för hur dom hanterar kunder, så jag kommer inte att nämna företaget före jag ser att min beställning är på väg, kanske inte ens före jag fått chansen att kontrollera och testa produkten. Jag vill helt enkelt inte att andra ”faller i gropen” för att jag nämnt ett företag som jag inte litar på i detta inlägg. =)

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.