Elbil eller Hybrid?

Debatten fortsätter angående om Hybrid eller Elbil är rätta vägen att gå. Personligen så valde jag att köpa en Hybrid, mest på grund av att möjligheterna för att ladda och dom långa sträckorna gör det opraktiskt att ha en elbil där jag bor. Klimatet, med temperaturer runt -20 till -30 grader på vintrarna gör det också lite jobbigt för batterierna i en elbil.

Med det sagt så finns det många som har elbilar även här, så det är förstås möjligt, så länge man är villig att göra lite uppoffringar och ändringar i livsstil. Men frågan som jag ständigt får är om det är värt det, just nu. På grund av att jag varit inne på detta ämne tidigare så har många en trendens att Googla just denna fråga och hamnar på min sida.

Jag tänkte uppdatera informationen för början av 2023 och räkna rent matematiskt, så det är inte fråga om någon verklig test med fysiska bilar, bara så att du vet innan du läser vidare. Dom två bilar som jag valt att ha med i denna kalkyl är Toyota Corolla 1.8 Hybrid, dels för att det är bilen jag har själv, dels för att det troligen är Sveriges mest sålda Hybrid. Du har säkert sett dom som taxibilar oavsett var du befinner dig i Sverige, av en god anledning. =)

Elbilen som jag jämför med är också Sveriges mest sålda elbil, Volkswagen ID 4. Dels för att jag har möjligheten att få data från vänner som äger denna bil, dels för att dom jag känner bor på ungefär samma breddgrader som mig själv, vilket gör att miljön är ungefär detsamma.

Priset
En sak som många missar är att räkna in priset på bilen i själva kostnaden. Vi pratar om en ganska stor skillnad, med en ny ID4 som kostar mellan 598,000-660,000 beroende på utrustningsnivå. Corolla Hybrid kostar mellan 289.000 för Touring Sports Active och 333.000 för Touring Sports GR Sport modellen. Vi pratar initialt om en prisskillnad på mellan 309.000 kr och 327.000 kr, i runda slängar så får man två Toyota Hybrid för priset av en ID4.

Räckvidd
Eftersom en billig elbil medför ofta sämre räckvidd och därmed sämre användbarhet i Lappland så kommer jag att använda ID4 Pro Performance för 598.000 kr med 77 kWh batteri och vanliga Toyota Touring Sports Active för i min jämförelse. På full tank (full laddning) så tar man sig under ideala förhållanden 52 mil med ID4 och 122,5 mil med Toyotan (räknat på blandad körning). Baserat på egen erfarenhet är räckvidden vid mina breddgrader närmare 94 mil på Toyotan under vintertid.

Baserat på uppgifter från ägare så har ID4 normalt sett 41 mil under ideala förhållanden, men sänk temperaturen till -10 grader så får du räkna med ungefär 29 mil räckvidd. Vid -20 så försvinner runt 45% av räckvidden.

Med alla faktorer inräknade så har Toyotan alltså en räckvidd på 94 mil per 43 liter bensin. ID4 har en räckvidd på 22,5 mil på 77 kWh.

Prestanda och data
ID 4 Pro Performance har en acceleration från 0-100 på 8,5 sekunder med 204 hk, medan Toyotan kräver 10,9 sekunder med 98 hk. Toyotan har ju även elmotorn som hjälper till vid snabb acceleration, vilket ger ytterligare 122 hk vid behov och en total effekt på 220 hk. Värt att nämna är att Toyotan har en CVT (Constant Variable Transmission) medan ID 4 har direktdrivning från elmotorn, vilket är effektivare. Topphastigheten på ID 4 är 160 Km/t och Toyotan är även den begränsad, men till 180 km/t.

Kostnader
Då går vi utan att tveka in på den mest intressanta aspekten runt denna jämförelse, kostnaden. Det är exakt detta som besökare läser mina gamla inlägg för, så nu är det alltså dags att uppdatera siffrorna för början av 2023. Låt oss skyndsamt göra detta.

Att ladda en ID 4 till 100% tar ungefär 8 timmar och 15 minuter i en vanlig 11 kW laddare (hemma laddning), detta motsvarar en räckvidd på ungefär 4 mil i timmen under ideala förhållanden. Om man väljer att ladda den med en CCS laddare, så kallad snabbladdare, så tar laddning från 20-80% med varmt batteri 33 minuter, vilket ger en räckvidd på 32 mil under optimala förhållanden och 14.4 mil vid -20.

Maximal laddhastighet är 135 kW DC, vilket tyvärr enbart går att förvänta under ideala förhållanden, enligt uppgift.

Kostnaden för snabbladdning är ungefär 7-8 kr/kW och ungefär 0,60 kr/kW vid hemmaladdning, men med nätavgifter och skatt så landar priset oftast på runt 1,50 kr/kW, enligt ägarna, så jag räknar med det.

Med andra ord så kostar det 155,50 kr att ladda hemma och 616 kr på snabbladdare för att få ”full tank”. Jag är fullt medveten om att man inte laddar 100% på en snabbladdare i vanliga fall, men eftersom vi räknar matematiskt så måste vi tyvärr göra detta.

Motsvarande på Toyotan är i skrivande stund 19,45 kr/liter och tanken rymmer 43 liter. En tank kostar med andra ord 836,35 kr. Med andra ord är det betydligt billigare att ladda elbilen, men då glömmer vi bort en faktor som är väldigt viktig, nämligen räckvidden.

Om vi räknar med den i kalkylen så kostar Toyotan 8,90 kr/mil, medan ID 4 kostar 27,37 kr/mil vid snabbladdning, vid -20 grader, eftersom vi räknar med hur vädret är här. Om vi räknar med att vi bara ”laddar hemma” i varm garaget, för 1,50 kr/kW, så kostar det bara 5,13 kr/mil.

För att åka en sträcka på 80 mil i -20 grader så kostar Toyotan 712 kr, medan ID 4 kostar 2189,60 kr. Om man kan ”ladda hemma” under hela resan så kostar det dock bara 410,40 kr, med nackdelen att resan då tar lite längre att genomföra eftersom laddtiden blir 28,5 timmar totalt.

Ekonomi
Denna jämförelse kunde förstås ha varit över nu, men då glömmer vi även bort att räkna med kostnaderna för att äga bilen. Eftersom jag inte orkar sitta och räkna med räntekostnader, lånekostnader och annat så förutsätter jag att vi äger bilarna i 5 år innan byte mot ny. Vi delar upp bilarna i en månadskostnad baserad på ursprungspriset och får då en avbetalningstakt på 9967 kr i månaden för ID 4 och 4817 kr i månaden för Corolla TSH.

Om vi räknar på en körsträcka på 700 mil per år, vilket är snittet i Lappland, med undantag för Kiruna som har aningen mindre på 600 mil per år, så får vi följande siffror.

ID 4
Laddning baserat på år (50% sommar, 50% vinter): 15,55 (vinter) + 8,53 (sommar) = 24 gånger (0-100%)
Laddkostnad vid hemmaladdning per år: 1795,50 kr (vinter) + 987 kr (sommar)
Laddkostnad vid snabbladdning per år: 9579,5 kr (vinter) + 5236 kr (sommar)
Månadskostnad på bil per år avbetalning: 119604 kr per år.

Toyota Hybrid
Tankkostnad baserad på år (50% sommar, 50% vinter): 3115 kr (vinter) + 2247 kr (sommar)
Månadskostnad på bil per år avbetalning: 57804 kr.

Kontentan
Om du har en ID 4 och använder uteslutande snabbladdare så hamnar din kostnad per år på ungefär 134419,50 kr. Om du uteslutande använder hemmaladdare så sjunker kostnaden till 122386,50 kr. Toyotan kostar totalt 63166 kr, vilket i runda slängar är hälften så mycket som att ladda en elbil hemma.

Till denna kalkyl så tillkommer förstås saker som försäkring där billigaste försäkringen på ID 4 hamnade på 3200 kr/år (Gjensidige), medan Toyotan kostar 2100 kr/år hos samma bolag. Jag har heller inte räknat med servicekostnader och byte av däck, m.m. Det tillkommer alltså mer kostnader än kalkylen visar.

Priset på el och bränsle kan skifta jättemycket, så det är heller ingen faktor som går att lita på. Men så här såg det i alla fall ut i skrivande stund. =)

Slutligen
Jag måste sticka in än en gång att jag inte är emot elbilar på något sätt. Vid ett eller annat tillfälle så måste vi nog gå över till 100% elbil. Förhoppningsvis har tekniken gått vidare och batterierna har blivit så pass miljövänliga och effektiva att dom inte påverkas lika mycket av yttre miljö. Redan idag så har många elbilar eluppvärmda batterier för att motverka effekten av kallt väder, men det tar förstås energi också, så effekten är inte lika uppenbar som den skulle kunna vara.

Att ha en hybridbil är lite som en ”jack-of-all-trades”. Det ideala skulle ha varit en plug-in-hybrid, men eftersom kostnaden för fordonet i sig skulle ha ökat med 200%, så räknade jag med att jag aldrig skulle tjäna in den extra kostnaden på dom mil jag kör, jämfört med en ”vanlig” hybrid. Vi får väl se vad som händer med bensinpriserna i framtiden. Men i och med att elpriserna börjar skena iväg så känner jag att det är lite som att spela rysk roulette hur man än väljer att satsa sina pengar.

Att äga en elbil har också med miljö och behov att göra. Eftersom jag bor 16 mil från närmsta större stad så pratar vi om en tur-och-retur på minst 32 mil. Räkna med lite stadskörning i det hela och det är snabbt att 35-40 mil vid en enda resa. Att ha en bil som behöver laddas två gånger eller mer under denna sträcka är förstås inte idealiskt, helst när det finns väldigt begränsat med tillfällen att ladda på under resans gång.

Genom att ha en hybrid så kan jag åka miljövänligare än med en traditionell fossilbil, samtidigt som jag vid idealiska förhållanden kan förbruka så lite som mellan 0 och 0,33 liter/mil i samhället, vilket är många gånger mindre än dom flesta traditionella bilarna.

Disclaimer
Hur som helst är detta bara en liten snabb kalkyl för att visa hur läget ser ut i början av 2023. Jag gillar att pilla runt i siffror, men bara för detta behöver det inte betyda att jag räknat rätt. Om du funderar på att köpa en elbil så bör du räkna på detta själv för att få en korrekt bild över hur ditt behov och dina kostnader kommer att se ut. Det är väldigt stor skillnad att äga en elbil när vintern är +3 grader och när vintern är -35 grader, vilket är mitt största gissel här uppe i dom Lappländska fjällen. Om jag hade bott på varmare breddgrader så skulle valet inte vara så enkelt längre.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen. =)