Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

macbook air on grey wooden table

Det intelligenta sökmotorkriget

Googles sökmotor har länge varit den ledande sökmotorn på marknaden, det är den fortfarande med (jätte)stora marginaler. Uppskattningsvis har Google just nu en marknadsandel på 92%. Enbart Googles sökmotor genererar över 69 miljarder dollar per år för företaget och varje dag hanterar sökmotorn 3.5 miljarder sökningar.

Vindarna vänder dock rätt så mycket för Google och hotet kommer faktiskt från den pytte-lilla sökmotorn Bing, från Microsoft. Där Microsoft köpt in sig i en teknologi som heter Open AI och Chat GPT, vilket onekligen är en av världens mest intelligenta artificiella intelligens. Genom att integrera denna intelligens i sin sökmotor så har Microsoft lyckats skapa en, just nu, unik sökmotor som kan ge relevanta resultat och betydligt bättre information än Google någonsin kunnat tidigare.

Google står dock inte på sidan och tittar på, utan att agera till Microsofts nya innovation. Dom har investerat stora pengar i ett system som heter Bard AI, vilket enligt uppgift ska vara minst lika intelligent som Chat GPT. Vi kan med andra ord förvänta oss ett AI-krig mellan tech-giganterna inom kort, vilket kommer att bli väldigt intressant, eller skrämmande, hur man nu vill se på det.

Nu i mars 2023 kommer Bing att presentera sin nya sökmotor för allmänheten, vilket kommer att göra att många lämnar Google, men kommer trenden att hålla i sig när Google presenterar sin version av AI sökmotorn?

Allt eftersom jag satt och skrev detta inlägg så råkade jag titta på YouTube och Coldfusions video som heter ”Google panics over ChatGPT” och insåg att jag lika gärna kunde länka till hans video istället. Han beskriver nämligen exakt det jag tänkte skriva in i minsta detalj. Så, istället för att sitta och läsa en vägg av text, här kommer en video. =)

Vad tänker du efter att du tittat på denna video? Kommer du att fortsätta att använda Google för att hitta det du letar efter? Kommer du att börja använda Bing istället, för att få mer relevanta svar och information som tagits fram av världens mest intelligenta AI, istället för marknadsförings-strategier.

Jag rekommenderar att du testar Bing nu i mars 2023 och jämför din upplevelse, du kommer troligen att bli rätt så förvånad. =)

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.