Elsparkcykel – Mer aktuellt än någonsin.

Med dagens raket-artade prishöjningar av bränsle så blir eldrivna en-persons-fordon mer aktuella än någonsin, i alla fall för dom som klarar sig med ett sådant. I och med att jag, personligen, nu agerar lokalt och arbetar en kort sträcka hemifrån så har jag anammat denna trend för ett tag sedan och börjat åka elsparkcykel när det är möjligt.

Oftast så går jag till jobbet om vädret är dåligt, men på fina dagar så är detta fordon förstås väldigt användbart även då jag transporterar mig inom samhället i tjänsten. Det är tyst, smidigt och i princip gratis att åka fram på. Det är dessutom ett väldigt kompakt fordon. Väldigt smidigt faktiskt.

Att använda just en elsparkcykel var ett mycket medvetet och genomtänkt val för mig. Många satsar större pengar på att köpa en vanlig elcykel, vilket förstås är det bättre valet om man har långt till jobbet eller vill åka aningen mer bekvämt. Men förutom att man oftast får 4-8 elsparkcyklar för priset av en elcykel så är det en fråga om utrymme.

Genom att fälla ned handtaget så kan jag lätt stuva undan den på kontoret eller i bakluckan på bilen om jag ska åka till stan. På länge resor är det ett utsökt ”nödfordon” om något skulle hända med bilen och man måste åka en bit för hjälp.

Min elsparkcykel är en Xiaomi Mi Pro 2 Nordic, som är en ”strypt” version för att klara dom Svenska kraven. En vanlig Xiaomi Mi Pro 2 har en topphastighet på 25 Km/t, medan en Nordic version har en topphastighet på 20 Km/t. Den har en räckvidd på upp till 45 km på en enda laddning, vilket gör att jag aldrig behöver känna någon stress över att susa runt en hel dag på olika ställen. Batteriet har en smått imponerande kapacitet på 474 Wh och har ett inbyggt smart batteriövervakningssystem.

Jag var varken var först i stan eller ensam om att följa ”scooter” trenden. Det dyker upp fler och fler elsparkcyklar allt eftersom tiden gått, vilket jag ser som en positiv utveckling. Jag är faktiskt en förespråkare av alternativa fordon, så länge dom är genomtänkta och fungerar. Att dom dessutom sparar pengar och inte är i vägen, det är ju ingen nackdel heller.

Det har varit mycket turbulens runt just elsparkcyklar, då det inte riktigt verkar ha funnits ett regelsystem som fungerat för oss i Sverige, men det finns tydliga riktlinjer och regler även för detta fordon.

En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:

  • Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.
  • Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).
  • Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
  • Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd.
  • Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.

Lätt att förstå sig på, men trots detta så är majoriteten av alla elsparkcyklar som säljs i Sverige inte lagliga. Dom har oftast motorer på 400-800 watt och en topphastighet på upp till 50-70 km/tim. Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har starkare motor än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

En EU moped har dock regler som inte en elsparkcykel uppfyller, bland annat är dom inte registrerade, besiktigade eller ens typade som EU mopeder. Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.

På grund av detta så är det förstås viktigt att du köper en elsparkcykel som är laglig att framföras på vägen, annars är det ju pengar i sjön. Max 20 km/t, max 250 watt, fram/baklyse och en ringklocka, svårare än så är det inte att vara laglig.

Eftersom det inte finns någon minimiålder för att framföra en cykel så får således barn också använda dessa elsparkcyklar, med tillägget att dom måste ha hjälm om dom är yngre än 15 år gamla. Om man som förälder anser att sina barn är mogna nog att framföra ett sånt här fordon på väg så är det grönt i lagens ögon också. Någon kanske tycker det är kontroversiellt att ge en 9 åring en elsparkcykel, men allt beror på individuell mognad, anser jag.

Trots att i princip alla får framföra en elsparkcykel så är det långt ifrån rekommenderat att vissa ställer sig på ett sånt här fordon. Till skillnad från cykel, som får en positiv gyroskopisk effekt av dess hjul, så får en elsparkcykel ingen konstruktionsmässig hjälp med balansen. Du kan bokstavligen åka 20 km/t efter en slät och rak väg, men om du släpper handtaget så faller du handlöst i backen, på en halv sekund. Det är i princip omöjligt att åka en elsparkcykel med bara en hand på handtaget också, eftersom du behöver bägge händerna för att balansera fordonet.

Dom (oftast) små däcken är inte anpassade för att köra över grus eller fungera på halt underlag (sand, is, snö) och eftersom dom flesta lagliga elsparkcyklarna inte har stötdämpare så leds vibrationer och stötar direkt mot knän och kroppen istället för att isoleras bort på något sätt.

Min Xiaomi MI Pro 2 har bland dom största luftfyllda däcken du hittar på ”standard elsparkcyklar” idag, men jag tycker ändå att den är aningen för stötig för mig. Helst när jag bor i en kommun där vägarna är allt annat än prioriterade.

Man lär sig att svikta på benen för att använda dessa som stötdämpare, men jag kommer troligen att modifiera min sparkcykel och montera stötdämpare en vacker dag, så slipper jag fundera på det.

Är detta då en trend som du ska prova på? Jag tycker det. Om du har en kort bit till jobbet (1-2 km), kanske gillar att resa lätt, varför inte? Dom är otroligt tysta och man får en frihetskänsla som är svår att slå. Min modell, som kan räknas som avancerad, för att vara en standard elsparkcykel, kostar bara runt 5-6000 kr, kanske även billigare om du hittar en bra deal.

Det kommer ständigt nya modeller och tekniker som gör att dom blir bättre, starkare, lättare och snyggare. Jag rekommenderar att du tittar runt innan du bestämmer dig, det tjänar du otroligt mycket på. Tänk bara på att hålla dig inom lagens ramar, så att du inte köper en sparkcykel du inte lagligen får framföra.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


Kommentarer

Ett svar till ”Elsparkcykel – Mer aktuellt än någonsin.”