Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Elbil på jobbet – Fungerar det norr om polcirkeln?

Detta är förstås ett känsligt ämne som blir lite annorlunda beroende på vem du frågar. Att använda en elbil på jobbet, om du kör mycket, kan skapa problematik och förseningar som man inte räknat med. Men om du bara kör lite i jobbet och kanske inne i ett samhälle, då fungerar det betydligt bättre.

För mig, som är IT Projektledare, betyder det att jag ibland måste ut i vildmarken. Igår var precis en av dom situationerna där elbil är allt annat än idealiskt. Låt mig ta dig igenom hur min dag rullade på.

Möte med entreprenören
På morgonen så hade jag och projektansvarige från vår entreprenör kommit överens om att mötas upp vid en bestämd punkt i ena änden av projektområdet. En resa som tog mig ungefär 7 mil utanför samhället.

Från denna punkt så åker vi tillsammans genom hela arbetsområdet, som sträcker sig ytterligare 3 mil, enkel väg.

Till råga på allt så hade ett övervakningssystem för ett vattenverk slutat fungera, vilket gjorde att jag fick ta en extra sväng till en närliggande by för att ordna upp detta. En körning som la till ytterligare flera kilometer på mätaren.

Batteri ångest
Precis som du säkert redan räknat ut så blir det några mil på mätaren. Rent specifikt så är vi uppe i 10 mil enkel väg, 20 mil tur och retur. Men det tillkommer förstås en massa faktorer som gör att man inte bara kan titta på hur lång sträckan är för att komma fram.

Vi pratar förstås om uppvärmning, varningsljus och annat som står på den mesta tiden av dagen. Terrängen var kuperad och bestod av snöiga skogsvägar, vilket förstås gör att motorn i elbilen får arbeta lite hårdare än om jag legat längs E4:an på asfalt.

Innan jag fortsätter vill jag bara påpeka att räckvidden på vår ID Buzz visade 25 mil på morgonen, med 100% laddning. Detta baseras förstås på hur bilen var körd innan, vilket var landsväg på asfalt.

Utan att överdriva så bidrar alla faktorer till en minst sagt ångestfull körning under dagen, vilket i sin tur gör att man blir ofokuserad på andra saker och detaljer som kanske varit viktigare att fokusera på än vad batterimätaren visar för tillfället.

Det är inte längre frågan om när vi är färdiga med jobbet, utan när vi måste vända för att överhuvudtaget komma hem igen.

Det finns säkert dom som kan ”koppla bort” att man bara har begränsad räckvidd och att denna räckvidd tickar på även om man står still på en väg och håller på att mäta något. Värmen i bilen gör att räckvidden minskar hela tiden och förbrukare som lampor, varningsljus och annat är bidragande faktorer, förstås.

Inte bara att ladda
Om det är en sak man lär sig väldigt snabbt ovan Polcirkeln så är det att laddstationer inte direkt finns överallt. Många laddare som trots allt existerar är pinsamt långsamma och kräver många timmar laddning för att ge en användbar räckvidd på bilen. Det finns inte heller någon ”reservdunk” för situationer där man behöver lite extra för att klara sig.

Vår entreprenör, som åkte med mig i vår ID Buzz, fick lämna sin elbil utanför en mack, flera kilometer från där vi egentligen skulle mötas. Annars hade han inte tagit sig hem efter mötet var slut.

På mina projektområden så existerar det helt enkelt ingen möjlighet att toppa upp bilen under dagen, vilket i sin tur gör att min aktionstid som projektledare blir lidande. Jag kan åka ut i fält, kolla några punkter och sedan behöver jag uppsöka en laddare för att inte bli stående i vildmarken. Jag kan inte åka fram och tillbaka längs en väg en hel dag för att ha koll på entreprenörer, som jag gjorde förut med vår förra firmabil.

Extrema laddtider
Förutom att man behöver ha en plan för hur man ska klara strömmen under en arbetsdag så måste man även beräkna laddtiderna. Att ladda en elbil när det är nära 0 grader ute tar förstås lite extra tid jämfört med en varm sommardag, men norr om Polcirkeln pratar vi inte längre om 0-grader, vi pratar om -30 grader.

Jag vet inte om du sett någon recension av elbilar på nätet, men när dom flesta pratar om ”vinterkyla” så är det -4 grader på mätaren. Redan då uppvisar elbilar en väldigt tråkig degradering av laddtider och även räckvidd. Vid -30 grader så påverkas batterierna extremt mycket och att ladda bilen från 50-80% kan ta upp till 4 timmar. Vi pratar alltså om en halv arbetsdag för att ladda bilen.

Om vi dessutom tänker att räckvidden på bilen blir runt 14 mil, tja, då förstår du att möjligheterna för att arbeta effektivt är rätt så nedspolade på toaletten. Laddtiderna kan enkelt överstiga arbetstiderna, om vi säger så.

Är det klokt att köpa elbil norr om polcirkeln?
”Nej” är det dominerande svaret. På ”papper” så verkar en elbil vara en smart investering för många. Många har dessutom krav att en viss del av fordonsflottan ska vara miljöbilar, vilket tvingar på dessa elbilar helt i onödan.

Det är en stor skillnad mellan att ha en elbil privat, mot en firmabil som körs 100+ mil i veckan. En ID Buzz är inte ”bränslesnål”, även om det är en elbil. Tvärt om så tar den rätt så mycket ström utan att för den delen vara smart nog att kompensera för det på något sätt. Du får med andra ord inga fördelar med att köra en ID Buzz som du inte fått med något annat fordon.

Slitaget på batterier som måste laddas i extrema temperaturer och begränsade aktionstider gör att fordonet slits i förtid. Man måste ibland ladda 3 gånger på en dag för att kunna nyttja fordonet i arbetet. Många gånger får vi välja vad vi ska göra och vad vi måste skjuta upp en dag, bara för att vi inte längre hinner ladda mellan resorna. En situation som inte allt för sällan krockar med mötesbokningar och annat viktigt.

Förut kunde vi åka på några kortare uppdrag och sedan längre resor på eftermiddagen. Nu måste vi räkna på allt och se om räckvidden på bilen räcker för alla saker, eller om vi måste skjuta på vissa saker för att vi ska klara oss.

Det finns en fördel
Även om detta verkar som ett otroligt i-lands-problem, så har vår ID Buzz en fördel som jag inte varit med om på andra bilar. Jag pratar om värmen. Att arbeta inom IT gör att vi ofta måste springa runt utomhus i kylan och även kallstarta bilarna när det är kris. Med ID Buzz så tar det 3 minuter så är kupén varm. Den har rattvärme, stolvärme och extremt snabb värme i övrigt, vilket gör att man slipper sitta och huttra i flera mil innan värmen kommer igång.

Jag inser att att en dieselvärmare fixar även detta problem på en dieselbil, men värmen är ändå klart överlägsen på vår ID Buzz, helst när det är bråttom.

Men förutom denna väldigt specifika sak så har jag svårt att hitta några andra fördelar med att köra elbil. Tyvärr.

Slutligen
Om du funderat på att köpa en elbil och befinner dig ovan Polcirkeln, där det ofta är väldigt kallt. Fundera ett tag till. Än så länge så är tekniken inte riktigt där, men det kommer förstås inte alltid att se ut på detta sätt. Jag har hört talas om nya batteritekniker som är på intågande, med betydligt billigare konstruktionspriser, som kan förändra allt.

Dom nya batterierna har högre energidensitet, påverkas mindre av temperaturskillnader, är säkrare mot skador och har mycket bättre laddningseffektivitet. När dessa batterier kommer, då är elbilen på en helt annan position att ta upp kampen mot fossila bilar.

När skiftet kommer? Det vet jag inte i dagsläget. Men det är inte länge kvar. Man har redan börjat se mobiltelefoner med denna nya batteriteknik. Vetskapen om detta gör att man kanske ska vänta med att investera i en elbil ett litet tag till, så att man får den absolut bästa tekniken till det bästa priset. Att köpa in sig på en ny elbil i dagsläget kan visa sig vara den absolut sämsta investeringen man gjort.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


Kommentarer

Lämna ett svar