Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

boy standing on black and white kick scooter

”Elsparkcykel på vintern och försäkring?”

En läsarfråga angående om det är möjligt att åka elsparkcykel på vintern har inkommit till mig, samt om man behöver försäkring på elsparkcykel nu.

Låt mig börja med den enkla frågan, om man behöver försäkring. Kort och gott så är svaret ”JA” på samtliga elsparkcyklar för vuxna människor. Från den 23 december 2023 så fick vi en tidig julklapp som innebär att vi måste ha försäkring på våra lätta el-fordon i Sverige.

Så länge du inte stämmer in på följande så slipper du dock försäkring:

  • Din elsparkcykel saknar pedaler eller vev och kan gå snabbare än 20 km/t.
  • Din elsparkcykel saknar pedaler eller vev och kan gå snabbare än 14 km/t, samt väger mer än 25 kg.

Om du inte känner igen dig i ovanstående så behöver du inte oroa dig, men det är faktiskt upp till föraren att kolla upp att lagen efterföljs. Om man är osäker så ska man ta kontakt med sin återförsäljare, som nu har ansvar att veta detta.

Problemet med detta är att om din elsparkcykel går snabbare än 20 km/t, eller ”kan gå snabbare än 20 km/t” så räknas den inte längre som en elsparkcykel enligt Svensk lag, den räknas som moped, eller övrigt, där den senare genren gör att du inte får köra den alls.

Det gamla kravet på ”max 20 km/t och max 250 watt motor” gäller, precis som tidigare, och är en otroligt förlegad och idiotisk lag. 250 watt räcker inte för att ta en vuxen man framåt på annat än plant underlag eller i nedförsbacke. Detta gör att i princip alla elsparkcyklar som säljs är olagliga, eftersom dom antingen går 25 km/t eller har en max effekt på över 250 watt, så länge vi inte pratar om elsparkcyklar för barn, som troligen klarar sig med en hårsmån.

Om det sker en olycka mellan en elscooter och ett annat fordon eller person är det alltid elscooter-föraren som är ansvarig till olyckan, oavsett om det är vårdslöshet från föraren eller någon annan, det kan vara värt att tänka på.

När det gäller att åka med sin sparkcykel på vintern så får jag ofta frågan om att använda detta fordon året runt. Jag har dock (inte vad jag vet) skrivit om detta på bloggen, så jag gör det nu.

Även om det i och för sig hade varit väldigt trevligt att ha ett billigt året-runt-fordon, så måste jag dessvärre grusa den fantasin rätt så omgående. Jag gör detta så att ingen får fel bild av hur det är att åka elsparkcykel, vilket kan vara farligt även på varma och torra sommarvägar.

Först och främst måste jag påpeka att dessa fordon inte är anpassade för vintern, precis som dom flesta cyklar. Det går att modifiera däck och liknande för att få bättre grepp, men det är ändå väldigt riskabelt att ge sig ut i trafik på vintervägar med elsparkcykel.

Detta gäller främst, men inte uteslutande, billigare framhjulsdrivna modeller. Även om du har en riktigt dyr modell med ABS, antispinn och annat som ska skydda dig i trafiken, så riskerar du att skada dig och andra ordentligt.

Det finns dock ingen lag som säger att du inte får åka elsparkcykel på farligt underlag, så jag gissar att du får göra exakt som du själv känner. Många lite dyrare elsparkcyklar har dubbla motorer och ”All wheel drive”, vilket i detta fall betyder drivning på både fram och bakdäck. Detta kan säkert förbättra acceleration och stabilitet, men om du behöver få stopp så är det fortfarande samma problematik.

Du kommer med största sannolikhet inte få stopp i en farlig situation och det slutar troligen i att du antingen ramlar eller blir överkörd av något, vilket inte är önskvärt för någon part.

Jag skulle med andra ord inte rekommendera att använda en elsparkcykel på vintern, så länge du inte åker i en miljö utanför trafik.

Om du utrustar din elsparkcykel med dubbdäck, har dual motor (två-hjuls-drift) så kan du säkert åka runt på din personliga e-racer, men jag skulle ändå avråda detta på grund av att bromsar och väghållning fortfarande skulle göra att fordonet är livsfarligt att framföra i trafiken.

Det är min tolkning, förstås. Jag vet att många säkert kommer att prova själv, men kom inte och säg att jag inte varnade dig. 😁

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.