För några dagar sedan så plockade jag fram laddare och pumpade däcken på min V40i Pro elscooter, eller elsparkcykel. Det var dags för premiärturen för i år. Om du nu tänker ”vad sent påtänkt” så kan jag bara nämna igen att jag bor ovan polcirkeln och förutom blåst så fick jag tampas med snöfall för att åka min premiärtur.
Det är april, men det är inte på långa vägar sommar här ännu.
Hur som helst så är vägarna som lyckats bli fria från is och snö fortfarande täckta av ett tjockt lager med grus, så resan var allt annat än positiv. Jag hade faktiskt saknat min ultra-portabla PEV (Personal Electric Vehicle) som jag tycker är så smart. I år tänkte jag försöka nyttja den mer än någonsin och kanske även integrera den när jag ska ut och fiska, till exempel. Vi får helt enkelt se vad som händer.
Även om jag verkligen gillar mitt smidiga fordon, så vet jag att det finns ett annat fordon som skulle fungera bättre för mig och kunna hänga med på ännu fler aktiviteter. Saken är den att jag fortfarande är intresserad av en elcykel, men priserna skjuter hela tiden i höjden och dom är, enligt min ringa mening, löjligt dyra.
Tanken på att köpa en elcykel för 30.000 kr eller mer gör att jag tappar motivationen helt. För, vad motiverar i sin tur denna prisbild? Vi pratar om ett batteri för 2500 kr, en cykel för 2000 och en motor med kontroller på 1500 kr. På något magiskt sätt så blir denna summering många gånger dyrare. Man ser elcyklar för 30.000 kr och oftast betydligt mer än så.
Det är absolut inte att jag inte har råd att köpa en elcykel för dessa priser, men jag kan inte förmå mig att betala jättemycket pengar för något som jag inte anser vara värt det. Det är emot min natur. Jag köper hemelektronik för flera gånger priset för en elcykel varje år, men då är det också saker som jag anser är värda dom pengarna.
Är det bara jag som tänker fel? Kan jag verkligen tjäna ihop vad cykeln är värd innan den inte är värd något alls? Målet med hela denna investering är väl att man ska tjäna pengar på att äga den? Annars kan man väl lika gärna åka bil, eller hur?
För några år sedan så fanns det ett bidrag som man kunde få för att köpa en elcykel. Detta gjorde så att summan på det hela sjönk rätt ordentligt, men sedan detta bidrag avskaffades så verkar det som att priserna bara höjdes ännu mer. Visst, allt har ju blivit dyrare, så är det förstås. Men samtidigt ser jag inte att en elbil kostar 10 miljoner kronor på grund av denna höjning. Rent teknologiskt så borde en elbil dock kosta detta, om man ser till skillnaderna mellan en cykel och en elbil…
En elcykel är ju inget ”mirakel” och teknologin som gömmer sig bakom den enkla konstruktionen är just detta, enkel. Jag vet att säljarna målar upp elcyklar som guds gåva till folket, men ta ett steg tillbaka. Titta vad det egentligen är…
För att sätta allt i perspektiv så skulle jag kunna köpa en rätt så fin begagnad bil för 30.000 kr. Eller varför inte en elmoped, om jag är intresserad av att spara på miljön och samtidigt ta mig från A till B. Faktum är att man kan köpa en riktigt fin EU moped billigare än en skruttig elcykel.


Av dessa två fordon så hade man ju lätt kunnat tro att det till höger, en Super Soco TSX, skulle vara det dyra alternativet. Men den är faktiskt flera tusen kronor billigare än elcykeln till vänster… Låt mig måla upp en bild för dig vad vi jämför här egentligen.
Super Soco TSX är en elmoped, klass 1 (EU moped). Den har dämpning både fram och bak, bekväm sits och backspeglar. Den har LED belysning, blinkers och hydrauliska bromsar. Under ”huven” på Soco TSX hittar vi ett 1800 Wh batteri, 3000 watt Bosch motor med 140 Nm vridmoment och en toppfart på 45 km/t.
Soco TSX har en räckvidd på 75 km på en laddning, men kan i princip dubblas om man köper till ett till batteri, som också har plats bredvid det batteri som kommer standard. Soco laddas på ungefär 3 timmar.
På cykeln, som är en Elston 20B från Cresent, hittar vi ett 500 Wh batteri (1300 Wh mindre), en Bosch mittmonterad motor med 75 nm vridmoment (65 Nm mindre) och en toppfart på 25 km/t (20 Km/t mindre). Elston 20B har inga blinkers, inga backspeglar eller fjädring av något slag. Den har LED belysning, men inte på långa vägar lika bra som på Soco. Om du trampar har du en räckvidd på ungefär 50 Km med motorn i låg hjälpeffekt (25 Km mindre). Elston har skivbromsar fram och en klassisk bakbroms via pedalerna.
Jag vet inte om jag behöver vara mer uppenbar om varför jag tycker att världen hamnat på sniskan lite när vi pratar om elcyklar. Ovanstående är bara ett exempel på när det är lite konstig prissättning, man skulle även kunna säga att för en Elston 20B elcykel så skulle man köpa 8 st (åtta!) Navee V40i Pro SE elsparkcyklar och ändå få pengar över att bjuda familjen på lyxrestaurang.

Navee V40i Pro SE har en toppfart på 22 km/t, E-ABS bromssystem med skivbromsar bak, LED belysning (med automatisk aktivering), regenerativ broms som återladdar sparkcykeln vid inbromsning, som en elbil. Den har en motor med en toppeffekt på 700 watt och en räckvidd på 40 Km utan att man hjälper till själv. Den har larm och GPS integrering för kunna spåra den om den hamnar på avvägar. Batteriet har en kapacitet på 276 Wh. Den kan fällas ihop för att ta 66% mindre utrymme, vilket gör att man enkelt kan lägga in alla 8 man köpt för samma pris som en Elston 20B i kofferten på bilen och ta med dom som reservfordon. 😂
Nu ska jag inte sitta här och tjorva, men du förstår säkert vad jag menar vid det här laget. Jag tycker det är väldigt konstigt vad elcyklar kostar, baserat på vad man får för pengarna.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.
Lämna ett svar