Det låter som en väldigt dålig titel på en Sherlock Holmes bok, men samtidigt så finns det många som helt enkelt säger ”vad annars?”, eftersom sånt här verka hända mig hela tiden. Men det är ingen titel på en bok, det är en frustrerande och förvirrande situation som tyvärr många av oss kan relatera till.
Man skickar iväg sin trogna följeslagare, sin iPhone, för reparation och sedan… försvinner den. Likt ett mästerligt trick från en Las Vegas magiker så fanns telefonen, på väg till Apple… Sedan fanns den inte längre.
Jag behöver väl knappast förklara att detta är precis vad som hände med min iPhone 15 Pro Max som skulle få lite välbehövlig omsorg från Apple. Men istället för att komma fram till Apple för att få hjälp så verkar telefonen ha gått upp i rök. 💨
Allt började med att ett UPS ombud dök upp hemma hos mig för att hämta telefonen. Jag lämnade över den och, inget mer. Inget kvitto, ingen garanti för produkten överhuvudtaget. ”Den går iväg till Apple redan under dagen”, fick jag som besked och sedan var mannen borta.
En vecka gick, men inget besked varken från UPS eller från Apple. Apple säger bara ”vi inväntar din retur av originalprodukten”. En vecka till gick och ingenting hördes. 14 dagar senare så fanns inga besked att få.
Men det är inte bara faktumet att telefonen försvann som gör mig irriterad. Det är lite av ”en grej” med mig. Om något kan gå åt h-vete så gör det troligen det också. Men hela transportupplevelsen, från när paketet med min telefon hämtades till i skrivande stund, så har jag inte fått något besked om varken var min telefon befunnit sig eller om den någonsin nådde en terminal efter att jag gett den till speditören.
Jag har inget kolli-id eller liknande som gör att jag själv kan försöka förstå var den försvann, eftersom det inte var jag som skickade telefonen. Apple har skött allt från att boka hämtningen till övriga uppgifter och jag har inte sett ett enda mail eller papper som styrker att jag ens skickat telefonen till dom. Allt ”bevismaterial” ligger hos UPS och Apple. Jag som kund har ingen som helst aning om vad som händer.
Faktum är att om jag inte tagit kontakt med speditören personligen så hade jag aldrig fått veta att telefonen var försvunnen. Dom kunde nämligen spåra transport ID numret och kunde då se att något inte stod rätt till. Men här slutar även min information. Speditören skulle höra av sig till mig och behövde bara kolla en sak, men ingen ringde tillbaka.
Det här fallet är inte bara en påminnelse om vårt beroende av dessa små tekniska underverk, utan också om vikten av ansvar och transparens från de företag vi litar på med våra mest värdefulla ägodelar. Att se speditören kasta telefonen på passagerarstolen i lastbilen, utan skydd och utan kartong, strax efter han yttrade orden ”Den här ser ju flång-ny ut, vad kostar en sån här?” kändes allt annat än positivt.
Risken är stor att den åkte i backen några gånger på sin långa färd till centralen i Luleå, när chauffören fick bromsa för en ren eller liknande. Kanske blev den skadad och ”försvann”, eller så ligger den fortfarande mellan sätena i lastbilen? Jag ser ju inte ens om den nådde Luleå överhuvudtaget, så jag har helt ärligt ingen som helst aning.
Som konsumenter kan vi bara hoppas att våra telefoner aldrig tar en oväntad semester, men om oturen skulle vara framme är det viktigt att komma ihåg att vi har rättigheter och alternativ. Förhoppningsvis, med lite tur och mycket efterforskning, kan även de mest försvunna av iPhones hittas.
För er som undrar så kan jag säga att jag varit i kontakt med Apple Supporten, men dom är lika frågande som mig. Jag ska dock ha ett möte med ”senior-avdelningen” hos Apple redan nu i eftermiddag så ska vi se hur vi löser denna situation.
Har du någonsin upplevt något liknande? Dela gärna med dig av din historia i kommentarerna nedan.